Avatar billede ekinci Praktikant
22. januar 2013 - 22:51 Der er 55 kommentarer og
3 løsninger

pc reagerer ikke

Min bærbar hp 550 er her til aften begyndt med ikke at geagerer på noget som helst.

Den starter fint op frem til skrivebord, hvorefter man intet kan gøre mere.

Når jeg kører musen oven på et program bliver den ikke fremhævet som den normalt plejer at køre, trykker jeg nogle gange på muse knappen så stopper den helt med at køre rundt på skærmen.

CTRL + ALT + DELETE virker heller ikke.

Har prøvet at installere XP, virker heller ikke.

Har prøvet med andre harddiske, virker heller ikke.

Har prøvet at køre kun på strøm og kun på batteri, virker heller ikke.

Ved ikke om jeg er ramt af virus, hvis ja, hvordan får jeg den væk, når intet virker på pc'en ?

Håber I kan hjælpe mig....

Skiftet RAM, virker heller ikke.

Har prøvet at tilslutte en ekstern mus via USB, der popper et vindue op med at den har fundet ny hardware, lige når pc bliver tændt, og den kommer heller ikke videre, så man kan ikke bruge den eksterne mus.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2013 - 22:57 #1
Prøv at starte op i fejlsikret tilstand og prøv at systemgendanne til før problem opstod.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2013 - 23:02 #2
Har du prøvet at fjerne alt strømmen fra den og holde startknappen nede i 30 sek?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2013 - 23:16 #3
Hmm Kunne måske også være noget med et af de programmer som starter med Windows, der låser pc.
Disse kunne man også prøve at deaktivere.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. januar 2013 - 04:18 #4
Hvornår har du sidst rengjort din CPUkøler for støv.
Min M8 havde samme problem som du, det blev løst ved simpel rengøring.
Jeg oplevede det også selv på en stationær for nogle år siden.
(samme årsag, CPU overophedede under opstarten)
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2013 - 08:37 #5
Avatar billede ekinci Praktikant
23. januar 2013 - 17:22 #6
Jeg har gjort det som står i forslag #1 og valgte en dato, den begyndte at systemgendanne og da den skulle genstarte kom den nu ikke længere en windows logo, hvorefter der kommer en blå skærm som jeg ikke kan nå at læse også begynder den at genstarte af sig selv hele tiden, hmmmmm.

Er bange for at det måske er en hardware der laver fejlen.

Har prøvet med andre harddiske og de kommer heller ikke længere end windows logo'et...

#4, jeg har ikke skilt den ad for at rengøre den, men jeg puster ofte i blæseren, ved ikke om det er det samme ????
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. januar 2013 - 17:47 #7
Det er ikke helt det samme, efter du har pustet kan køleren jo stadig være næsten helt stoppet til med støv (hvis du ikke kan se køleren).

At den genstarter er endnu et hint om jeg muligvis er på rette spor, da det er helt typisk for overophedet CPU.
Avatar billede ekinci Praktikant
23. januar 2013 - 18:26 #8
#7

Jeg har nu skilt pc'en helt ad og rengjort den for støv ( der var lidt ved blæseren ).

Nu hvor jeg havde skilt det hele ad skiftede jeg også køle pasta på CPU'en.

Igen det samme som før, hvor den genstarter efter windows logo.

Den vil heller ikke starte op i fejlsikret tilstand.

Andre gode forslag ??????
Avatar billede ekinci Praktikant
23. januar 2013 - 18:30 #9
# 2

Det hjalp desværre heller ikke...
Avatar billede ekinci Praktikant
23. januar 2013 - 18:31 #10
Jeg har taget harddisken ud og kørt antivirus + anti malware programmer på min anden pc og den fandt intet.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. januar 2013 - 19:26 #11
Du nærmer dig der hvor jeg ville lave backup på din anden pc og prøve med reinstall af windows, evt. gå helt i bund og fjerne partition før install (partition mest for at sige at så kan der absolut ikke gøres mere på det punkt).
Det er tit hurtigere og langt mere enkelt end at forsøge yderlige rep. af windows.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2013 - 02:40 #12
eftersom den kan komme igennem bios opstart og loade windows, så er det IKKE ram der er syg.

For det meste er det strømforsyningen som er defekt, og den får processoren til at gå i stå eller reboote, fryse og alt muligt.

Prøv en anden strømforsyning, der er 95% chance for at den du har er færdig, og den kan i sidste ende brænde alt af i maskinen.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. januar 2013 - 05:44 #13
Jeg mener reinstall af windows bør forsøges før man kaster sig ud i omkostningskrævende løsninger (udskiftning af hardware).
Avatar billede ekinci Praktikant
24. januar 2013 - 07:46 #14
# 11, jeg har prøvet med 2 andre harddiske og med samme fejl samme sted.
Avatar billede ekinci Praktikant
24. januar 2013 - 07:47 #15
#12, jeg har prøvet med en ny PSU og det hjælp heller ikke..
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. januar 2013 - 08:14 #16
jeg har prøvet med 2 andre harddiske og med samme fejl samme sted.
Betyder det at du har prøvet med 2 diske som havde windows installeret, eller har du prøvet at installere windows på 2 diske ?

Problemet kan jo netop ligge i, at den installerede windows ikke møder den forventede hardware.
(så det er vigtigt vi ikke taler forbi hinanden) :)
Avatar billede ekinci Praktikant
24. januar 2013 - 08:25 #17
Det var 2 harddiske med windows installeret.

Jeg har også prøvet at installere windows men den går i stå fra start af, den når ikke at installere driver filerne. har prøvet med forskellige cd er.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. januar 2013 - 07:11 #18
Det første var hvad jeg ønskede at høre, hvorefter det andet skulle ha` løst det. :/
Noget delvist positivt kom der dog ud af din oplysning, vi kan nu udelukkende koncentrere os om hardware.

For god ordens skyld vil jeg lige høre om du har prøvet reinstall med den anden strømforsyning ?

Har du flere RAM klodser, så se om du kan køre med kun 1 klods på skift (prøve alle klodser/kombinationer, gerne andre RAM)
Kan du i BIOS se idle temperaturen på din CPU ?
Kan du clocke din CPU midlertidigt NED ?
Kan du sætte noget i BIOS mindre aggressivt (skriv ned hvad du ændre fra til) så er det en god ide.

1: Varme falder mig stadig ind.
2: Bundkortet fejler noget initialisering.
3: Jeg vil ikke udelukke RAM fejl, men kan der byttes rundt, virker det usandsynligt at RAMfejlen konstant opstår samme sted.
4: Manglende/ustabil strøm når der rigtig skal ydes (installeres/indlæses) var et ok bud, som dog dør hvis install er forsøgt med anden (kraftig nok) PSU.

Jeg ser frem til at høre om noget af det har virket, vedrørende NED clock af CPU, så skal du så lavt ned du kan få lov.
(Du kan ødelægge ved OVERclock, men ikke ved at clock ned - Men bla. vil CPU temperatur falde under max ydelse, husk install vil tage lææængere, tålmodighed)
Avatar billede ekinci Praktikant
25. januar 2013 - 18:14 #19
Hej Niels

Har prøvet at installere windows med ny PSU uden held.Under installation af driver kommer der en standard blå skærm med teksten " installation er stoppet for ikke at beskagide computeren, hvis det er første gang du ser denne fejl skal du genstarte og prøve igen, ellers skal du køre en xxxx/f ( noget med at den tjekker harddisken)" og denne besked har jeg fået med alle 3 harddiske.

Har byttet rundt på RAM klodserne i flere forskellige muligheder uden held.

I BIOS kunne jeg ikke finde nogen steder som angiver temperetur.

i BIOS kunne jeg ikke finde nogen steder, hvor man kan ændre CLOCK frekvenser.

Det er en meget mærkelig problem jeg har fået....

Andre gode ideer.. ( udover at smide pcen ud.. )
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. januar 2013 - 02:54 #20
Mjaa jeg er nu tilbage ved mit 2: Bundkortet fejler noget initialisering.
Harddisk.

Det er sikkert en CHKDSK den foreslår.
Fornuftigt nok på en disk, men jeg tror ikke på 3 diske i træk skulle ha fejl.

Finder PCen i BIOS den rette harddisk når du skifter ?

Hvis du har mulighed, så prøv også andre kabler.

Jeg ved ikke om man kan kalde det en løsning, men det slå da at smide den ud...
Hvad med at prøve at installere og boote fra en USB harddisk ?
http://www.google.dk/#hl=da&tbo=d&output=search&sclient=psy-ab&q=windows+on+usb+hard+drive&oq=windows+on+usb+hard+drive&gs_l=hp.3...0.0.0.40976.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0...0.0...1c.bm_hPQ_CTqI&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.41524429,d.Yms&fp=6cacca0080283590&biw=1024&bih=657

Jeg begynder at frygte at dit bundkort er halvdødt.
Hvis den har været ude i meget koldt vejr og er kommet ind i varmen for straks at blive tændt, kan temperaturændringerne (ting udvider og trækker sig sammen i varme/kulde)godt fremkalde kolde lodninger mv.
Avatar billede ekinci Praktikant
26. januar 2013 - 13:07 #21
Nu har jeg rodet lidt mere med pc'en.

Har prøvet at boote fra usb harddisk med windows og der kommer igen blå skærm, lige efter windows logo.

Har prøvet at installere Windows på usb harddisk men den går igen i stå under installation af driver filer.

synes det er mærkeligt at jeg ikke har så mange muligheder i bios...
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. januar 2013 - 14:21 #22
Det svinger meget fra bundkort til bundkort hvilke muligheder man har i BIOS.
Det giver ellers nogle dejlige muligheder for at se om problemer skyldes presset CPU.

Prøv også lige at installere windows 7 på den, hvis den ikke er født med XP, kan vi stå med noget så banalt som et driverproblem.

Nu ved jeg godt at mit forslag måske lyder funny, gider/kan du prøve at installere en og anden version af Linux.
Blot for at se hvordan reaktionen er der, ikke med henblik på brug.
Avatar billede ekinci Praktikant
26. januar 2013 - 15:18 #23
Jeg kan ikke prøve med win 7 da jeg ikke har sådan en, jeg kører stadig xp.

jeg skal til at downloade ubuntu linux som jeg fandt på nettet til min usb harddisk. Når den er færdig skal jeg så bare starte op på usb harddisk også installere den sig selv eller hvordan ???
Avatar billede ekinci Praktikant
26. januar 2013 - 15:26 #24
Tænkte på, kunne det være at fejlen ligger i CPU'en ?

Kan man tjekke om CPU virker 100% ???
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2013 - 15:41 #25
http://www.computerplanet.dk/service/

Fejlfinding for alm bærbar koster kun 99 kr.

er dit gætteri så ikke bare væk

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2013 - 15:41 #26
tryk på reparation og bærbar

m.v.h
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. januar 2013 - 15:50 #27
Ja det er muligt, men du har det lille problem at du ikke kan installere programmet under windows.
http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=19792

Alternativet kan være at smide CPUen over i en anden PC (nok ikke en mulighed for dig)

Google en guide til din valgte linux (eller find guide og vælg version derefter), det er vist nemmere end jeg tegner og fortæller.

Kender du ikke nogen hvor du kan låne en win7 skive?
Original eller uoriginal er jo ligegyldigt når du blot skal bruge den til et install forsøg.
Avatar billede ekinci Praktikant
26. januar 2013 - 15:56 #28
treatmenice, jeg bor ikke i Danmark...
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2013 - 16:03 #29
ok men der hvor du er
har de så ikke sådan en mulighed
for et år siden var jeg en måned i indien og der kunne de lave alt og billigt

m.v.h
Avatar billede ekinci Praktikant
26. januar 2013 - 16:16 #30
det er der sikkert nok, men jeg elsker selv at rode rundt med det til at starte med..

min allersidste vej bliver nok en værksted...
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2013 - 17:22 #31
Har blevet koblet af tråden et stykke tid :-( , men ved nærlæsning af de indlæg jeg ikke har set før, vil jeg umiddelbart  hælde til at cpu er ustabil og lukker ned når den presses.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. januar 2013 - 17:38 #32
@ 220661
Det var samme formodning jeg havde i starten vedrørende varme og derfor jeg har forsøgt at få den clocket ned. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2013 - 17:48 #33
Ja du har da været vidt omkring kan jeg se :-).
Havde Eksperten bare været lidt mere stabil, så havde det været lidt lettere at følge med ;-).

Formoder da at blæseren er samlet korrekt, efter den har været af, og at gammel pasta er tørt helt af, renset med noget der affedter og pasta påført i den rette mængde så køleren, før montage?

En cpu hvor der er fedt fingre på,kan ikke lede varmen til køler.
Avatar billede ekinci Praktikant
27. januar 2013 - 15:28 #34
Har nu downloadet linux og pakket den ud og den ligger på min usb harddisk.

Hvordan skal jeg nu installere den, når windows ikke virker. Har søgt lidt på nettet men kunne ikke finde noget.

Nogen der har en god ide ???
Avatar billede 220661 Ekspert
27. januar 2013 - 15:38 #35
Det er en .iso fil du har liggende ikke?
Den skal så vidt jeg husker brændes til en cd som bootbar disk.
Man kan sikkert også lave den på usb ved at gøre denne bootbar, men det har jeg ikke rodet med.
Når cd er lavet lægges den i pc og når denne booter op kan man vælge at "prøve Linux" direkte fra cd'en (uden at installere den)
Og her kommer Linux fint op at køre. Det er Ubunto jeg har.
For at lave cd brugte jeg ImgBurn.
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2013 - 07:24 #36
http://www.hiren.info/pages/bootcd

se under System Information Tools

CPU Identification utility 1.20CHKCPU.EXE Detailed information on CPU.

CPU-Z 1.61It gathers information on some of the main devices of your system.

CTIA CPU Information 2.7Another CPU information tool.

eller under denne her

Testing Tools

CPU/Video/Disk Performance Test 5.7A tool to test cpu, video, and disk.

som du ser ligger der på cd et hav af programmer der kan alt mellem himmel og jord

er det afprøvet

m.v.h
Avatar billede ekinci Praktikant
28. januar 2013 - 08:37 #37
Jeg kunne både køre fra cd'en og installere Linux men til at starte helt op så ville den have en brugernavn og adgangskode, måske fordi jeg brugte Live Linux 12.10.

Jeg kunne sagtens bruge mus og tastatur.

Efterfølgende prøvede jeg igen XP ( flere forskellige cd'er), så gik den i fejl igen under driver installation.

Er det mon XP den ikke vil acceptere, eller generalt windows styresystem ?

Hvis jeg kan få fat i et andet styresystem end xp, så vil jeg prøve det.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2013 - 08:45 #38
Har du på noget tidspunkt forsøgt at wipe diskene med Killdisk før du installerer Windows?

Ps kan snart ikke helt følge med i hvor meget der er afprøvet??
Avatar billede ekinci Praktikant
28. januar 2013 - 17:37 #39
Hej 220661

Jeg har ikke prøvet det, men tror ikke fejlen er på disken da fejlen opstår samme sted under installationen på 3 forskellige diske.

hvis alt går vel skal jeg låne en win 7 på onsdag..indtil da kan jeg ikke gøre noget.

Det kan være at jeg prøver dit forslag, er den frit tilgængelig på nettet ?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2013 - 18:15 #40
Ja det er den http://how-to-erase-hard-drive.com/
Ligger også på Hirens boot cd #36
Avatar billede ekinci Praktikant
29. januar 2013 - 10:14 #41
Jeg har nu slettet alt på harddisken med killdisk.

Har ville installere windows, og igen samme sted gik den i stå med teksten " der er fundet en fejl og windows lukkes ned bla bla bla "

jeg tænkte på er det muligt at tilslutte harddisken til min stationær via usb og installere via den vej uden at det laver skade på min harddisk som sidder i stationæren ?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. januar 2013 - 12:25 #42
Jeg TROR ikke du skal tage det der med skade alt for alvorligt, jeg vil mene det er en standardbesked du får smidt i nakken.

Det er ikke din HDD når 2 stk er prøvet.
Det er ikke din PSU når 2 stk er prøvet.
Det er ikke din RAM når den både er kørt single, byttet rundt samt anden RAM prøvet.

CPU køler renset og ny pasta.

Jeg ser frem til dit win7 forsøg.

Kørte du killdisk på problemPCen ?? (for så tyder det jo på hardwaren er ok)
Avatar billede ekinci Praktikant
30. januar 2013 - 12:35 #43
Har kørt killdisk og er pt igang med at installere win 8 og er ikke færdig men det ser ud til at det kommer til at virke, skriver senere igen..
Avatar billede ekinci Praktikant
30. januar 2013 - 15:23 #44
Hej igen

Jeg har nu installaleret win 8 i første forsøg uden problemer og jeg skriver pt fra denne pc.

Alt virker fint på pc'en.

Jeg har efterfølgende igen prøvet at installere XP og den gik søreme i fejl igen samme sted med samme standard fejl beskrivelse.

Giver det mening at jeg kan installere Linux og Win 8 uden problemer, men fejl med XP på 3 forskellige cd'er ??

Er der nogen der har en logisk forklaring på dette mærkelige problem som jeg desværre er havnet i...
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2013 - 16:08 #45
tror du ikke der er en fejl på din xp skive
kan sagtens ske
det kunne jo være brændingen laver den samme fejl på alle 3

et forslag

m.v.h
Avatar billede ekinci Praktikant
30. januar 2013 - 16:24 #46
Det et selvfølgelig en mulighed, men det er 3 skiver af forskellige mærker,  brændt på 3 forskellige brændere, på 3 forskellige tidspunkter fra 3 forskellige kilder, hmmm

Jeg har før brugt dem uden problemer...
Avatar billede ekinci Praktikant
01. februar 2013 - 13:51 #47
Hej igen, lidt mere info

Har pillet HDD ud af bærbaren og sat den til min stationær for at installere XP. Installation startede automatisk filerne blev indlæst og jeg formaterede HDD og installations filerne førte til 100 % og pc genstartede automatisk go der kom windows logo frem og pludselig som jeg troede at alt kørte efter bogen kom den berømte blå skærm med " fejl er fundet ".

Jeg kørte hele processen igen bare med en anden HDD og samme fejl igen, derefter kørte jeg men en anden cd og samme fejl igen.

Det mærkelige er nu at jeg kunne komme meget længere i installations processen, end jeg kunne på bærbaren, det er de samme HDD og cd jeg bruger.

Nogen der har en gæt på, hvad det kunne være ??

PS: God weekend til alle :-)))))))
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2013 - 16:14 #48
har du tjekket din disk for fysiske fejl?
Der er på Hirens boot cd værktøjer til det
Avatar billede ekinci Praktikant
02. februar 2013 - 13:48 #49
Jeg har ikke tjekket diskene for fejl, da jeg er ret sikker på at det ikke er diskene der fejler ( prøvet med 3 forskellige ).

Jeg skulle måske tjekke alligevel men har du da en link til det program, da jeg har været inde på hirens hjemmeside og der er 46 sider og jeg ved ikke engang hvad jeg skal kigge efter.

Nyt info.

Startede min 3. pc op brugte den i et stykke tid uden problemer og alt virkede på den, pillede HDD ud og satte den i bærbaren, pc startede op windows logo kom frem og lige efter den berømte blå skærm og derefter genstarter den hele tiden af sig selv.

Og dette var så 4. disk.

Personligt tror jeg ikke det er diskene, da jeg sagtens kunne installere Linux og Win 8 uden problemer. Lad os antage at det er en hardware del der ikke virker, hvordan kan den så virker i Linux og Win 8 men ikke i XP ??
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2013 - 16:30 #50
Har denne pc nogensinde kørt xp før?
Noget hardware er bare ikke forberedt til xp, men virker med som du selv er inde på Linux og nyere versioner af Windows.
Avatar billede ekinci Praktikant
02. februar 2013 - 18:03 #51
Den kørte med xp uden problemer indtil den ikke gad mere.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2013 - 09:09 #52
Så kan jeg ikke se andet end at der på en måde er sket en hardware ændring på pc som Xp ikke kan håndtere.
Du har ikke opdateret bios på den?
Avatar billede ekinci Praktikant
03. februar 2013 - 10:27 #53
Jeg har ikke opdateret bios, er dette muligt uden styresystem ? Hvis ja, hvordan ?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2013 - 15:52 #54
Mit spørgsmål lå i om du havde opdateret din bios medens Xp virkede.
Jeg har ikke erfaring med hvordan opdatering uden styresystem det foregår, og jeg er ikke sikker på en opdatering vil løse dine problemer.
Jeg tror nu nærmere der er en defekt et eller andet sted i din hardware som Xp ikke kan håndtere, som de andre systemer ikke er ramt af.
Avatar billede ekinci Praktikant
05. februar 2013 - 12:08 #55
Jeg har forsøgt at opdatere bios men kan ikke rigtig finde ud af det.

Det jeg synes som også er mærkelig er at jeg har prøvet de samme 4 hdd på min stationær, og der går xp også i stå men bare i længere i installationen.
Avatar billede ekinci Praktikant
07. februar 2013 - 09:48 #56
Hejsa

Jeg har opgivet og vil komme af med pc'en.

Tusind tak for jeres hjælp.

treatmenice & 220661 vil I sende et svar så jeg kan fordele pointne mellem jer.

Nielserik du har tidligere sendt et svar.
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2013 - 10:31 #57
ok
Avatar billede 220661 Ekspert
07. februar 2013 - 16:10 #58
ok