Avatar billede nyher Novice
23. november 2012 - 00:30 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Problem med nyinstallering af windows 7

Er ved at nyinstallere windows 7 32-bit på min Toshiba Qosmio G30-219, som indtil nu har haft XP. Den har to harddiske, den ene harddisk har to partioner, hvor XP ligger på den ene...og der er én stor partion på den anden harddisk. Planen er at omformatere "XP-partionen" og installere win7 på den...de andre partioner skal forblive uberørt, således at de ting der ligger på dem er uberørte.
Ved installationen, booter jeg op fra win7 cd/dvd og kan ikke komme længere end til der, hvor jeg skal vælge hvilken partion som win7 skal installeres på....der vises simpelthen ikke nogen partioner i vinduet...og der kommer en tekst op, hvor der står at der mangler en "masselagringscontroller driver"...og at man skal finde den og installere den via cd eller usbdrev. Har nu brugt to aftener på at lede efter en sådan på nettet...og især på Toshibas og Intels hjemmeside. Svært at finde nogen...har også prøvet/gættet mig frem...og har utallige gange prøvet at installere win7 igen og så sætte usbdrev i med mine fundne drivere, når den spørger efter det....men den svarer bare med, at der ikke er nogen brugbare drivere på usbdrevet...Kan se i "enhedshåndtering" i mit nuværende XP-system, at der under "IDE ATA/ATAPI controllers" er en driver der hedder : "Intel(R) 82801G (ICH7 Family) Ultra ATA Storage Controllers - 27DF"
Jeg vil tro, at det er denne driver eller måske en ny (win7 udgave), pc'en mangler under installationen. Men jeg har ikke kunnet finde den nogen steder.
Er jeg på rette spor...? Har også læst flere steder, at der er andre der har haft lignende problemer i installationen af win7...men har ikke rigtigt kunnet se nogen løsning, som jeg kan bruge. Håber at der er nogen der kan hjælpe.
Avatar billede kimtheman Novice
23. november 2012 - 01:54 #1
Mon det er denne:

Toshiba Qosmio G30-219 Storage - Intel ICH9M M-E SATA AHCI Driver

Som ses her:
http://implitech.com/manufacturers/toshiba/qosmio-g30-219/

Og måske den kan hentes her:
http://www.drivermax.com/driver/update/hdc/Intel/Intel-R--ICH9M-M-E-Family-4-Port-SATA-AHCI-Controller---2929
Avatar billede nyher Novice
23. november 2012 - 16:02 #2
Har nu via drivermax opdateret den pågældende driver og efterfølgende lavet en driverbackupfil. Og har så prøvet at installere win7 igen og når den spørger efter masselagringsdriver, så i isat mit usbdrev med driverbackupen og udpeget driveren....men efter at pc'en har arbejdet lidt, så vender den tilbage med, at den ikke kan finde harddisken fordi at driveren mangler.
Avatar billede kimtheman Novice
23. november 2012 - 16:39 #3
Opdateret? Du skal jo ikke opdatere den på dit nuværende Xp system. Men gemme selve driveren til win 7 på USB eller cd.
Avatar billede nyher Novice
23. november 2012 - 17:14 #4
Nej det var heller ikke min mening, men kunne ikke finde ud af at gemme den fra drivermax, uden først at opdatere...Synes at det hele kørte så automatisk i drivermax, at der ikke var andre muligheder. Men uanset det, så har jeg den jo nu på USB og satte den i da der blev spurgt efter den i installationen. Men måske det ikke er den rigtige jeg har fundet...
Avatar billede kimtheman Novice
23. november 2012 - 18:34 #5
Kommer jo an på om den scannede dit
Nuværende system for så et det jo en Xp driver der er gemt
Avatar billede nyher Novice
23. november 2012 - 18:59 #6
Jo, det kan jeg godt se. Men kan ikke finde ud af hvordan jeg kan downloade den specifikke driver fra Drivermax. Når jeg klikker på den i listen, kommer jeg videre til et nyt vindue, hvor der er et nyt link hvor jeg skal klikke, for at downloade den. Når jeg så gør det, så kommer der et nyt vindue, hvor man skal vælge at installere Drivermax, så man kan opdatere drivere...når jeg gør det, så går min ESET Smart Security ind og blocker linket.....Så derfor installerede jeg Drivermax fra et andet sted...og nu hvor jeg er inde i mit Drivermax program, der kan jeg ikke se hvordan jeg kan søge på specifikke drivere...?? Den scanner min Pc og kommer med muligheder ud fra det...
Avatar billede kimtheman Novice
23. november 2012 - 19:40 #7
Nej den kan sikkert heller ikke bruges så, uden det installeres direkte på pc.

Er din win 7 32 bit?

Måske denne er den rigtige så?
http://support.lenovo.com/en_US/downloads/detail.page?DocID=DS014061
Avatar billede deadman Nybegynder
23. november 2012 - 21:25 #8
hyher> velkommen til. Svar er til løsning og pointgivning - husk lige det :)
Avatar billede nyher Novice
23. november 2012 - 21:35 #9
Den nye driver du henviste til, bliver slet ikke genkendt, når der bliver søgt efter den på USB'en under installationen.....
Avatar billede nyher Novice
23. november 2012 - 22:34 #10
Ups...sorry med "svarene"....
Avatar billede kimtheman Novice
24. november 2012 - 11:37 #11
Er det 32 bit?
Avatar billede nyher Novice
24. november 2012 - 12:53 #12
Ja det er 32 bit.
Avatar billede kimtheman Novice
24. november 2012 - 17:25 #13
Avatar billede nyher Novice
25. november 2012 - 11:39 #14
Nu skriver jeg fra min windows 7 nyinstallerede Toshiba - jo, så det virkede med RAID driveren...og jeg har opdateret det hele...det er super. Bare lidt underligt, for inden jeg oprettede denne tråd, havde jeg downloaded alle win7 drivere fra Toshibas hjemmeside og havde pakket dem ud og lagt dem i en fil på USB og så isat USB'en, da der blev spurgt efter driver i installationen, men da kunne den ikke finde den....nå men pyt, nu virker det, og jeg nyder det allerede...også PC'ens hurtige hastighed efter installationen.

Øhhh..nu bliver der jo noget med point og lukning af tråden...hvordan er det nu lige det skal foregå...
Avatar billede kimtheman Novice
25. november 2012 - 12:13 #15
Jeg ligger et svar her. Og så acceptere du bare min svar og giver mig alle point.
Avatar billede kimtheman Novice
25. november 2012 - 12:15 #16
og forresten super dejligt det virkede
Avatar billede nyher Novice
25. november 2012 - 12:18 #17
ja og tusind tak for hjælpen !