Avatar billede ngr Praktikant
25. november 2012 - 22:23 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvilke skærmstørrelser findes der

Jeg skal i gang med at redigere en større samling fotos - mange hundrede - til et fotoatelier - og så spekulerer jeg over, hvilken størrelse, jeg skal lave dem i.

Min egen laptop bruget 1920 x 1080, men det er vel meget almindeligt at have større skærme.

Nogen der har et forslag?
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2012 - 05:14 #1
behold dem i org størrelse, de kan skaleres ved visning
Avatar billede ngr Praktikant
26. november 2012 - 07:23 #2
et 2:3 billede kan ikke skaleres til 3:4
Avatar billede ntholm Nybegynder
29. november 2012 - 12:16 #3
Hvis et kamera tager billeder i 12 megapixels.. så skal du bestemt ikke uploade dem i fuld størrelse..

Jeg plejer altid at skalere billeder i størrelsesforholdene 4:3 - det er de forhold næsten alle kameraer bruger. Men det kommer selvfølgelig an på hvor billederne skal vises.

Hvis det er et website og du har så mange billeder, så skal du kun vælge en høj opløsning - hvis brugerne har behov for det.. Ellers så lad være med at gå over enten 1920x1080 eller 1600x1200.

Hvis det er et offentligt galleri, ville jeg bruge 1024x768 - besøgende skal ikke have adgang til billeder i den bedste kvalitet. Du burde også lave thumbnails til alle billederne, ellers tager det alt for lang tid at hente og vise billederne i en oversigt. Performance betydningen bemærkelsesværdig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Display_resolution
Avatar billede ngr Praktikant
15. december 2012 - 20:17 #4
Tak for det. Får jeg et svar til points?
Avatar billede ntholm Nybegynder
15. december 2012 - 21:23 #5
Svar :)