Avatar billede ngr Praktikant
17. november 2012 - 19:38 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Efterlysning: Equalizer til at fjerne sus

Jeg har en mere end 100 år gammel lydoptagelse (tale af Peter Sabroe), som desværre indeholder en voldsom masse sus.
Findes der noget gratis software, som kan fjerne det værste af det?
Jeg bruger Audacity, som jeg er meget glad for, men så vidt jeg kan se, kan det ikke bruges til det.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2012 - 19:47 #1
I Audacity under effekt er der en mulighed for at fjerne støj og andre ting som generer, har du prøvet dette?
Avatar billede ngr Praktikant
17. november 2012 - 20:19 #2
Ja, men jeg kan ikke finde noget deri, der kan bruges.
Jeg mener en gang at have set, at man med en equalizer kan vælge et bestemt frekvensområde, som man så kan forstærke eller svække. Og sådan en funktion kan jeg ikke finde i Audacity.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2012 - 20:30 #3
Du skal lige være opmærksom på at indhold som du måske ikke vil af med så også forsvinder.
Du skal i hvert fald ikke gemme oveni masterfilen når du eksperimenterer.
Jeg kender desværre ikke lige den Equalizer du omtaler :-(
Avatar billede ngr Praktikant
17. november 2012 - 22:38 #4
Nej, jeg er ikke total idiot - trods alt :)
Jeg taler ikke om en bestemt equalizer, jeg eftersøger en.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
17. november 2012 - 23:13 #5
Hej.

  En equalizer er ikke til nogen nytte her, da den netop (som navnet siger) udjævner frekvensspektret - det du ønsker at fjerne, nærmer sig hvidstøj. Du skal i stedet lede efter et DSP-filter, der kan klare det. Men om det kan findes i en gratis udgave er nok tvivlsomt. Radioamatører bruger ind imellem den slags teknik til støjreduktion af SSB-signaler på SDR-radio.

De bedste hilsner
Avatar billede ngr Praktikant
18. november 2012 - 00:15 #6
Hej
Hvad er SSB signaler og SDR radio?7
Mvh
Avatar billede ngr Praktikant
18. november 2012 - 00:15 #7
Og hvad står DSP for?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2012 - 08:56 #8
#1 Gør du det rigtigt?
Man finde det sted på optagelsen der er mest støj på og vælger fjern støj. Audacity registrerer støjen og du markerer herefter hele lydfilen og støjen fjernes.
Der er en giude (på engelsk) her som viser det:
http://www.podtopia.net/gettingstarted/removenoise.shtml
Avatar billede ngr Praktikant
18. november 2012 - 18:23 #9
FANTASTISK!!!!! 1000 1000 TAK.
Jeg havde gjort noget i den stil, men troede, at jeg skulle udpege støjen efter at jeg havde åbnet menuen.
Jeg havde aldrig drømt om, at det kunne gøres så effektivt.
Jeg hentede i sin tid filen fra Statsbibliotekets hjemmeside, og det er sgu da pinligt, at de ikke har renset den, når det kan lade sig gøre.
Får jeg et svar til points.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2012 - 18:27 #10
Selvfølgelig gør du det.
Glad for du har fået en næsten støjfri lyd :-)
Avatar billede ngr Praktikant
18. november 2012 - 18:39 #11
Og så endda ved hjælp af mit yndlingsprogram :)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2012 - 18:46 #12
Nemlig ;-).