Avatar billede scouzer Nybegynder
24. januar 2013 - 09:28 Der er 4 kommentarer

Mappe drev ved login

Jeg har en Nas kørende på mit hjemme netværk som jeg har mappet på min Windows 8 computer. Det kører sådan set også fint nok, bortset fra at den ikke connecter drevet når jeg starter computeren op, så skal jeg til at indtaste brugernavn og kode hver gang jeg logger på. Nogen der har løsning.

Jeg har prøvet de her to guides, men ingen af dem ser ud til at virke.

http://www.ehow.com/how_6835491_map-drive-windows-startup.html

http://modmaven.wordpress.com/2009/05/27/how-to-make-windows-7-map-your-network-drives-properly/
Avatar billede hea_dk Nybegynder
24. januar 2013 - 10:00 #1
hey

du har da godt nok fundet nogle hardcore  guide til at gøre det
jeg plejer at gøre det nået i den her dur og det virker fint på win7
http://techynotes.net/question-how-do-i-map-a-network-drive-in-windows-8/

håber det er ok den er på engelske

VH Hea
Avatar billede micma18_ Nybegynder
24. januar 2013 - 10:33 #2
Lav en cmd fil (logonscript.cmd) og placer den i Start mappen, i Start menuen.

Rediger filen, og indtast:

net use z: \\nasserver\deltmappe password /USER:dinbruger /persistent:yes

(gentag for flere drev)

Få mere hjælp til net use kommandoen, ved at taste "net use /?" i en kommando prompt.

Hint: Brug drev bogstaver fra bagerst i alfabetet! Da computeren ikke fra-regner net drev bogstaver, når du eksempelvis indsætter et flytbar medie. Så risikerer du at usb stick osv. ikke virker.
Avatar billede micma18_ Nybegynder
24. januar 2013 - 10:42 #3
Du finder forresten din start mappe i Windows8, ved at indtaste "%USERPROFILE%\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup" i din Explorer adresse felt.

(og hvis du ikke kan finde exploren ;-) Så tryk Win+E)
Avatar billede JonL Nybegynder
28. januar 2013 - 01:48 #4
Tilføjelse til andres svar:

Laver du en CMD-fil til netmapning som beskrevet tidligere, så er syntaksen (med mindre at den er lavet om fra Win 7 til Win8):

net use z: \\server\share /USER:brugernavn /PERSISTENT:YES password

En udvidet version kan være (alt med fed skrift ind i CMD-fil):

@rem Test om NAS kan pinges, hvis ikke, afslut
PING nasserver -n 1
IF %ERRORLEVEL% GTR 0 GOTO :EOF

@rem Test om drevet er der, hvis det er, fjern det og opret det igen
IF EXIST Z: NET USE Z: /D /Y
NET USE Z: \\nasserver\share /USER:brugernavn /PERSISTENT:NO password