Avatar billede hcma Novice
24. januar 2013 - 13:03 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Betinget formatering Excel 2010

Hej
Jeg har et problem vedr. betinget formatering.
jeg har en kolonne med nogle tal.  Såfremt et tal er under værdien f.eks. 25000 skal cellen farves rød.  Dette er ikke noget problem.
Men,  hvis jeg samtidig skal have cellen som ligger 10 celler over farvet blå, hvad gør jeg så ?

Det er en kombination af genbestillingspunkt samt leveringstid.
Genbestillingspunktet er den værdi som ligger under minimum = 25000 og Leveringstid er den tid det tager fra ordreafgivelse til levering.

Hvis vi f.eks. antager at jeg i dag har 100000 på lager og at jeg om 20 uger kommer under 25000 skal cellen farves rød og samtidig skal genbestillingstidspunkt (12 uger = 12 celler før) farves blå
24. januar 2013 - 13:18 #1
I genbestillingstidspunkt-cellen vælger du Betinget formatering, Ny regel, Brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres.

Her indtaster du en formel der tjekker om antallet er under 25.000, f.eks:
=a10<25000
Avatar billede hcma Novice
24. januar 2013 - 14:32 #2
hej

jeg prøver når jeg kommer hjem og får fred til at sidde og rode med det.
jeg vender tilbage
24. januar 2013 - 15:06 #3
Sig endelig til, hvis du har brug for mere hjælp.
Avatar billede hcma Novice
24. januar 2013 - 16:59 #4
hej igen

jeg skal have noget mere hjælp ;o)

Overskrifter:  (kolonne A + B + C + D + E)
(A) Uge nr.  (B) Lagerantal    (C) minimum    (D) leveringstid
1                  20000              10000            5
2                  15000
3                  14000
4                  13000
5                  12000
6                  11000
7                  9000
8                  5000
9                  15000
10                9000
11                8000
12                16000

Alle lagertal i kolonne B skal have en farve, hvis antallet
kommer under minimum 10000  (en simpel betinget formatering  =  problemløs)
Da leveringstiden er 5 uger, skal der tælles 5 uger tilbage i kolonne A, da dette så er bestillingstidspunktet. Gældende celle skal så markeres med en farve.
Avatar billede hcma Novice
24. januar 2013 - 17:01 #5
i ovennævnte eksempel bliver følgende celler altså farvelagt:
Under minimum på 10000 i kolonne B  og
cellen/cellerne 5 uger fra ugen under min.-antal.
24. januar 2013 - 17:29 #6
Marker cellerne i kolonne A - startende med A2
Vælg Betinget formatering, Ny regel, Brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres.
Indtast denne formel:
=$B7<10000
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2013 - 18:03 #7
Om jeg forstår spørgsmålet korrekt, så:

Betinget formatering formler hvis du har dine lagerantal i A1:A20:

Til at farve den første celle med et antal der er under minimum (i C1):

=A1=MAKS(HVIS($A$1:$A$20<$C$1;$A$1:$A$20))

Til at farve cellen fem celler fem uger tidligere:

=A1=FORSKYDNING(INDIREKTE("A"&MIN(HVIS(A1:A20<$C$1;RÆKKE(A1:A20))));-5;;;)

Hans
Avatar billede hcma Novice
24. januar 2013 - 18:46 #8
Erik -->  læg et svar.  det virker perfekt
        Når du i formlen skriver $B7 må det være et udtryk for at B kolonnen er konstant og rækken variabel ?

Hans -->  desværre, jeg foretrækker Eriks løsning
Avatar billede hcma Novice
24. januar 2013 - 18:48 #9
lige et spørgsmål til Erik:
kan jeg ikke benytte celle D2 som konstant  $D$2, da alle tal er dymaniske og ikke konstante, og det vil jo være lettere at ændre et tal end at ændre en formel ?
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2013 - 18:55 #10
Jammen der da helt i orden.
Jeg kan bare ikke forstå hvordan Eriks svar løser følgende del af dit spørgsmål:

hvis jeg samtidig skal have cellen som ligger 10 celler over farvet blå, hvad gør jeg så ?
Avatar billede hcma Novice
24. januar 2013 - 19:21 #11
måske dårligt formuleret.  Jeg er ligeglad med om det er en celle i kolonne A eller B der bliver highlighted
25. januar 2013 - 09:24 #12
"Når du i formlen skriver $B7 må det være et udtryk for at B kolonnen er konstant og rækken variabel ? "
Ja - det er korrekt!

"kan jeg ikke benytte celle D2 som konstant  $D$2, da alle tal er dymaniske og ikke konstante, og det vil jo være lettere at ændre et tal end at ændre en formel ?"

Jeg er helt enig. Det er en god ide at gøre som du skriver.