Avatar billede mcclaud Nybegynder
20. november 2012 - 00:15 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kluntet visning af Java-script

Hej alle eksperter

Jeg arbejder på en hjemmeside, som scroller vertikalt. Når man scroller den i Chrome 23 hakker den noget så forfærdeligt, og det skyldes den del af siden, som indeholder en vimeofilm. Siden scroller glimrende i både Internet Explorer 9 og Firefox 16.

Kan nogen foreslå en løsning på problemet?

http://www.picturing-strategy.dk/TEST/index.htm

:o) mcclaud
Avatar billede olebole Juniormester
20. november 2012 - 05:01 #1
<ole>

Hos mig scroller siden skidt i alle browsere - dårligst i Safari og Chrome. Det kan dog ikke undre, når man ser, hvor mange billeder på adskillige hundrede KB siden loader. Den er vildt overloaded med grafik.

Du kan dog gøre en masse med få greb. Tag f.eks. din gyldne baggrund. Den er 1600x1200px og fylder 350KB. I stedet kunne du med ligeså godt resultat bruge en 100x100px tile, der fylder ca. 3KB.

Jeg åbnede top-border.jpg i Photoshop og satte den til 85% og Optimized - stadig i JPG. Før 334KB - nu 34KB!

I stedet for at lægge din main-logo.png øverst (på z-aksen) og lade den være en PNG-24, kunne du lægge den under teksten. Så skal den kun blande mod baggrunden - og du kan derfor nøjes med en PNG-8, som kun fylder 37KB. Din nuværende fylder 334KB! Og du kan blive ved

Det virker lidt, som om du er vandt til at lave grafik til print. Webgrafik er en hel anden ting. Her skal der komprimeres på alle hylder  *o)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
20. november 2012 - 05:05 #2
Sorry ... for top-border.jpg var tallene 168KB mod 57KB, men stadig en stor besparelse  =)
Avatar billede TryingToImprove Nybegynder
20. november 2012 - 07:34 #3
Hvis det var en mulighed kunne du benytte dig af <video>-tag'et fra HTML5 istedet for at gå igennem Vimeo. Og som Olebole siger, så optimer dine billeder.
Avatar billede olebole Juniormester
20. november 2012 - 17:14 #4
Det er ikke videoen, der gør det alene. Hvis jeg med lidt JS i adresselinjen fjerner videoen, hakker siden stadig ved scroll i Chrome. Ikke ligeså meget, men den hakker stadig.

Siden er som sagt vildt overloaded med al for tung grafik, og derudover har jeg på fornemmelsen, der kører noget script på onscroll, som bidrager til hakkeriet
Avatar billede olebole Juniormester
20. november 2012 - 17:18 #5
Derudover duer det ikke at bruge HTML5 til at vise videoer med, da der stadig er masser af browsere i brug på WWW, som ikke understøtter HTML5. Et firma som det aktuelle ville skyde sig selv i foden med meget svær kaliber, hvis ikke siden kan bruges af alle  *o)
Avatar billede mcclaud Nybegynder
20. november 2012 - 20:56 #6
Nu har jeg gennemgået al grafik og lettet gevaldigt... og det synes at have hjulpet, så det er bare alle tiders.  :o)

Det der onscroll-script, du taler om olebole, kan det evt. rettes til?

:o) mcclaud
Avatar billede olebole Juniormester
20. november 2012 - 21:45 #7
Ja, det har hjulpet ret meget  =)

Måske kan det synes at grænse til 'insektsex', men din røde topbar er 105px høj, mens billedet er 140px højt. De nederste 25% af billedet viser du ikke. Det betyder, at 25% af den mængde data, jeg downloader for at se det billede, er spild. Mange bække små ender i en stor mudderpøl - eller, hvad det nu er, man siger  *D

Jeg har kun kastet 'et kort øje' på scrolling scriptet. Jeg tror, problemet er, at du forsøger at afvikle for meget ad gangen. Du skal tænke på, at onscroll ikke fyres af én gang pr. handling - som f.eks. onmouseover, onclick, etc. Onscroll fyrer kontinuerligt af, sålænge brugeren scroller ... mange gange i sekundet  =)
Avatar billede mcclaud Nybegynder
20. november 2012 - 22:56 #8
Hej olebole

Insektsex eller ej. Du har et skarpt øje... Jeg har nu tilrettet!

http://www.picturing-strategy.dk/TEST/index.htm

:o) mcclaud
Avatar billede olebole Juniormester
20. november 2012 - 23:20 #9
Nu gjorde jeg faktisk det, at jeg downloadede et par billeder kl. kvart-over-bæ i nat for at være sikker på, hvormeget de kunne optimeres. Jeg foretrækker at være sikker, inden jeg kloger mig  *o)

Derfor kendte jeg billedet og faldt tilfældigt over, at jeg savnede nogle detaljer, jeg i nat så i Photoshop - og downloadede det igen, så jeg kunne tjekke højderne. Det knirker lidt i stolthedskirtlen, men jeg må indrømme, at det nok var mere held end forstand  :D

Jeg ved ikke, om du har hevet i scroll-scriptet, men nu kører det da som små lune barnefingre gennem en bakke Kærgården - også i Chrome! Om det så også virker på mere 'vitaminfattige' enheder (mobiler), må du selv teste og evt. tilpasse lidt mere.

Som jeg oplever den, er det en flot og velfungerende side. Havde hun været min kæreste, havde hun været nødt til at svare på spørgsmålet: "Kan du stave til 'god middag på Noma', Honney?". Nå, men så havde hun nok også været betydeligt mere rynket og grå i toppen  *LoL*

Keep up the good work  *o)
Avatar billede mcclaud Nybegynder
21. november 2012 - 10:09 #10
Hej olebole

Som så mange gange før, så takker jeg for dit uvurderlige bidrag. Selvom du ikke samler på point, så vil jeg så gerne have lov at give dig dem alligevel.

Hvad siger du til det?

:o) mcclaud
Avatar billede olebole Juniormester
21. november 2012 - 16:43 #11
Jeg siger, at det er en fornøjelse at hjælpe folk, der værdsætter hjælp. Jeg har gennem livet modtaget bunker af hjælp fra folk, jeg ikke har kunnet 'hjælpe tilbage'. Til gengæld kan jeg lade 'karmagryden' boble videre og forsøge ar hjælpe andre. Det kan lyde lidt opstyltet, men såden er det faktisk  =)

En eller anden dag møder vi hinanden ved et tilfælde. Så kan vi klaske os på lårene af grin over at kende hinanden fra E - og så kan du få lov at give en flacon med dug og skum.

Det er et flot stykke arbejde, og det er tydeligt, du virkelig gør noget ud af siden - og så opfylder den et behov og skal bruges seriøst. Det er altid en fornøjelse at hjælpe med.

Hjælp andre, når du møder folk, der har brug for det. Det vil glæde en gammel, støvet genbrugshippie langt mere en point. Men jeg repekterer og værdsætter tilbudet  *o)
Avatar billede mcclaud Nybegynder
21. november 2012 - 17:10 #12
Jeg vil med glæde skænke dig en flakon med både dug og skum... :o)

Det lyder ikke spor opstyltet for mig. Jeg er helt på linje med dig og hjælper gerne rundt omkring. 'Karmagryden' er i øvrigt en glimrende og dækkende betegnelse.

Jeg afslutter spørgsmålet (med et svar) og takker dig endnu engang for din store hjælp.

:o) mcclaud
Avatar billede olebole Juniormester
21. november 2012 - 17:35 #13
Selvtak. Vi kunne jo begynde med et par klamme Tubor ... ehhhh ... et par Tuborg klammer. Jeg giver lige det første par grønne: {}  *D