Avatar billede ngr Praktikant
06. december 2012 - 17:33 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvad er den korrekte DOC-type

Mente at denne er den korrekte, hvis der skal anvendes danske bogstaver - men det er det åbenbart ikke:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3c.org/TR/1999/REC-html401-19991224/loose.dtd">

Hvad skal man så bruge?
Avatar billede keysersoze Guru
06. december 2012 - 19:00 #1
Dit valg af DOCTYPE har intet med mulige bogstaver at gøre - der skal du i stedet kigge på din encoding, hvor UTF-8 er at foretrække;

http://www.web-dev.dk/post/Korrekt-visning-af-specielle-karakterer-character-encoding.aspx
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
06. december 2012 - 19:26 #2
Prøv og kom med et link så kan vi se hvor problemet er.
Avatar billede NielsErikP Mester
06. december 2012 - 20:29 #3
Hej..

Er det ikke klogere at vælge strict.dtd frem for loose.dtd ...

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
        "strict.dtd">" target="_blank">http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

<head>

    <meta charset="UTF-8" >
</head>

Avatar billede ngr Praktikant
06. december 2012 - 20:49 #4
# Encoding? Hvordan laver man sådan et svin?
Avatar billede ngr Praktikant
06. december 2012 - 20:53 #5
Jamen howsa, det er jo min FF browser, den er gal med, for IE viser det godt nok.
Men FF viser ikke alle hjemmesider forkert, hvad skyldes det?
Avatar billede keysersoze Guru
06. december 2012 - 22:49 #6
Det står beskrevet i den artikel der linkes til i #1.

Uden et link er det svært at svare på, me de typiske fejl er netop manglende styr på encoding et eller flere steder og/eller dårlig kode.
Avatar billede ngr Praktikant
06. december 2012 - 22:59 #7
Jeg kan ikke komme med et link til en fil på min hd, og jeg kan heller ikke se, hvorfor man ikke kan besvare mit spm. uden et link.
Avatar billede ngr Praktikant
06. december 2012 - 22:59 #8
Og jeg ved stadig ikke, hvad encoding er
Avatar billede keysersoze Guru
06. december 2012 - 23:22 #9
Fordi det at have styr på encoding ikke bare er én ting - din fil skal gemmes korrekt, din meta skal sættes korrekt, du skal sørge for at webhotellet/serveren servere filen korrekt og har du data skal du sørge for at de ligger korrekt og alt det står i artiklen.
Avatar billede keysersoze Guru
06. december 2012 - 23:24 #10
Hvis det var så let at være udvikler at alt kunne klares med et et hurtigt svar her på eksperten ville der jo ikke sidde folk rundt omkring og tjene til dagen og vejen på deres arbejde - ligesom tandlæger, sygeplejesker, piloter osv også må sætte sig lidt ind i tingene.
Avatar billede ngr Praktikant
06. december 2012 - 23:36 #11
Jeg har gennem årene lavede en del hjemmesider hos den samme hoteludbyder, uden at dette problem nogensinde er opstået - så det kan vel ikke være så indviklet at undgå problemet.
Men det er en del år siden, at jeg sidst lavede nogen, så jeg kan ikke huske, hvad jeg gjorde anderledes.
Derfor spørger jeg.
Avatar billede keysersoze Guru
07. december 2012 - 07:43 #12
Hvorfor bruge så meget tid på at beklage dig over at du ikke får løsningen serveret på et sølvfad i stedet for at sætte dig ind i det svar du allerede har fået? Skift af editor, ændringer hos udbyder etc kan let ændre på resultatet - og hvis filerne ligger lokalt som du skriver i #7 kan du vel ikke være sikker på at localhost er sat op på samme måde som dit webhotel.

Det er ganske enkelt umuligt at give dig en løsning med de informationer du har givet - ja, vi kunne bruge en masse tid på at gætte men det ville være de præcis samme gæt som står i artiklen og som også står kort beskrevet i #9.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
07. december 2012 - 12:39 #13
Du kunne lægge din fil på nettet så vi andre kan prøve den.

Det fordi det kan være flere ting som de andre skriver.

Encoding er den måde teksten er gemt på i filen, det kan man gøre på flere måder hvor UTF-8 og ISO-8859-1 er meget brugt.

Det er umiddelbart ikke så vigtigt, du skal bare vide hvad encoding du gemmer filen med så du kan skrive det i dit meta tag.

Og ved at give os et link kan vi undersøge det mere. Også kan vi fortælle hvordan det ser ud hos os.
Avatar billede keysersoze Guru
07. december 2012 - 13:47 #14
Og vil du ikke gøre alt arbejdet så brug HTML-entiteter i steder for specialkarakterer - så kan du blande encoding lige så meget sammen du vil...