Avatar billede TUFexcel Juniormester
25. december 2012 - 19:54 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Kopier harddisk til ekstern harddisk

Hej og god jul

For at få lidt mere fart på min pc, er jeg ved at kopiere mit hardisk over på en ekstern disk. Jeg vil så reinstallere mit styresystem. Det er derfor vigtigt at det hele er kopieret. Under kopieringen var der nogle filer den ikke kunne åbne, og jeg havde derfor valget at springe over. Derefter sluttede kopieringen. Visuelt kan jeg ikke se hvad der mangler at blive kopieret, men den eksterne disk fylder kun ca 5 % af hard disken. Så jeg er usikker på hvordan jeg kommer videre. Bør den eksterne ikke være lige så stor som harddisken?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. december 2012 - 20:08 #1
Hej.

  Under hvilket styresystem? Hvis du kører Windows 7 vil jeg på det kraftigste anbefale dig at lave en backup med Windows' eget backup-program: Så ender du op med en eksakt kopi af din nuværende disk i en VHD-fil, som du kan tilslutte bagefter som en ekstra harddisk i systemet og hente data ud fra den, helt uden yrdeligere hokus-pokus.

De bedste hilsner
Avatar billede kimtheman Novice
25. december 2012 - 20:54 #2
Jeg bruger Download Cobian Backup 9, da denne er på dansk.

Der kan du selv vælge præcist hvad den skal lave backup af. Samt hvor den skal ligge dette.

Du skal jo ikke lave backup af systemfiler osv.

Men kun af dine billeder, dokumenter, emails, kontoer osv.
Avatar billede kimtheman Novice
25. december 2012 - 20:54 #3
Avatar billede TUFexcel Juniormester
25. december 2012 - 21:44 #4
Hej CRKrogh

Tak for svar.
Jeg har Windows 7 Home Premium. Så vidt jeg kan google mig til følger der ikke VHD backup med som mulighed i Home Premium udgaven. Jeg er dog ikke sikker da da det hele virker noget uklart. Men jeg fandt det sted hvorfra man foretager backup gennem styresystemet,så det er jeg igang med nu. Jeg er dog ikke 100 % sikker på at alt bliver kopieret, da jeg fik valget mellem selv at vælge eller lade windows vælge for mig. Det var ikke muligt at vælge: "Det hele!"
Sikkerhedskopiering er netop færdig. Denne version er 20% af harddisk størrelsen.
Avatar billede TUFexcel Juniormester
25. december 2012 - 21:51 #5
Hej Kimtheman

Du skriver:" Du skal jo ikke lave backup af systemfiler osv..."

Det var jeg ikke klar over. Det er jo meningen at computeren skal være som ny, med styresystemet genetableret. Får jeg ikke brug for disse systemfiler, når jeg skal kopier tilbage fra den eksterne til pc'en?

Hvad er iøvrigt ideen med at bruge cobiansoft. Det er jo også muligt at vælge selv gennem windows 7 (hvis man altså vidste hvad man skal vælge- jeg vil jo mene det hele)
Avatar billede kimtheman Novice
25. december 2012 - 22:13 #6
Du skriver du vil "reinstallere mit styresystem".

Dette gøres normalt igennem recovery cdér. Eller ved en taste kompination på tastaturet. Eller ved man selv har windows cdér samt drivers til bundkort osv.
(Hvis du har et program installeret på din computer f.eks. hvis det er en HP. Så kan du igennem dette recovery program lave nogle backup cdér)

Jeg forstår på dig du vil tage backup inden du gør dette.

Du skal tage backup af dine billeder, dokumenter osv. Men alle dine spil, programmer osv vil blive slettet. Og disse skal installeres påny.

Hvis du nu bare ville lave en backup af hele din harddisk, så kunne man også godt gemme spil og programmer. Ved at clone denne disk.
Men da du netop vil lave en ren installation, så kan du ikke gemme spil og programmer.

I forhold til Cobian Backup 9. Så har jeg brugt denne i flere år, med rigtige gode resultater.

Denne har jeg sat op til dagligt at lave backup af alt det Rigtige vigtige. Og fortalt programmet hvortil det skal gemmes (kører denne backup til flere forskellige steder).

1 gang om ugen laver den så en større backup, som jeg også selv fortæller hvor det skal gennem.
Dette gør den på timer funktion. Så jeg har sat programmet op, og skal så ikke røre det mere.

Det skal siges, jeg har prøvet at geninstallere. Og fordi jeg havde alt fra email, dokumenter, billeder osv gemt i backup. Så var min pc rimlig hurtig klar igen (kommer så an på, hvor mange programmer og spil man havde i forvejen).

Derefter har jeg så lært, at når jeg så var færdig med at installere alle de programmer og spil jeg bruger. Så lavede jeg en clon af harddisken. Og skulle det så ske igen, så gendanner jeg fra min clon. Og bruger så alle mine daglige backups og på kort tid ligner min pc sig selv igen.
Clon programmet kan ses her:
http://www.comon.dk/art/113703/guide-clonezilla-kloner-din-harddisk-helt-gratis

Har også lige haft brug for clon programmet. Da jeg købte en ny SSD disk. Og jeg ville flytte alt mit indhold over på denne nye disk. Inkl. mine programmer og spil osv.
Jeg clonede så disken som den så ud nu og her. Og så var jeg køreklar igen med ny hurtig disk kort tid efter.

I forhold til windows egen funktion. Har jeg kun kort kigget på denne. Og synes lige fra starten at dette ikke var noget for mig. Så har ikke arbejdet mere i den funktion. Da jeg ikke synes den kunne opfylde mine behov.
Avatar billede TUFexcel Juniormester
25. december 2012 - 22:23 #7
Hej Kimtheman

Tak for godt indlæg, der skal nær studeres imorgen. Familien kalder lige nu..
Hilsen TUFexcel
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2012 - 09:21 #8
#6 Det er den helt rigtige måde at gøre tingene på, så jeg er 100% enig.
Bruger selv Aconis som også kan lave backup af mails og filer samtidigt med at programmet er sat til en gang om måneden at lave backup af hele c drevet.
Programmet her kigger om der er forskelle fra sidste backup, og laver mindre opdateringer nogle gange før en fuld backup køres. Dette gøres for at spare på pladsen.
Til andre filer bruger jeg Allway Sync som kan synkronisere mellem mapper.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2012 - 09:23 #9
Har du en klon af dit system er du tilbage på under 30 minutter.

Starte forfra med reinstallation og opdateringer og programmer det tager 4-8 timer før du er færdig.
Avatar billede caulnian Nybegynder
26. december 2012 - 11:13 #10
Lav et image af den harddisk, du gerne vil kopiere og gem dette image på din eksterne harddisk. Jeg bruger selv FTK Imager (gratis men 3Gb), men der findes sikkert også mindre programmer, der er lige så gode.

Herefter vil jeg foreslå, at du laver en helt frisk installation - altså booter fra din Windows CD, formaterer dine partitioner og installerer Windows.

Så sætter du din helt friske installation op præcis, som du gerne vil have den. Essentielle programmer installeres og Windows tweakes som du vil have den. Herefter laver du et nyt image af din systempartition, og så kan du næste gang lave en geninstallation på 15 minutter, alt efter størrelsen på image.

Mit forslag :)
Avatar billede TUFexcel Juniormester
26. december 2012 - 12:47 #11
Tak til alle

Jeg har købt et clonings program fra Aconis, som XP Professional foreslår. Det vil være noget af en fordel om man kan geneinstallere styresystemet, når pc'en begynder at blive langsom.
Selvom det er svært at vælge må poitene gå til Kimtheman, da han først gjorde mig opmærksom på kloning.

Smider du et svar?

Hilsen Tufexcel
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2012 - 13:05 #12
Det synes jeg er i orden.
Held og lykke med Acronis
Avatar billede kimtheman Novice
26. december 2012 - 13:11 #13
Så får du da lige et svar herfra.

Men må jeg høre, hvorfor du valgte at købe et clone backup program som Aconis. Når det hele kunne gøres gratis. Og der i Cobian Backup også er mulighed for at "Programmet her kigger om der er forskelle fra sidste backup, og laver mindre opdateringer".

Og så er det jo også på dansk (ved jeg ikke om Aconis er)

#8 du skriver "Bruger selv Aconis som også kan lave backup af mails og filer samtidigt med at programmet er sat til en gang om måneden at lave backup af hele c drevet."

Må jeg spørge hvad fordelen er i, at lave backup af alle sine c-drevs filer. Eller er det en klon af drevet du mener?
For at lave en backup af c-drevet. Kan man vel ikke bruge til noget i forhold til de installerede programmer og spil. Hvor man i de tilfælde kan nøjes med at tage de mapper som de programmer og spil gemmer deres backup filer i. Og efter en ny installation føre man disse tilbage til disse mapper igen når programmerne/ spilne er installeret.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2012 - 13:56 #14
Har version 2011 som er på engelsk, men det har jeg ikke problem med.
Mails mm tages backup af til anden disk dagligt.
En klon af c drevet laves en gang om måneden. Og det foregår med chain version: http://kb.acronis.com/content/13656
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2012 - 13:57 #15
tryk på version chain når du kommer ind på linket.
Avatar billede TUFexcel Juniormester
26. december 2012 - 14:33 #16
Til Kimtheman

Grunden til at jeg ikke valgte Cobian var at det ikke står klart om den kloner. I dit andet link fra comon.dk var klonings programmet Clonezilla beskrevet som: "for de ikke computerforskrækkede.." Derfor vil jeg hellere betale noget, og så undgå at komme ud i et mareridt af komplikationer..

God jul derude..
Avatar billede kimtheman Novice
26. december 2012 - 22:09 #17
Bare i orden.

Cobian kloner heller ikke men er et backup program af diverse filer m.m.

Clonezilla er enkelt. Men en hel udførlig guide på hjemmesiden jeg henviste til.

Håber du får glæde af dit nyindkøbte program.

Og godt NytÅr.