Avatar billede ngr Praktikant
13. december 2012 - 19:22 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Søger forslag til den tekniske opbygning af ny hjemmeside

Der er efterhånden nogle år siden, at jeg sidst lavede en 'nybygning', så nu søger jeg forslag til den smarteste og ENKLESTE måde at bygge den op på.

Og det skal UNDERSTREGES, at jeg efterlyser ENKLE løsninger for en NEWBIE.

Umiddelbart tænkte jeg, at jeg ville opbygge den i frames, men så vil jeg alligevel lige høre, om nogen har bedre ideer.

Hvis jeg laver den i frames, så vil den se således ud:

1 topframe med navn. logo mv.

1 venstre frame med en menu, bestående af 10-15 punkter, som alle lægger en ny html-side i indhold-framen.

Og indholds-framen.

Grunden til, at jeg første tænkte i en frameløsning, er selvfølgelig, at jeg så kun skal ændre eet sted, hvis der skal tilføjes menupunkter.

Der skal bruges CSS.

Gode forslag?

Mvh & tak
Avatar billede claes57 Ekspert
13. december 2012 - 19:26 #1
så er du nok lige til http://sitemagic.org/Dansk.html
og du kan køre det helt uden database (hvis du ikke har mange besøgende).
Avatar billede deadman Nybegynder
13. december 2012 - 19:35 #2
Kan se du ikke følger med i dine spørgsmål, så indtil det er på plads ventes med hjælp.
Avatar billede olebole Juniormester
13. december 2012 - 20:53 #3
<ole>

Ja, der er næppe mange, som har lyst til at blive konfronteret med spørgers arrogante holdning til hjælp! Det allermindste, man kan forvente, er, at en spørger forholder sig til den hjælp, andre har brugt deres fritid på at give. Alt andet er ynkeligt!

/mvh
</bole>
Avatar billede ngr Praktikant
13. december 2012 - 21:43 #4
#1: Tak for forslaget, men jeg glemte at sige, at det ikke skulle være CMS.
Avatar billede NielsErikP Mester
13. december 2012 - 22:14 #5
Hej..

Kunne dette være løsningen : CMsimple ??
Avatar billede ngr Praktikant
13. december 2012 - 22:45 #6
Ikke noget med CMS.
Allerhelst bare noget simpelt html - php, hvis det går højt.
Men da jeg for nogle år siden sidst byggede en hjemmeside, mener jeg, at jeg læste noget om, at man kunne lægge menuen (altså det, der i en frame-løsning ville svare til en menu-frame) ned i en text fil, som alle filerne så kunne læse menuen ind fra - så eventuelle nye menupunkter kun skulle tilføjes eet sted, nemlig i denne text fil.
Men jeg kan ikke finde noget om det nu.
Avatar billede keysersoze Guru
13. december 2012 - 23:12 #7
Frames er no go. Hvis du vil undgå serverside-programmering men stadig kunne genbruge ting så kig SSI.
Avatar billede NielsErikP Mester
13. december 2012 - 23:30 #8
Hej...

Hvorfor iframes ..?? Hvorfor ikke bare nogle div og noget css til at styre opbygningen.
Mht. den menu du snakker om i #6 kan du vel bare bygge din menu i Html og så holde dig til php formatet som fil type... derefter bruge include("menu.php") på de sider du har brug for den.
En mulig menu, du måske kunne bruge Her og Her

Håber du kan bruge det til noget :-)
Avatar billede ngr Praktikant
14. december 2012 - 02:02 #9
Hej Niels
Jamen det er jo også det, jeg startede med at sige - og det med include lyder som det, som jeg nævnte, at jeg engang havde læst om.
Så det, du skriver, er at man skriver sin menu ned i menu.php, og så læser den enkelte php-filer menuen ind derfra, ikke sandt?
Avatar billede ngr Praktikant
14. december 2012 - 02:04 #10
#7: Jeg bliver ikke en pind klogere af, at du skriver, at frames er nogo - og jeg aner ikke, hvad SSI er for noget - derfor skrev jeg bl.a.:
"Og det skal UNDERSTREGES, at jeg efterlyser ENKLE løsninger for en NEWBIE."

Mvh
Avatar billede ngr Praktikant
14. december 2012 - 03:43 #11
#6: Ja, jeg kan i høj grad bruge de to links, men såvidt jeg kan se ved en hurtigt gennemlæsning, står der ikke noget om det, som jeg først og fremmest var ude efter, nemlig hvordan man bruger include funktionen.
Og så bliver jeg i øvrigt lisså ør i hovedet, når jeg ser lange css koder, som jeg blev for mange år siden, da jeg første gang forsøgte at sætte mig ind i css :)
Avatar billede ngr Praktikant
14. december 2012 - 04:01 #12
#NielsErikP:

Men nu kommer jeg til at tænke på, at så skal jeg i gang med at bruge php, og så kan det ikke køre på min pc - med mindre jeg bruger en masse tid på at få det til at fungere.
Og derudover skal jeg bruge en masse tid på at få css'en til at fungere.
Så nu husker jeg pludselig alt det bøvl og frustrationer, jeg havde med det den gang.

Jeg nøjes med at bruge det mest basale css kode til at strukturere siderne med og lægger menuen ind på de 12-15 html sider manuelt.

På den tid, jeg sparer på at droppe php og alt det andet nørkleri, kan jeg nok opdatere menuerne på de 12-15 sider et par hundrede gange.

Men tak fordi du forsøgte at hjælpe mig :) - og får jeg et svar til points.

Mvh
Avatar billede claes57 Ekspert
14. december 2012 - 09:10 #13
php-maskine er nu ikke noget, der tager langt over 5 minutter mere...
http://portableapps.com/apps/development/xampp
hent og kør xampp lite
det laver en mappe c:\xampp med en del undermapper.
kør c:\xampp\xampp-control.exe
start apache deri (det er alt - nu kører php)
læg din hjemmeside i mappen C:\xampp\htdocs
og du kan teste siderne i din browser ved at kalde http://localhost
Avatar billede ngr Praktikant
14. december 2012 - 11:04 #14
Aha. Men hvad mener du med at kalde localhost? Hvad viser den så?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. december 2012 - 12:03 #15
den viser så din kode (php/html/javascript) som det vil se ud hvis det lå på en server på nettet.

I xampp er http://localhost sat til at pege på mappen C:\xampp\htdocs og du kan sagtens lave undermapper
C:\xampp\htdocs\klar
C:\xampp\htdocs\test
som kaldes med http://localhost/klar og http://localhost/test
Avatar billede ngr Praktikant
14. december 2012 - 12:39 #16
Du mener vel ikke kode, men resultatet af koden via en browser.
Men jeg er ude efter, hvor besværligt (eller let) det er at bruge, for såvidt jeg husker, var det meget omstændeligt at arbejde med den gang.
Når jeg sidder og arbejder med en html fil i Stones Webwriter, som jeg holder meget af, så taster jeg F11 for at se den i browseren.
Hvis jeg i stedet arbejdet med 1234.php i Webwriter, hvad gør jeg så præcis for at se den i browseren?
er?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. december 2012 - 13:36 #17
du skal gemme filen på C:\xampp\htdocs\1234.php
starte din browser, og kalde http://localhost/1234.php

Reelt gør jeg det, at jeg har browseren kørende hele tiden
laver koden (jeg er så på Coffeecup) og gemmer den (Ctrl+S), og trykker F5 i browseren (typisk tester jeg først i Chrome, og når siden er ok, så retter til om nødvendigt til IE)
Avatar billede NielsErikP Mester
14. december 2012 - 22:55 #18
Hej..

@ngr: Det er lige meget, hvad du vælger af løsning... Der er ikke nogen nem vej.. Html,Css og php er ikke noget man bare gør, hvis man ikke gider sætte sig ind i tingene... Og webkodning er er fag ligesom andre fag... man skal hele tiden udvikle sig og følge med... Så vil du lave hjemmesider, må du til at sætte dig ind i, hvordan man gør..!!
Iøvrigt er Eksperten.dk Hjælp til Selvhjælp .
Du kan selvfølgelig også vælge at betale dig fra det, så luk du dette spørgsmål, og opret et i opgaver her på Eksperten: Her

#9:
Jow.. Det er det jeg siger læg din Html/Css menu i "HvadDuVilKaldeFilen.php"
Og i de php filer, hvor du vil have indsat din menu, kalder du den sådan include("HvadDuVilKaldeFilen.php") ...

Og så får du lige et svar.

Held og lykke med det  :-)
Avatar billede NielsErikP Mester
14. december 2012 - 22:57 #19
Svar
Avatar billede ngr Praktikant
14. december 2012 - 23:10 #20
#18: Html og frames er da en ganske nem og enkel løsning :)
Avatar billede keysersoze Guru
15. december 2012 - 10:45 #21
Hvis der så bare blev udvist en lidt bedre attitude kunne det jo være at nogle fik lyst til at forklare nærmere om SSI og frames...
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2012 - 15:03 #22
"Kravene" lyder præcis som opskriften på Danmarks Grimmeste Hjemmeside : )

http://spreadsite.dk/danmarks-grimmeste-hjemmeside/og-vinderen-er
Avatar billede deadman Nybegynder
15. december 2012 - 15:59 #23
#22
Jeg synes da det er en ok side?
Den er da i hvert fald en del pænere end denne:
http://44446464.dk/lochness/piping/index.php

:D
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2012 - 16:45 #24
Jeebus, dén må være i en kategori helt for sig selv : )
Avatar billede ngr Praktikant
15. december 2012 - 17:05 #25
Og meget apropos, så er der her en opskrift på frikadeller

Frikadeller: Rør det hakkede kød med salt, til farsen er sej. Tilsæt løg, peber, æg og rør det sammen. Rør mælken i lidt efter lidt. Rør mel i. Stil farsen tildækket i køleskabet i ca. ½ time.

Steg frikadellerne, mens kartoflerne koger. Læg det kolde smør i en kold pande. Lad smørret blive gyldent ved kraftig varme. Skru ned til svag varme. Dyp en spiseske i det smeltede smør i panden og skub farsen op ad skålens sider med bagsiden af skeen. Tag en skefuld fars og læg den i panden. Form resten af farsen til 11 små frikadeller. Steg frikadellerne ved svag varme i ca. 5 min. Skru op til kraftig varme og vend frikadellerne. Skru ned og steg ved svag varme i ca. 5 min. Tag frikadellerne af panden og læg dem i et fad. Dæk fadet med alufolie. Panden skal ikke skylles af - stegesmørret fra de stegte frikadeller skal bruges til løgsaucen.

Mærk om kartoflerne er kogt færdige (prøv med en spids kniv eller en kødnål). Skub låget lidt til side og hæld vandet fra (brug grydelapper) og lad kartoflerne holde sig varme i gryden ved siden af kogepladen.

Broccoli: Kom vandet i gryden. Kom broccolien i, drys med salt og bring det i kog. Kog ved svag varme og under låg i ca. 3 min. Broccolien skal være mør uden at være blød. Skub låget lidt til side og hæld vandet fra.

Løgsauce: Kom det hakkede løg i stegesmørret i panden. Svits løget ved kraftig varme og under omrøring i ca. 1 min. Tilsæt vand og kog i ca. ½ min. Tilsæt hvid mælkesauce og bring det i kog. Kog saucen ved jævn varme og under omrøring i ca. 2 min. Smag til med salt og peber og tilsæt evt. kulør.

Kilde : Karolines Køkken
Avatar billede deadman Nybegynder
15. december 2012 - 17:44 #26