Avatar billede Saber97 Nybegynder
26. januar 2013 - 14:34 Der er 19 kommentarer

Problemer med TV forbindelse

Hej

Vi har i noget tid haft lidt problemer med at se Tv på det ene ud af vores to TV i huset. Der er én enkelt kanal der går perfekt igennem (TV2HD) mens resten af kanalerne er ramt af en masse flimmer. Vi har abonnement hos Boxer. I dag lavede vi selv nogle forskellige teste for at finde ud af hvad der er galt.

1. Vi byttede om på Boxer kortene, men der var stadig problemer på det ene TV, mens det andet kørte perfekt. Derfor kan det altså ikke være kortet der er noget galt med.

2. Vi byttede om på antenne stikkene, men igen var der stadig flimmer på TV'et, mens det andet kørte perfekt.

3. Den sidste mulighed er at det er TV'et der er noget galt med, men så virker det bare mærkeligt at den godt kan vide en enkelt kanal.

Det skal siges at den kanal vi kan se er den eneste HD kanal vi har. Ved ikke om det kan have noget med det at gøre?

På forhånd, tak!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. januar 2013 - 14:52 #1
Det kunne med god sandsynlighed hænge sammen med de ny mobilmaster, der gik i kraft d. 1/1.

Der har været skrevet en del om, at luft-antennesignalet blev presset, når de gik i luften. Personligt har jeg fået en irriterende summelyd i højttalerne med 3 sekunders mellemrum.

Så hvis det er opstået pludseligt over nytåret, skal du kigge dit antennenet efter. De gamle antennestik med plastickapper er ikke længere nok - man skal have "HF-tætte" stik - stik der er helt indkapslet i metal, for at antennenettet ikke modtager støj.

Det er vel at mærke det samlede antennenet der samler støj - og er det ene tv lidt mere modtageligt, vil det være ligemeget hvilket af kablerne du bruger.

Lyder ovenstående plausibelt? - eller er jeg på vildspor...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. januar 2013 - 16:08 #2
Du er nok på vildspor, for de mulige nye problemer er for kabel-tv, hvor der bliver sammenfald af frekvenser.

Spørgeren må yderligere have DR HD som HD kanal, men den kan jo formentlig heller ikke ses (ikke at man går glip af så meget...)

TV-apparater (fabrikater og modeller) er forskellige, og kan have forskellig følsomhed. Men der er et par ting mere du skal prøve

1) Kan du tage de der 3 nabokanaler fra Sverige, Norge og Tyskland, for de skulle udsendes på samme frekvens (samme mux) som TV2HD?

2) Tag det ikke så fungerende TV under armen og gå over til naboen og prøv.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. januar 2013 - 16:09 #3
3) Har du lavet en ny kanal-scanning efter nytår. De skiftede en lille smule rundt på det.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. januar 2013 - 16:32 #5
Yes, yes, men den der med "De gamle antennestik med plastickapper" har kun noget med kabel-tv at gøre.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. januar 2013 - 16:38 #6
På ingen måde... - de bruges i massevis i ældre antennenet. Og de er ikke tætte for støj.

http://antennestik.dk/hftaet-antennestik/
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. januar 2013 - 16:42 #7
På luftbåret TV kommer forstyrrelserne fra de der 800 MHz signaler jo nok ind ved antennen, li'som, så gummidutter på antennestikkene gør ingen forskel. Kabel-TV er som sagt en anden sag.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. januar 2013 - 16:57 #8
Du læser slet ikke de links jeg lægger vel?

"Fra 2013 vil der tæt på det antennebaserede tv-signal blive sendt mobilt bredbånd i 800 MHz-frekvensbåndet. Det kan for nogle få tv-seere give problemer med at modtage tv."

Prøv at forklare, så jeg kan forstå det, hvorfor plastickappede antennestik uden skærmning IKKE skulle samle støj fra de omkringværende kilder... - der er et eller andet her jeg simpelthen ikke fatter.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2013 - 17:08 #9
Jeg har Flyttet min antenne da den gamle var udtjent, og her fik jeg specielle f connetorer der er ekstra skærmede til at samle med.
Antennemanden sagde også at hvis jeg fik problemer inde i huset var det de gamle analoge stik der skulle udskiftes med en der er ekstra beskyttet med indstråling. Jeg har dog kun problemer med DRHD, som en gang imellem falde ud i lyden i et splirsekund. De andre hd kanaler er ok. Kan tænkes det er en lille justering i antennen der er problemet.
Men enig med Ole Madsen med nye stik til Boxer, hvis man har problemer.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. januar 2013 - 18:16 #10
Citat:
2. Vi byttede om på antenne stikkene, men igen var der stadig flimmer på TV'et, mens det andet kørte perfekt.
Betyder det, at du bar det dårlige tv ned hvor det gode stod og sluttede det til præcis samme stik ???

I så fald er nede på modtagerne som sidder i tvet har forskellig følsomhed.

En sidste løsning til et tv med en elendig modtager, kan være at anskaffe sig en tvboks.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. januar 2013 - 18:18 #11
***I så fald er VI nede på; modtagerne som sidder i tvet har forskellig følsomhed.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2013 - 18:24 #12
Kan sagtens være forskel med følsomheden i tunerne.
Havde samme problem i de analoge tider med et par gamle fjernsyn.
Køer nu med en boks da min fladskærm kun har mpeg2 tuner.
Man burde jo i opsættet på tv kunne se hvor kraftig en modtaglese som der går gennem tuneren.
Og den bør være helt stabil, da man ellers vil få pixelering (udfalld) i billedet.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. januar 2013 - 20:45 #13
#8: Hvis det var lokale forstyrrelser, ville det være periodisk. Det er det tilsyneladende ikke. Hvis det var forstyrrelser fra masterne fra det nye mobilfrekvensområde, vil det komme gennem antennen. Derfor er det i dette tilfælde ligegyldigt om der lidt ekstra skærm på stikket.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. januar 2013 - 21:03 #14
Jammen altså - et antennekabel fungerer også som antenne, hvis ikke det er skærmet. Så enkelt er det. Problemet er bare at "antennen" ikke er trimmet til at tage de rigtige bølgelængder, og derfor fanger du netop ekstra støj, når du har stykker af antenneledningen der ikke er skærmet.

Ellers ville det jo være fløjtende ligegyldigt at bruge et skærmet kabel. En almindelig 220v ledning kunne klare jobbet.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. januar 2013 - 21:59 #15
Selv om du bruger en gummidut ved antennestikket, er antennekablet skærmet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. januar 2013 - 22:14 #16
Jeg ville altså så gerne se noget dokumentation for dine påstande.

Jeg har ikke svært ved at finde links til steder, hvor de er uenige med dig.

Dels dem jeg allerede har lagt - jeg lægger lige en til: http://politiken.dk/tjek/digitalt/digitaltguider/forbrugerelektronikguider/ECE1459014/saadan-undgaar-du-stoej-paa-tv-skaermen/

Men nu modsiger du iøvrigt dig selv. Hvis ikke plastickstikket var "utæt", ville det heller ikke betyde noget i en kabel-tv installation.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. januar 2013 - 09:06 #17
Problemet er at de gamle stik ikke er skærmet nok hvor man samler dem i stikket. Det er derfor man skal bruge de nye stik hvor det er kapslet ind som der vises i link #16.
Har fundet et tilsvarende link her:
http://digitalt.tv/antennekabel-kvalitet-raad/
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. januar 2013 - 10:13 #18
I behøver ikke linke til steder, der siger at det generelt er en god idé med et skærmet stik. Det er det jo.

I spørgerens tilfælde gør det ingen forskel. Det er luftbåret / antennebåret TV. Det ser ikke ud til at være en lokal forstyrrelse. Hvis det er en forstyrrelse fra de nye signaler, kommer det ind via antennen på taget (eller hvor den nu er), og om der er 2 cm ubeskyttet ledning ved TV-apparatet gør ingen forskel.

Men det er næppe forstyrrelser fra de nye signaler, for det ville ytre sig ved at der er nogle få kanaler, der ikke kan modtages, og det er jo lige omvendt i spørgerens tilfælde.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. januar 2013 - 11:52 #19
Tja, vi bliver næppe enige af bare at skrive vores egne holdninger.. - derfor forsøg med saglig info fra nettet.

Men siden vi ikke rigtig kommer nogen vegene, må vi jo lige afvente og høre hvad Saber97 har at byde ind med.