Avatar billede amews_aj Nybegynder
16. januar 2013 - 21:44 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Harddisk død?

Hej,

Mine forældre har haft en lidt gammel computer stående, som har ventet på at få hentet vigtige data ud. For kort tid siden ville de i gang med det, og fik uden problemer startet computeren op.
De rodede rundt i de forskellige mapper for at finde ud af hvad der skulle gemmes, og hvad der ikke skulle.

De fortæller at maskinen gik i stå, vinduerne lukkede ned, og ikonerne fra skrivebordet forsvandt. Efter kort tid genstarter maskinen spontant, og ved opstart når den kun til "Verifying Pool Data".

Jeg overtager, og forsøger genstart nogle gange, uden held. Forsøger at starte maskinen op på en linux live cd, for at tilgå disken den vej. Systemet går i stå under opstart af ubuntu.
Prøver at frakoble den primære harddisk. Nu får jeg, ikke overraskende, "no boot device", men maskinen kan nu fint starte på en linux live cd (eller det vil sige, uden GUI af en eller anden grund). Forsøger at bytte rundt på primær og sekundær diske i håb om at linux så ikke fejler pga. den primære disk, men maskinen går stadig i stå under opstart af ubuntu.

Harddisken registreres i BIOS, men det er som om maskinen stopper så snart den på den ene eller anden måde forsøger at tilgå harddisken.
Bemærker at harddisken klikker.  "klik-klik" pause "klik-klik" pause. Dog kan jeg høre at selve disken kommer op i omdrejninger som normalt.

Hvad mener I? Er disken helt død, eller er der noget håb om at få data ud?
Er der kun det håb at sende den ind til et data recovery firma, eller kan man selv gøre noget?
Har I noget bud på hvad den egentlige årsag er, baseret på symptomerne beskrevet? Og I givet fald, ud fra årsagen, noget bud på hvor meget det vil koste for data recovery?

På forhånd tak.
Avatar billede chalde Seniormester
16. januar 2013 - 21:55 #1
Avatar billede chalde Seniormester
16. januar 2013 - 21:56 #2
Hvis det er samme issue der er tale om, så er det data recovery hos en professionel (f.eks www.ibas.dk ). Desværre løber den slags sig nemt op i +15000kr.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
16. januar 2013 - 22:08 #3
Og det mener du lyder sandsynligt? Ser head crash nævnt, men ville det ikke skabe nogle voldsomme skrigende lyde, fremfor bare 2 klik med jævne mellemrum? Som sagt kan jeg høre drevet komme op i normal hastighed. Så det er som om læsehovedet bare ikke kan læse skiven. Hvis det er så simpelt, kan selve disken så ikke flyttes over i en anden "kasse" med nyt læsehoved (af en professionel), uden de helt store omkostninger?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. januar 2013 - 22:23 #4
Hej.

  Hvis du hører en 3-4 klik, en pause og klik igen, så ER disken død - uanset om det er headcrash eller ej (det kan du i øvrigt ikke høre).
  Skiverne i en harddisk kan principielt godt flyttes, men det er udelukkende en opgave for Ibas. Men hvis data er uerstattelige, ville jeg tage kontakt til dem og få et overslag på det; en bekendt fik data hentet ud af to diske, der havde kørt i RAID0 til under 1/5 af det, Chalde indikerede ovenfor.

De bedste hilsner
Avatar billede amews_aj Nybegynder
16. januar 2013 - 22:26 #5
Jeg hører præcis som jeg skriver 2 klik med måske 0,5 sekund imellem. Derefter en pause på 1-2 sekunder, og så 2 klik igen.
Er det en indikation af at det er noget andet?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
16. januar 2013 - 22:28 #6
... og i øvrigt lyser HDD LED'en konstant når harddisken begynder at klikke (som sker når der ledes efter boot devices).

Nogen forklaring på hvorfor den forhindrer boot af live cd ?
Live CD'en skal vel ikke bruge harddisken under opstart. Kan det virkelig bare være en simpel disk test under startop der får den til at fryse fast?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
16. januar 2013 - 22:34 #7
Lyder nok lidt ala det her http://www.youtube.com/watch?v=kI4pdtivkbk, dog lidt langsommere vil jeg mene, men det er jo nok bare forskelle fra drev til drev. De har også givet den titlen "head crash", så det er jo nok desværre det der er sket.

Har I flere forslag til steder man kan kontakte om recovery?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. januar 2013 - 22:56 #8
Klik = død.

Hænger under opstart af Linux live-cd er fordi den forsøger at initialisere disken. Det kan den så ikke og bliver hængende til den engang timer ud.

Mit bud stadig Ibas, også på prisen.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
16. januar 2013 - 23:02 #9
Smid et svar begge to, og tak for jeres vurdering :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. januar 2013 - 23:07 #10
Ærgerligt der ikke lige er en løsning, lige til højrebenet - det sker desværre bare engang imellem. :-(
Avatar billede amews_aj Nybegynder
16. januar 2013 - 23:30 #11
Må også sige jeg fik det svar jeg forventede. Men ville lige høre en andens vurdering. Jeg giver beskeden videre, og så må vi se om de vil ofre penge på recovery.
17. januar 2013 - 07:55 #12
Avatar billede Kochens51 Praktikant
17. januar 2013 - 16:22 #13
Klik- klik, lyde er ikke kun tegn på HDD-død. Din strømforsyning kan være synderen. Klik-klik-lyde kan også være tegn på manglende strøm.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
18. januar 2013 - 03:30 #14
Kochens51: Tvivler på at det er tilfældet her, da den anden harddisk kører fint, og så vidt jeg husker er på samme rail. Har testet med en harddisk af gangen, og det gør ingen forskel.
Vil da selvfølgelig lige dobbelt tjekke når jeg har mulighed for det.
Avatar billede Kochens51 Praktikant
18. januar 2013 - 11:17 #15
Avatar billede amews_aj Nybegynder
06. marts 2013 - 21:43 #16
Tak for jeres vurdering.