Avatar billede hcma Novice
26. januar 2013 - 12:37 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

hjælp til formel

Hej igen
har en betinget formatering som sådan set virker udmærket, men kunne meget gerne tænke mig en anden mulighed.
Kolonneoverskrifter:
A=Antal  B=uge  C= Bestil D=Minimum  E=Leveringstid (antal uger)

Kolonne A består af ca 100 rækker
Kolonne B består også af ca 100 rækker
Kolonne C består kun af kolonneoverskrift
Kolonne D består af 1 udfyldt celle  Typisk celle  D2  (tal)
Kolonne E består af 1 udfyldt celle  Typisk celle  E2  (tal)

Hvordan laver jeg en betinget formatering/formel som:

Hvis værdi i kolonne A <minimum (D2) skal der returneres/forskydes/til den celle i Kolonne C som ligger X antal uger tilbage.

Altså: hvis antal er under minimum i uge 25, skal cellen i kolonne C udfyldes med tekst eller farve det antal uger som ligger det antal uger tidligere, der er i celle E2.
(minimum i uge 25 - 10 ugers leveringstid = markering i uge 15 i kolonne C)
Avatar billede montago Praktikant
26. januar 2013 - 14:26 #1
måske det var på tide at lære SQL i stedet ?
Avatar billede hcma Novice
26. januar 2013 - 15:17 #2
Og hvad har det med spørgsmålet at gøre ?
jeg er IKKE interesseret i en serverbaseret SQL database til dette projekt.
Jeg skal i gang med et helt andet projekt senere og der får jeg brug for at lære SQL.
Avatar billede montago Praktikant
26. januar 2013 - 15:21 #3
det du vil er bare 100 gange nemmere at lave med SQL end med Excel... men der skal nok være en Excel haj som kan hjælpe dig :)
Avatar billede hcma Novice
26. januar 2013 - 15:49 #4
helt enig, men problemet er at dem jeg skal dele det med IKKE har adgang til SQL.
Bruger til dagligt SAP som styreprogram (MRP)og det "snakker" ikke sammen med mine fjern-kolegaer's, hvorfor jeg er pisket til at lave det i regneark.
Avatar billede hcma Novice
26. januar 2013 - 15:50 #5
nu du alligevel nævner SQL:  kan du henvise til nogle gode bøger om emnet (helst på dansk for dummies)
Avatar billede montago Praktikant
26. januar 2013 - 15:58 #6
Bøger er for gammeldags til mig :D

men kig her: http://www.polyteknisk.dk/home/Soegeresultat?q=SQL
Avatar billede hcma Novice
26. januar 2013 - 16:08 #7
jeg tager et kig på dem og ser om det er noget jeg kan finde ud af.  Bøger er ikke for gammeldags til mig - er trods alt >60 :o)
Avatar billede hcma Novice
28. januar 2013 - 20:44 #8
ingen forslag ?

jeg lukker