Avatar billede TRenne Nybegynder
20. november 2012 - 22:07 Der er 7 kommentarer

Tabeller med rullelister/diverse formler skal kunne returneres pba valgte værdier fra ét ark til et andet ark - VBA hjælp?

Hej,

Jeg sidder med en udfordring og jeg har fået at vide at VBA kan være vejen frem. Håber nogle af Jer kan hjælpe.

Jeg har i ark1 (Inputark) en række spørgsmål. Et af disse spørgsmål skal, hvis man svarer Ja (1) eller Nej (2), vise en tabel med andre valgmuligheder pba af det givne svar. Denne tabel er opsat i ark2 (dataark1).

Der er tale om et større område men 8 tabeller der indeholder både rullelister, kombinationsbokse og generelt hvis-formler.  Derudover er det hele opsat med kanter. Alle disse formater og indhold fra ark2 vil jeg gerne have gengivet i ark 1.

Meeeeen, how to do it? :)
Avatar billede supertekst Ekspert
20. november 2012 - 22:54 #1
Kan du selv VBA?
Avatar billede TRenne Nybegynder
20. november 2012 - 23:05 #2
Nej desværre ikke., men er i den grad villig til at kigge videoer på nettet hvis jeg dog kan få et clue til hvad jeg skal fokusere på.

Er det meget svært eller er det noget der er til at gå til?
Avatar billede supertekst Ekspert
21. november 2012 - 00:32 #3
Ok - men lad os se hvem der ellers kommer forbi..
Avatar billede TRenne Nybegynder
21. november 2012 - 09:25 #4
Vi prøver at se :)
Avatar billede KurtOA Praktikant
21. november 2012 - 15:52 #5
Prøv engang at kigge på dette spm. Det ligner lidt dit - måske er der noget der kan inspirere dig.

http://www.eksperten.dk/spm/971885#reply_7999485

Der henvises i spm til en demofil der ligger på www.gratisupload.dk

mvh Kurt O-A
Avatar billede TRenne Nybegynder
22. november 2012 - 20:40 #6
Hej Kurt,

Ja det var nemlig også mig der stillede det spørgsmål :)

Jeg er pt ude i, at en bestemt værdi i fx ark 1 skal returnere en tabel eller flere tabeller med indhold i form af formler, lister og formater til ark 2. Jeg har fundet ud af, at det nok kræver noget VBA. Men desværre rækker mine evner ikke til VBA...., så måske skal jeg på et kursus:)

Nogle der ved eller kender til steder der har sådanne kurser til lidt billige penge? :)
Avatar billede KurtOA Praktikant
22. november 2012 - 21:09 #7
Ok - der sov jeg vist i timen  ;-(
Jeg kender ikek til deciderede kursussteder - men et godt sted at strate synes jeg er:

http://www.it-fjernundervisning.dk/Word_VBA/Introduktion_til_VBA/Hvad_er_VBA.aspx

Der forklares alt det grundlæggende omkring hvad VBA er for en størrelse. Der er mange gode eksempler på de elementer som man kan bruge i VBA. Herudover har Libris lavet en rigtig god bog "Excel 2007, Programmering med vba" der også er en god begynderbog.

DU skal nok ikke sætte næsen op efter at kunne lave den løsning som du ønsker de første 14 dage :-)

Siden: http://www.sitestory.dk/excel_vba/index.htm er faktisk også rigtig informativ og gennemgår mange af de samme "basisemner" så du kan komme igang.
Hvis du vil have hjælp til dit projekt er du velkommen til at sende en fil med dit eksempel til mig. SÅ vil jeg gerne se om jeg kan hjælpe med det.

mvh Kurt O-A.