Avatar billede jetobi Juniormester
11. december 2012 - 21:39 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Ekstern harddisk fejl

Hej alle eksperter!

Jeg har en LaCie Rikiki USB 3.0 ekstern harddisk 1 TB

http://www.lacie.com/dk/products/product.htm?id=10517

Problemet er egentligt det at når jeg sætter den til min computer så finder min computer den. Men har ingen adgang til den. Kan se den under Devices & printers, men kan ikke få adgang til den. Når jeg så går under computer -> manage -> disk managment, så går der rigtig lang tid før den registrer harddisken, men hvis jeg så bruger "delete volume" og så trykker formater fra ny til Ntfs, skriver den bare "windows can't format the harddisk". Så popper der et vindue op hvor der står "local harddisk"(det vindue der normalt popper op når man sætter en harddisk til) hvor jeg kan formater den. Så hvis jeg trykker formater til ntfs så nogen gange virker det og andre gange ikke. Når jeg så har fået den formateret kan jeg bruge den indtil jeg tar den ud af min computer og sætter den til igen, så er fejlen der igen. Når jeg så går under disk managment skriver den "fil type: GB RAW" ved ikke rigtig hvad det er.

Men hvis jeg så formater den til exFAT, så virker den lidt længere tid men efter et stykke tid skal den omformateres igen. Hvad kan jeg gøre ved det?

Under disk management står der "1000 gb total 931 gb free" ved ikke hvad de 69 andre gb egentligt er?

Mvh jesper
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2012 - 21:59 #1
Prøv at se om denne her kan få skik på disken.
http://download.cnet.com/EaseUS-Partition-Master-Home-Edition/3000-2248_4-10863346.html
Med hensyn til diskens størrelse, så er 1 Gb det samme som 1024 mb, og derfor ender størrelsen når den er oprettet på omkring de 931 gb.
Avatar billede jetobi Juniormester
11. december 2012 - 22:16 #2
Hej 220661. Har nu prøvet EaseUS men det ser ikke ud til at virke. Det jeg har prøvet er under partition manager, og så format fra der. Men det virker ikke rigtig. Er der ellers andre muligheder?
Avatar billede Svave Nybegynder
11. december 2012 - 22:21 #3
Hej, hvilken pc kører du på, oplys gerne med spec's og hvilken windows version anvender du?
Avatar billede jetobi Juniormester
11. december 2012 - 22:21 #4
Den skrev bare "error - there are some error occured while formating disk C:"
Avatar billede jetobi Juniormester
11. december 2012 - 22:22 #5
Svave, Jeg kører på min mac, Via bootcamp med windows 7. 64 bit system. skal du også have noget at vide med processor ram osv?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2012 - 22:24 #6
Prøv at slette disken med Killdisk, og prøv bagefter at partionere den igen:
http://how-to-erase-hard-drive.com/
Formoder der ikke er data på den som du vil passe på.
Killdisk sletter alt på disken.
Avatar billede jetobi Juniormester
11. december 2012 - 22:25 #7
#6 har lavet en full formatting en nat over hvor den formatterede den helt. så jeg formoder heller ikke der er nogen data på. Men prøver lige. 2 sek
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2012 - 22:30 #8
Vedr #5:
http://www.techiecorner.com/159/how-to-format-external-hard-disk-for-mac-and-windows/
Da jeg ikke selv har kørt sådan et opsæt kan jeg ikke vide om dette er løsningen.
Avatar billede jetobi Juniormester
11. december 2012 - 22:31 #9
#6 Det kommer til at tage rigtig lang tid så skriver lige hvordan det kommer til at gå imorgen :-)!

Håber det virker. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2012 - 22:36 #10
ok vi høres ved.
Avatar billede jetobi Juniormester
11. december 2012 - 22:38 #11
#6 hvad skal jeg vælge at slette disken med? one pass zero, one pass random,  US DoD 5220.22-M, US DoD 5220.22-M (ECE), osv?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2012 - 22:43 #12
one pass random har jeg brugt på den disk jeg slettede, og det virkede for mig.
Avatar billede jetobi Juniormester
11. december 2012 - 22:44 #13
okay tak. Skriver imorgen :-)
Avatar billede jetobi Juniormester
12. december 2012 - 14:15 #14
Goddag igen 220661. Det virker stadig ikke med ntfs. Men jeg prøvede derefter at formater den til exFAT, og nu virker den 100%, men den skal jo være ntfs? Hvad er det der går galt?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. december 2012 - 14:40 #15
Mac kan læse ntfs men kan så vidt jeg har forstået det ikke skrive til det:
http://www.macyourself.com/2012/03/11/how-to-format-a-drive-for-mac-and-pc-compatibility/
Avatar billede jetobi Juniormester
12. december 2012 - 15:24 #16
Jamen sidder på Windows via bootcamp. Så sidder egentligt på en ren windows.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. december 2012 - 15:33 #17
Jeg har desværre ikke noget indblik i hvordan bootcamp helt virker, så jeg håber du kan få hjælp fra anden side.

Lykkes det ikke i denne tråd fordi der er kommet så mange indlæg så luk den selv efter et stykke tid og opret et nyt spørgsmål.
Held og lykke.
Avatar billede Svave Nybegynder
12. december 2012 - 20:01 #18
Hej igen, det er noget af et rod du har kastet dig ud i her. Problemet opstår da din kryds platform ikke understøtter windows 64 bit funktionalitet i forhold maskinens komponenter og drivere fra apple. Derfor genkendes den kun som fat og vil ikke kunne genkendes som ntfs da denne protokol ikke er understøttet af bootcamp i 64bit mode. Prøv evt i 32bit mode hvis du kan nøjes med det. Ellers ville jeg kontakte bootcamp support for at få råd og vejledning i forhold til brugen af windows 64 bit i bootcamp miljøet. Kan kun forestille mig at der vil være flere uforenelig faktorer mellem din mac, bootcamp og windows 64 funktionalitet.
Avatar billede jetobi Juniormester
13. december 2012 - 09:26 #19
Hej svave. Når jeg kommer hjem prøver jeg lige at få den formateret på min acer, og se om det vil gå bedre så. Men ellers mange tak for hjælpen hidtil! kan gøre være jeg smider en kommentar mere om hvad jeg har gjort eller om mere hjælp.

Men ellers tak!
Mvh Jesper
Avatar billede jetobi Juniormester
25. december 2012 - 14:41 #20
Hej #220661, undskyld det tog lang tid om at svarer igen. Men fandt en løsning, og nu virker den igen. Indtil videre :-) det jeg gjorde var at jeg hentede active@killdisk, og købte fulde version, og satte den til at lave en 3 pass random, og derefter fik windows til at kører en formattering, ikke en quick format, men en 100% lang formattering. Der var noget bøvl under vejen, men computeren ikke kunne finde den efter killdisk, men der skulle man bare ind under disk managment, og så lave et nyt disk billed, og så kørte det derfra. :-) tak for hjælpen "220661" :-)

Og svave det var på min acer det virkede, så ved ikke hvem af jer der skal have pointes, men det virkede ihvertifald :-)

mange tak

Mvh jesper
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2012 - 18:14 #21
Vi kan vel bare begge lægge et svar som du bagefter accepterer?

Du har brugt lidt af det jeg kom med, og svave har jo også budt ind, så det er vel i orden?
Avatar billede Svave Nybegynder
25. januar 2013 - 16:01 #22
Nå, ingen point til mig - æv bæv busse mand.