Avatar billede jenslassen Praktikant
02. januar 2013 - 22:44 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man bedst denne beregning

Jeg skal lave en formular som regner prisen ud på den solgte vare.
det skal anvendes til en der tager ud og holder demoer, med forskellige produkter. Der kan være op til 20 deltager på sådan en demo
Jeg har følgende tabeller

Tabel 1: TBL_demo_inst
demo_nr ( fortæller hvilken demo der er )
Demo_lukket ( JA/NEJ )

Tabel 2: TBL_demo ( salg på demo)
FK_demo_nr ( referer til TBL_demo_inst )
ID (primær nøgle)
FK_debitorID ( fortæller hvem der har været med )referer til en tabel Debitor
Deltager_nr
FK_vareID ( referer til tabel vare vareID )
FK_varenr
Beskrivelse
Antal
Salgspris
Dato

Tabel 3: Vare
VareID ( primær nøgle )
VareNr
Beskrivelse
Salgspris
Salgspris_1
Skift_pris

Det er de væsentlige felter i tabellerne.
Jeg forstiller mig at lave en formular som består en hovedformular med alle relevante oplysninger, samt en sammentælling af det samlet salg, i den vil jeg så lave 20 underformularer,( med hvert sit faneblad ) en for hver deltager, med diverse deltageroplysninger, samt en del hvor man kan vælge varer fra vare tabellen, indskrive antal og vise totalprisen.

det der så er den egentlige opgave er, at der skal tælles sammen på totalen ( hovedformularen ), hvis demo_lukket er NEJ.
Nogle vare kan godt have samme vareNr, men forskelligt VareID.
Nogle vare skifter fra salgspris til salgspris_1 hvis det samlet antal er større end tallet i Skift_pris.
Hvordan laver jeg det således at den hele tiden opdatere salgsprisen i mine underfomularer automatisk, så længe demo_lukket er NEJ, når demo_lukket skifter til JA, skal den gemme, den salgspris den er kommet frem til, hvor er det bedst at gemme den?
Skal der flere felter til i nogle tabeller
Hvis det skal laves noget programmering, har jeg nok behov for lidt hjælp til hvordan man gør det.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2013 - 10:39 #1
Normalt vil totalprisen være en felt i kildeforespørgslen (ikke i tabellen) eller du kan lave beregningen i et ubundet felt på formularen. Det betyder ikke noget om demo er lukket eller ej, da feltet altid vil vise den aktuelle total. Du kunne måske bruge demo lukket til at låse formularen, så data kun kan ændres hvis man aktivt åbner demo'en laver ændringen og lukker demo'en igen.

Ud fra dit spm. ser det dog ud til at du har lidt igen før du når der til... Du er velkommen til at sende det du har til min spg.eksperten gmail, så skal jeg tage en hurtigt kig og give dig et skub i den rigtige retning!~)
Avatar billede jenslassen Praktikant
03. januar 2013 - 16:40 #2
Mit vigtigst problem, er sådan hvordan jeg får en til automatisk at skift pris når jeg op over antallet i skift_pris.

Det er som sådan ikke total prisen den skal genne, men den salgspris på den enkelte vare.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2013 - 17:09 #3
Man kunne sikkert bikse et eller andet ved hjælp af iif!~)

...Jeg er på vej ud af døren, så jeg kigger forbi senere eller imorgen...
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2013 - 14:21 #4
kan du uploade eller sende din db?
Avatar billede jenslassen Praktikant
06. februar 2013 - 19:50 #5
Fik løst problemet, ved hjælp af en ven, der kom forbi, derfor lukker jeg spørgsmålet