Avatar billede mckeene Nybegynder
16. november 2012 - 16:34 Der er 12 kommentarer

Database til webshop?

Hej eksperter

Jeg skal til at lave min første webshop med dertilhørende database. Da databaser ikke er det jeg er bedst til, vil jeg gerne have nogle kommentare på min EER model inden jeg går videre i projektet.
Det skal være muligt at vælge en overordnet Varetype, og når man er kommet ind på den skal man kunne vælge underkategorier i form af Varegrupper. Hvor man så kan browse produkterne i den kategori og foretage køb.

http://i36.photobucket.com/albums/e11/McKeene/Skaeligrmbillede2012-11-15kl110717.png

Håber at høre fra jer.

Mvh
Marc
Avatar billede The_Buzz Novice
16. november 2012 - 18:20 #1
Hvorfor ikke bruge en af de mere kendte gratis webshop software?
Avatar billede mckeene Nybegynder
16. november 2012 - 18:33 #2
Jeg kunne godt tænke mig at lave det hele fra bunden selv og så skal jeg bruge meget af det i fremtiden :)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. november 2012 - 00:30 #3
Data typerne er helt gale. Der er en del af de string som skal vaere integer.

Der mangler alt med pris.
Avatar billede mckeene Nybegynder
17. november 2012 - 15:41 #4
Hej Arne

Mange tak for dit svar. Datatyperne har jeg ikke defineret her, men i min dataordbog. Jeg kunne ikke slå det fra i Tinymodeler.

Ja du har helt ret, jeg har da glemt alle priserne :)
Jeg skal vel have en under produkt som er prisen for hver vare. og skal jeg så have en sat ind et sted som hedder samletpris eller noget i den stil?

Mvh
Marc
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2012 - 05:11 #5
Pris kan godt vaere lidt tricky.

Hvordan vil du haandtere:
- priser som aendrer sig over tid
- rabatter
?
Avatar billede mckeene Nybegynder
18. november 2012 - 17:04 #6
Jeg ønsker at det skal være så simpel som muligt. Hvis der sker prisændringer og rabatter tænkte jeg at jeg ville gå ind i databasen og rette det. Men igen er det første gange jeg skal lave en webshop, så jeg kender ikke så meget til alternativerne :)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2012 - 17:48 #7
Problemet er at hvis du aendrer priser skjal du jo ikke aendre dem for gamle ordrer og alle koebere behoever jo ikke faa samme rabat.
Avatar billede mckeene Nybegynder
18. november 2012 - 20:16 #8
Ja okay det kan jeg godt se. Hvordan kan det løses? :)
Avatar billede mckeene Nybegynder
19. november 2012 - 10:21 #9
Som det skal være nu gør det faktisk ikke noget at de gamle ordre bliver ændret, da jeg kan se dem på mine kvitteringer. og der behøver ikke være nogle rabatter. Bare helt simpelt.
Så jeg skal vel have en pris i mit produkt og en samlet pris måske i order? men hvad med at vælge antal? står det rigtigt?

Mvh
Mckeene
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2012 - 00:57 #10
antal ser OK ud
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2012 - 00:57 #11
men det andet bliver noget skrammel
Avatar billede danco Nybegynder
05. december 2012 - 00:24 #12
Som jeg ser det bliver du nødt til at have en tabel der indeholder varelinjer... Dvs. orderID , produkttitel, produkt pris og antal.
På den måde adskiller du ordre og produkter og ville kunne ændre prisen over tid uden at gamle ordre bliver berørt.
Du vil samtidig have mulighed for at tilknytte en rabat til hver enkelt varelinje ved at lave en tabel mere med informationerne omkring rabatten.