Avatar billede Katjaahlquist Nybegynder
29. december 2012 - 22:26 Der er 9 kommentarer

Musik på hjemmeside

Hej!

Jeg er ved at lægge sidste hånd på min hjemmeside, og jeg vil gerne have noget musik ind på.

PT. bruger jeg følgende kode:

<embed src="musik.mp3" autostart="true" loop="true"
width="2" height="0">
</embed>

MEN...

Der er 2 ulemper..

1) Musikken starter forfra, når man klikker rundt.
2) Det er ikke muligt at mute på selve siden.

Er der en, der kan hjælpe til en kode, hvor musikken kører konstant, og ikke starter forfra, når der klikkes rundt OG det der er mulighed for at mute?

På forhånd tak.
Avatar billede olebole Juniormester
29. december 2012 - 23:18 #1
<ole>

Det kan du ikke umiddelbart løse. Musikken lægges jo ind på hver side, og vil derfor altid begynde forfra  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede TryingToImprove Nybegynder
29. december 2012 - 23:45 #2
Hvis målgruppen er nyere browsere burde du helt klar benytte dig af HTML5-tagget <audio>, der giver dig mulighed for at afspille musik.

Du kan læse mere om <audio> her: http://html5doctor.com/html5-audio-the-state-of-play/

Det kan give dig mulighed for at lave en "mute"-knap.

Men som OleBole siger, så er det ikke muligt at gøre så musikken ikke starter forfra, medmindre din side er lavet i ren JavaScript eller i Flash.
Avatar billede TryingToImprove Nybegynder
29. december 2012 - 23:45 #3
Du kan se hvilke browsere der understøtter <audio> her: http://caniuse.com/#feat=audio

Du skal dog være opmærksom på at de alle sammen understøtter forskellige filformater.
Avatar billede kjeldsted Novice
30. december 2012 - 01:11 #4
Hvis musikken ikke må stoppes så skal du lave navigationen på siden med noget scripting i stedet for HTML navigation.

Og så husk at musik på almindelige hjemmesider skræmmer flere folk væk end det tiltrækker.
Avatar billede olebole Juniormester
30. december 2012 - 01:24 #5
"Og så husk at musik på almindelige hjemmesider skræmmer flere folk væk end det tiltrækker." >> Præcis!  *o)

Problem #2 i spørgsmålet beroligede mig en lidt - men en Play-knap er nu næsten altid at foretrække fremfor en Mute-knap  =)
Avatar billede claes57 Ekspert
30. december 2012 - 10:12 #6
jeg har så en mute-knap på tastaturet.

Det kan dog løses ret simpelt (og gammeldags).
del din side op i 2 frames, en til header/menu, og en til indhold - så kan header/menu styre musikken, da der kun skiftes data i den anden del.
Avatar billede olebole Juniormester
30. december 2012 - 11:07 #7
#6: Men det kræver så en player i Flash eller spørgers egen kode
Avatar billede kjeldsted Novice
30. december 2012 - 12:56 #8
#6 Jeg har skam også både en muteknap på mit tastetur og en mute knap på min lydmikser. Men ingen af disse kvæler lyder fra den aktive fane i browseren og lade alt andet leve. Derfor forlader jeg disse sider da jeg ikke gider spilde min til på at lede efter en evt. mute knap.

Og, Ole. Du har da ret i at det er beroligende at der i det mindste efterspørges en mutefunktion. Ligeså vel som du har ret i at en play knap, klart ville være at foretrække.
Avatar billede olebole Juniormester
30. december 2012 - 13:16 #9
Jeg nåede at have en lille datter mens WWW har eksisteret. Det er hamrende irriterende at sidde og høre noget stille musik og komme ind på en side med et eller andet håbløst dårligt technobeat for fuld skrue. Når man endelig har fået bandet færdig og fejet knuste kaffekopper op, kan man putte ungen forfra.

Folk, der virkelig holder af musik, vælger selv kritisk, hvad de vil høre - og hvornår. Det ville være skønt, om det blev respekteret!