03. december 2012 - 23:34 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Ny bærbar (Billedredigering)

Hej alle i kloge hoveder. Min kone står og mangler en ny computer. Hun bruger hovedsageligt computeren til facebook, mail o.lign. Men hun er igang med at uddanne sig til fotograf og skal derfor fremover gerne have en computer som vil være velegnet til at redigere billeder. Nogle forslag? Gerne med link enten til producentens hjemmeside, eller til en webshop. :)

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
04. december 2012 - 00:31 #1
Ville nok være bedre at købe en stationær så kan du selv vælge en skærm.

På mange bærbare er skærmen lille og ikke så høj opløsning og dårligt billede.
For eksempel på min skærm der er vildt stor forskel på om man se noget øverst på skærmen og nederst, lysforskellen er stor.
Avatar billede milter Ekspert
04. december 2012 - 01:27 #2
Enig med scootergrisen. Professionelle fotografer bruger stationære computere til billedredigering og anvender kun bærbare til situationer, hvor den stationære ikke er ved hånden.

Måske kan en kraftig (og dyr) bærbar bruges i begyndelsen af uddannelsen, men den vil sikkert hurtigt komme til kort, når hun skal til at beskæftige sig med kalibrering af skærmen.

Og husk det allervigtigste: Billederne skal alle backes op på et eksternt drev!

Prøv at kigge her:

http://www.pcworld.com/article/259293/how_to_build_a_pc_for_photographers.html
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2012 - 07:34 #3
stort set kan du bare kigge efter en stationær gamer pc
i gamer pc er der store grafikkort der kan alt det der du skal bruge

her er et eksempel på en jeg så den anden dag men de kan sagtens købes billigere men ----- et eksempel

http://shop.computerplanet.dk/itemDescription/i73770k35Ghz8GB128GBSSD1TBGTX680_Extreme%20Voltage%20GTX680.html
den er med vandkøling

eller en billigere

http://shop.computerplanet.dk/itemList/HighVoltageGamingSeries_3987.html

m.v.h
Avatar billede jokkejensen Novice
04. december 2012 - 09:35 #4
Det er billedebehanling, ikke 3d ?

hvad f... skal hun med sådan et svin?`

En bærbar er klart at anbefale til en fotograf, eller det kommer selvfølgeligt an på kameraet, men de mere moderne er koblet direkte til photoshop så raw kan hurtigt behandles, lys sætning kan vurderes mm. Eller - de fleste fotografer jeg kender foretrækker at se billedet på en 15.6" onlocation, frem for 2.5" skærmen på kamera.

Læs lidt her evt : http://www.squidoo.com/best-photo-editing-laptop, hvis vi taler tethered shooting
Avatar billede jokkejensen Novice
04. december 2012 - 09:38 #5
en stationær skræm med 100% farve gengivelse fra Eizo koster jo hurtigt 17.000, så tog jeg hellere fin bærbar fra apple, med retina skærm.
Avatar billede milter Ekspert
04. december 2012 - 12:05 #6
@jokkejensen.

Jeg har brugt en Eizo de sidste 6 år, og den virker stadig perfekt :-)

Ja, en bærbar kan godt bruges til nogle former for professionel billedredigering, men som du selv skriver: on location, dvs. når der ikke er adgang til den stationære.
Avatar billede jokkejensen Novice
04. december 2012 - 12:26 #7
Jeg har ikke haft behovet :), nok heller ikke råd hvis det skulle være der, men ja de er fede, grafikerne her i huset benytter dem.

Man kunne nu slippe billigere med en dockingstation så. Opgaven lød jo lidt på "skole brug" og "fotografering", hvorfor jeg finder en stationær uhensigsmæssig.
Avatar billede jokkejensen Novice
04. december 2012 - 12:27 #8
desuden er der ikke nævnt noget budget, evt hvilket kamera, så vi gætter jo nok mere eller mindre alle sammen.

/J
Avatar billede milter Ekspert
04. december 2012 - 12:40 #9
@jokkejensen.

Spørgeren skriver: "...hun er igang med at uddanne sig til fotograf.."

Det betyder professionel billedbrug og -behandling efter min mening, altså ikke bare til lidt skolebrug. :-)
Avatar billede jokkejensen Novice
04. december 2012 - 13:13 #10
ohhh ja jamen så skal hun da have den helt store professionelle  pakke hvis hun læser? Hun har jo sikkert allerede for flere 100K kamera/optik :)

Man er som regel lidt begrænset af sit budget. Især under uddannelse, og sikkert også en årrække bagefter. "under uddannelse" retfærdiggør ikke at hun bør købe flere computere - for vi er vel enige om den ene antagelse - Hun skal eje en pc der kan "flyttes" dagligt?

Nå ikke mere gætteri fra min side :)

vh
/J
Avatar billede davidp1000 Nybegynder
04. december 2012 - 15:45 #11
Jeg er Fotograf og bruger en HP Z800 på kontoret.
Jeg har en Vision DTP-351 derhjemme.
Begge steder har jeg Dells U2410 monitorer, som er en fremragende konkurent til Eizo skærme, især når man kigger på prisen.
Når jeg er ude på en opgave har jeg en Zenbook UX52VS med. Den er super kraftig og kan sagtens klare diverse opgaver MEN, jeg ville ALDRIG billedbehandle på den. den er kun til preview til kunden.

Jeg vil meget gerne give en vurdering af et specifikt produkt, men det er umuligt hvis ikke man kender budget samt behov.

Vh
David
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
04. december 2012 - 19:05 #12
Jeg så denne side http://www.thenbells.com/2012/11/apple-think-twice.html hvor der er en som ikke er helt tilfreds med sin apple med retina skærm.
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2012 - 22:20 #13
Er der nogen fremskridt?
19. december 2012 - 20:34 #14
Ja, det endte så med at konen bare solgte sin egen maskine og nu har overtaget min til redigering. Jeg beklager selvfølgelig for at have ulejliget jer med spørgsmålet... Håber ikke nogen har lidt overlast eller erhvervet sig uoprettelig skade. Dem der synes de fortjener point poster bare et svar, så skal jeg nok dele ud.

tak for hjælpen alligevel...
Avatar billede milter Ekspert
19. december 2012 - 21:36 #15
Velbekom :-)

Der er garanteret ikke nogen her på eksperten.dk, som føler, de har erhvervet sig uoprettelig skade :-)

Men, når du har valgt at stille dit spørgsmål på eksperten.dk, så må det skyldes, at du har en formodning om, at du kan få hjælp her. Ingen af deltagerne i dette forum bliver betalt for deres indsats, deres eneste belønning ligger i, at en spørger siger: "Yes, xxxx, dit forslag var lige netop det, som løste mit problem".

Jeg skrev mit indlæg #13, i et svagt øjeblik, fordi jeg ved en gennemtælling af mine sidste 30 indlæg fandt ud af, at i ca. 90% af indlæggende havde spørgeren ikke gidet reagere på indlæg.

Hvis du og alle andre er interesserede i, at den form for hjælp, som du/I finder på eksperten.dk og lignende steder skal fortsætte, så kræver det lidt mere respekt for den tid, andre bruger på at hjælpe.

Alternativet er et besøg hos andre eksperter med ansættelse i firmaer til en timepris på 700-1000 kr. i timen :-)
20. december 2012 - 18:17 #16
milter>> Jeg er faktisk helt enig med dig og jeg forsøger også at passe mine opslag så godt som muligt, da jeg synes det er lidt spild af folks tid, hvis de aldrig hører noget igen. Desværre skete der det at vi røg ud i en træls økonomisk situation, hvilket var grunden til at hendes computer blev solgt og vi nu deles om min og også derfor jeg glemte alt om det her spørgsmål i et stykke tid.

Jeg går 100% ind for det her med at hjælpe hvor man kan mod dem man hjælper i det mindste sætter lidt pris på det. Så jeg håber ikke at du betvivler at jeg sætter stor pris på den hjælp jeg får herinde... nogle gange må man desværre bare sige at "det går ikke altid som præsten prædiker".

Men jeg mener selvfølgelig stadigvæk at folk der gerne vil have point for deres svar/kommentar, bare skal sige til, så får de det.
Avatar billede milter Ekspert
21. december 2012 - 16:27 #17
@virtualduran.

Forstået  :-)

God jul.
30. december 2012 - 20:23 #18
Nu laver jeg selv lige et svar og så giver jeg den lige en uges tid eller 2 og så bliver der afgivet point. :)
05. januar 2013 - 02:38 #19
Nu afgiver jeg altså point. Så må i skrive til mig og klage, hvis i ikke synes det er ok... :)