Avatar billede Simbul Novice
08. december 2012 - 09:32 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Ny harddisk, og så vil skidtet ikke virke

Hej.. Jeg er helt ny som spørger på den her side, så bær over med mig...

Jeg har en computer med

Gigabyte GA-P67A-UD4 bundkort
1 stk Seagate Momentus XT 500 gb harddisk
1 stk Samsung SH-S223F DVD drev

Begge dele koblet på bundkortets SATA 3 ports, og det har virket fint i et par år.

Så har jeg lige købt en Seagate Barracuda 7200.14 - 3TB Harddisk. Jeg piller mit DVD drev fra og sætter til en SATA2 port på mit bundkort, og kobler min nye harddisk til SATA3 porten.

Nu er problemet så bare at når jeg booter computeren igen, så kan systemet (BIOS, Windows 7, Whatever) ikke se mit DVD drev mere.

Jeg kan fint starte hele systemet op og se mine 2 harddiske, men mit DVD drev er som sunket i jorden.

Hvis jeg piller min nye harddisk fra igen, og sætter mit DVD drev til SATA3 porten istedet så er der ingen problemer med og genkende den. (gammel opsætning)

Jeg vil da påstå at mit DVD drev er så gammel at mit bundkort burde kunne køre den på en SATA2 port

nogle ideer eller skal jeg ud og finde mig et nyt DVD drev !?

Simbul
Avatar billede Simbul Novice
08. december 2012 - 10:08 #1
Nu har jeg rodet lidt mere med (dog uden og finde nogle svar)

Hvis jeg sætter mit DVD drev i SATA2_2 på bundkortet, så vil BIOS slet ikke genkende mine Harddiske, hvis jeg sætter den i SATA2_3 porten, finder den kun den ene harddisk (boot disk).

I SATA2_4 og SATA2_5 porten finder den begge harddisk, og starter uden problemer, dog stadig uden mit DVD drev.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2012 - 10:56 #2
Hej og velkommen til.
Har du forsøgt at resette din bios til default, så hardware skal gendetekteres?
Gør det evt samtidigt med at du fjerner alt strøm fra bundkortet ved at udtage alt strøm og holde startknappen nede i ca 30 sek.
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2012 - 10:58 #3
kunne være en huske fejl på bios

ud med alt strøm - rør en jordbunden radiator

ud med batteriet på maskinen i et par minutter og hold start knappen inde i 10 sekunder samtidig

sæt det hele sammen igen og gå i bios og save

hvad sker der så

m.v.h
Avatar billede Simbul Novice
08. december 2012 - 12:34 #4
Har lige prøvet det... sidder lige nu og venter på at maskinen starter op igen... 5 min med "Detecting IDE drives ... " i BIOS start up.... alle Harddiske er sat i SATA3 og DVD drev i SATA2-2

fortsættelse følger...
Avatar billede Simbul Novice
08. december 2012 - 12:49 #5
ok... efter og have siddet i 15 min og kigget på bios startup, kappede jeg forbindelsen, og flyttede mit DVD drev til SATA2-5 porten.. startede computeren, og kunne konstatere at der ingen ændringer var overhovdet... min BIOS havde godt nok været nulstillet, (Ur og starup skærm var ændret/nulstillet), men den kan stadig ikke se mit DVD drev.
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2012 - 12:51 #6
hvis ikke det er selve stikket på bundkortet kan det være sata kablet - af og til skal man skifte dem ud

køb dem med click lås på

den skulle lyn hurtigt se din harddsik

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2012 - 12:55 #7
du må tage din bog frem til bundkortet - der må eller kan være en indstillings fejl i bios

her er en manual

http://www.manualowl.com/m/Gigabyte/GA-P67A-UD4/Manual/207453

m.v.h
Avatar billede Simbul Novice
08. december 2012 - 13:03 #8
mht kabel, så er det det samme kabel der sidder på DVD drevet hele tiden, det er bare porten på bundkortet der bliver ændret, så i min verden kan det ikke være kablet det er galt med, da det samme kabel virker i en port men ikke i en anden.

Jeg har siddet og kigget den manual igennem en gang før idag, men kan ikke finde nogle steder hvor man kan tvinge den til og kigge på de forskellige porte, den er allerede sat til og skulle søge AUTO efter hvad der er stat til de forskellige IDE porte (som de bliver kaldt i BIOS)
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2012 - 13:20 #9
måske men kan ikke vide

man opdaterer sin bios hvis der er fejl på den eller den læser hardwaren forkert

det kunne være det men muligvis er bundkortet defekt

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2012 - 13:25 #10
ah

løsn dine skruer bundkortet sidder fast med og håndspænd det nænsomt

kan måske få bundkortet til at sidde skævt - tror ikke på den men udeluk den

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2012 - 13:55 #11
Prøv at gå i Diskhåndtering og sæt den 3TB disk til at køre som GPT, i stedet for MBR.  Højreklik i venstre side. Window har et problem med diske over 2TB.
Avatar billede Simbul Novice
21. december 2012 - 17:26 #12
Ok... så kom der en løsning på problemet.

Faktisk så er jeg lidt skuffet over at der sidder så mange kloge mennesker herinde og så finder jeg selv ud af at Gigabyte har lavet defekte bundkort.

summa sumarum.... jeg fik fat i dem jeg købte den af for 1 år og 11 måneder siden, de sendte en postlabel til mig og 2 dage senere lå der et nyt bundkort i postkassen til mig.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2012 - 18:50 #13
Simbul:
Citat fra #0:
Hej.. Jeg er helt ny som spørger på den her side, så bær over med mig...
Citat fra #12:
Faktisk så er jeg lidt skuffet over at der sidder så mange kloge mennesker herinde og så finder jeg selv ud af at Gigabyte har lavet defekte bundkort.

Treatmenice indlæg #9:
"det kunne være det men muligvis er bundkortet defekt".

Sååå Jeg synes nu ikke du behandler dine hjælpere på en pæn måde.
Hvad synes du selv?