Avatar billede pixiball Nybegynder
15. januar 2013 - 23:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Gratis overvågningssoftware - Windows server

Hej

Er der nogle der kender til et gratis og godt server overvågningssoftware der virker i windows verden (W2K3 og W2K8) noget alla Nagios?

Det er en forudsætning at programmet er i stand til at sende alerts via email eller sms.
Avatar billede gorgemuld Nybegynder
17. januar 2013 - 09:21 #1
Zabbix er et af de bedre.
Serveren kan ikke afvikle på windows dog.
Men klienterne virker perfekt.
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
17. januar 2013 - 13:19 #2
Jeg ville umiddelbart bare tage Nagwin og så installere Nagios på en Windows maskine.
Se her for mere infor: http://4sysops.com/archives/free-nagwin-nagios-for-windows/
Avatar billede gorgemuld Nybegynder
17. januar 2013 - 13:45 #3
Zabbix er langt mere flexibel og har et bedre feel.
Jeg har benytte Nagios længe, men er skiftet til Zabbix.
Det er primært på flexibiliteten og at det er en 'nyere' system.
Zabbix indeholder de samme features som Nagios, og mere til.
Du har en masse grafiske tools som f.eks. screens og maps, mens Nagios stort set er read-only.

Nagios virker gammel og tung.
Lige nu virker det som om tiden er kørt fra dem..

Nagios har, endnu, et større forum. Og Nagios er kendt for at være klippe stabilt. Men Zabbix haler hurtigt ind på Nagios på de fronter.

Men alles behov er jo ikke ens, men du har sikkert fået noget at læse på :)
Avatar billede pixiball Nybegynder
04. april 2013 - 13:28 #4
Sorry har lige være væk i et stykke tid.

Jeg har nogle spørgsmål ang. Zabbix

1) Server skal køre under Linux - nogle specielle krav Centos, Ubuntu osv?

2) Klientern kan godt køre på Windows?

3) Kan klienten være installeret på en server der står på en remote lokation?
Avatar billede gorgemuld Nybegynder
04. april 2013 - 13:35 #5
Hej

1. Jeg afvikler mit under ubuntu. Mener ikke der er nogen særlige krav.

2. Der er Windows agenter, ja.
Interfacet er web.

3. Ja, du skal bare have den port du benytter NAT'ed igennem diverse firewalls.
Avatar billede pixiball Nybegynder
04. april 2013 - 13:52 #6
FIndes der nogle gode guides / vejledninger til det i forbindelse med opsætningen / opstarten?
Avatar billede gorgemuld Nybegynder
04. april 2013 - 13:56 #7
Deres dokumentation er ret god, og så er der en del forums.
http://www.zabbix.com/documentation.php