Avatar billede noze2000 Nybegynder
26. januar 2013 - 20:42 Der er 9 kommentarer

Nyt (gammelt) hus - kæmpe antenne på loftet, men ingen kanaler?

Så jeg er flyttet i et gammelt hus med en pænt stor antenne på loftet.
Huset er fra 1976 og er sikker på at antennen er ca lige så gammel.

Jeg har et mpg4 samsung LED tv som harfungeret hekt fint med yousee på den gamle adresse.

Men nu kan jeg ikke en gang finde ud af at få DR på fjernsynet..
Skal jeg have ny antenne eller hvordan?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. januar 2013 - 20:53 #1
analog vs digital problem?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. januar 2013 - 21:00 #2
Fra luften er det givetvis digital...

Det første der render mig i hu, er at Yousee (som regel) leverer kabeltv. Altså DVB-C. Har dit Samsung TV også en DVB-T tuner indbygget? - det er pinedød nødvendigt for at tage luftsignalerne ned.

Hvis den har, så skal du ind i menuen og slå den til, og lave en kanalsøgning på digitale kanaler. Så bør den kunne finde noget.

Har antennen virket tidligere, bør den også virke i dag, med mindre den står lige ved siden af en mobilmast.
Avatar billede noze2000 Nybegynder
26. januar 2013 - 21:25 #3
tvet har både "luft" og "kabel" og jeg kunne nemt tage/finde/se både digitale og analoge kanaler med yousee.

Jeg ved ærligt ikke om de tidligere ejere så fjernsyn...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. januar 2013 - 21:46 #4
Det var meget normalt at der sad en antenne-samleboks og en forstærker inde på taget, hvor kablet fra antennen (formentlig) går ind. Jeg har selv oplevet at der var slukket for forstærkeren i mit hus, hvilket forringede kanalerne kraftigt. Jeg fandt den, fik tændt igen, og så var der igen signal.

Generelt mener jeg at man advarer mod analoge forstærkere på de gamle analoge antenner - de siges at ødelægge det digitale signal. Men det var i hvert fald ikke tilfældet hos mig - eller også var signalet helt afbrudt, når forstærkeren var slukket...

Noget tyder på at du må ud og kigge i husets hemmelige hjørner, og finde ud af om der er brud på kablet, eller der befinder sig elektronik et sted...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. januar 2013 - 21:47 #5
p.s. - prøv lige at dumpe det præcise modelnummer på TV´et, så vi kan dobbelttjekke specifikationerne.
Avatar billede Svave Nybegynder
26. januar 2013 - 23:59 #6
Brud på kablet, er mit gæt.
Du kan jo teste det ved at anskaffe dig en lille antenne du stiller ved siden af tv'et. Hvis du modtager bare en smule signal på denne, vil det sige at din Tag-antenne ikke er forbundet (brudt kabel eller defekt antenne) eller som ole_madsen er inde på - helt slået fra via forstærker relæ.

Lidt info om DVB-T i DK:
DVB-T bliver sendt via tv-mast - I Danmark gælder det MUX 1 til 5, ind til April 2012. Derefter MUX 1 til 4
DVB-T2 bliver sendt via tv-mast - I Danmark blev standarden taget i brug til MUX 5 den 2. April 2012.
Måske på vej: DVB-T2-Lite bliver sendt via tv-mast - I Danmark bliver standarden anvendt til testsendinger fra ca. 2011-2012. Indholdet kan være blandet radio og fjernsyn til mobile enheder.
Avatar billede RogerWilco Seniormester
27. januar 2013 - 10:33 #7
Hvis antennen er så gammel, er det sikkert en VHF-antenne, og du skal bruge UHF for at modtage tv i dag.
Avatar billede drholm Nybegynder
28. januar 2013 - 23:48 #8
Hvis antennen er stor og består af H formede elementer - så modtageelementet (med ledning) og så en v-formet reflektor bagved - så er det en UHF antenne - og den er sikkert helt fint til digitalt tv.
1) Den skal pege mod signalet. Hvis den er vinkelret på signalet får du intet igennem. Gå ind på http://www.dr.dk/php/drmu/kortoverlay/danmarks_radio/html/
Indtast din adresse og så kan du se den optimale retning
2) Ældre forstærkere kan blokere helt for det digitale signal. Første skridt er at fjerne forstærkeren - kortslut ledningen - gerne med god kvalitet stik (rent metal)
3)Hvis signalet er svært skal du så placere en ny forstærker - så tæt på antennen som muligt
4) De helt nye mobilfrekvenser kan blokere tv-signaler. Alle kabler fra vægudtag til fjernsyn skal være nye og dobbeltskærmede. Hvis det kun hjælper delvist må du trække nyek ledninger hele vejen(undrer mig over at der blev åbnet for det. Hvis 100.000 borgere skal have trukket nye kabler for 2000 kr - så har det kostet tv-seerne 200 mio kroner !!!)
Avatar billede noze2000 Nybegynder
26. april 2013 - 23:51 #9
Hejsa,

Tak for et godt svar.
Hvis du ændrer din kommentaar til et svar kan jeg give dig pointene?
Mvh