Avatar billede Gultom Nybegynder
22. november 2012 - 21:54 Der er 9 kommentarer

Mit Grafikkort vises ikke med dets egentlige navn i enhedshåndtering, og jeg har problemer med at opdatere drivers.

Jeg har for nylig købt en bærbar, hvori der sidder et AMD Radeon HD 6990M grafikkort. Jeg har nu for nylig opdaget, at det bruger en meget gammel driver, og jeg er i tivivl om hvordan jeg skal opdatere dette, da jeg har haft en del problemer når jeg selv har forsøgt.
Når jeg prøver at opdatere gennem enhedshåndtering siger den, at driveren er den nyeste muligt, hvilket jeg kan se ikke passer på nettet. Navnet på grafikkortet vises som "AMD Radeon HD 6900 series"  i stedet for det egentlige navn på grafikkortet.
Avatar billede milter Ekspert
22. november 2012 - 23:41 #1
Alle grafikkort hører til en bestemt serie. AMD Radeon HD 6990M hører f.eks. til AMD Radeon HD 6900 serien. M'et efter nummeret betyder, at dit grafikkort er til en bærbar (Mobile) computer.

Drivere til grafikkort til bærbare bliver altid indrettet, så de kan bruges sammen med lige netop den computer, de skal bruges i, så de virker bedst muligt med den hardware og software, de leveres med.

Når man søger efter opdateringer til et grafikkort til en bestemt bærbar, vil man ofte blive ført videre til f.eks. Acers sider for opdateringer til en bestemt computermodel og ikke til opdateringer til drivere til selve grafikkortet, som altså kan være forskellige, afhængig af mærke og producent.

Hvis du f.eks. har en ASUS-computer med AMD Radeon HD 6990M, så kan der godt være en opdatering til den, men det er ikke ensbetydende med, at der er nogen opdatering til en Acer-maskine.

Hvad er for øvrigt problemet med grafikkortet?
Avatar billede Gultom Nybegynder
22. november 2012 - 23:51 #2
Problemet er, at jeg ikke har kunnet opdatere til den nyeste driver fra AMDs hjemmeside, 12.10, jeg har i stedet 9.2 og det virker ikke til jeg kan opdatere det videre pt, da de forsøg jeg har gjort mig ikke har gjort noget andet end at bluescreene min pc og derefter genindsat en tidligere driver
Avatar billede milter Ekspert
23. november 2012 - 00:09 #3
Dine forsøg med at opdatere grafikkortet ser netop ud til, at du er røget ind i problemer med opdateringer af noget, som ikke kan opdateres uden at give problemer.

For at sige det kort: Opdateringer til et grafikkort (og mange andre opdateringer) til en specifik bærbar computer skal ikke søges hos producenten af grafikkortet men hos producenten af computeren.

Hvis producenten af computeren ikke har nogen opdateringer, så lad være med at opdatere, medmindre du er klar over, hvordan du skal håndtere de problemer, det kan give :-)
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2012 - 22:25 #4
Er der nogen fremskridt?
Avatar billede Gultom Nybegynder
06. januar 2013 - 16:23 #5
er stadig i svar om hvad jeg skal gøre ved mit problem, bruger primært min pc til gaming, og har store problemer med tilfældige drop i FPS (framerate). Mine driver vil stadig ikke opgraderes, og efter jeg har brugt AMD's hjemmeside til at opdatere, og har fået en af de relativt nyere drivere, men ikke de nyeste, bluescreener min pc når jeg derefter forsøger at opdatere gennem enhedshåndtering.
Avatar billede milter Ekspert
06. januar 2013 - 18:01 #7
Har du søgt efter driveren hos producenten af computeren?

Hvilken computer er det, dvs. fabrikant og modelnummer?

Og hvilket styresystem?
Avatar billede Gultom Nybegynder
06. januar 2013 - 21:20 #8
MM vision har lavet computeren, så den er produceret af et mindre firma, kan ikke huske modelnummeret. Styresystemet er windows 7 64 bit. Har nu prøver slimdrive, opdaterede driveren, men er i tvivl om hvorvidt jeg nu har den nyeste driver
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. januar 2013 - 21:43 #9
Slimdrive søger på hardvare ID hos AMD så du får de rigtige drivere.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester