Avatar billede snigeren Nybegynder
28. januar 2013 - 18:55 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

Seagate HD kan ikke længere findes i win7

Da jeg i morges tændte min comz kunne win7 ikke lægere finde min ene Seagate SATA HD på 320 gb.

Den kan ikke ses i "denne computer" men i "disk management" siger den jeg skal initializere den og jeg vælger MBR da den ikke er større end 2TB men der får jeg "The request could not be performed because of an I/O device error."

Jeg har forsøgt at bruge seatools til at teste HD'en men kunne ikke finde den :(

Desuden har jeg forsøgt mig med Recuva (kan ikke finde disken), Minitool partition wizard (kan ikke finde disken) og Find and mount (kan finde disken men ikke nogen partition). Disken er bare lagerplads og har kun én partition med fuld størrelse.

Jeg kan høre/mærke at disken spinner men den arbejder ikke...

Det jeg meget gerne vil er selvfølgelig at hente dataen ud,.. Disken er ligegyldig.

Håber på gode råd :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. januar 2013 - 18:59 #1
Hej.

  Trist at måtte sige det, men den bliver nok ikke til meget andet end dørstopper. Hvis du får I/O-fejl og end ikke kan se disken i SeaTools - så er den død som en dronde.

De bedste hilsner
Avatar billede poko1 Ekspert
28. januar 2013 - 19:21 #2
Den er måske blevet til en RAW Disk?
http://img4.imageshack.us/img4/2880/harddisk.png
Avatar billede jensenjs Juniormester
28. januar 2013 - 19:23 #3
Jeg må nok give CRKrogh ret.
Men inden har du mulighed for at tilslutte den eksternt eventuelt i en HDD box, eller HDD docking station
Avatar billede milter Ekspert
28. januar 2013 - 19:26 #4
Før du smider den ud, så check lige kablet mellem HD'en og bundkortet.
Avatar billede snigeren Nybegynder
28. januar 2013 - 19:46 #5
Tak for svarene...

Uhm altså den sidder i en docking agtig station i fronten af min comz,.. har så også prøvet at fjerne alt andet end min ssd system disk og flyttet disken på nogle andre kabler i computeren, men uden held :(

Lidt mystisk, med Recuva kunne jeg første gang jeg scannede filer se nogle af filerne der lå på disken med fejl, men der havde jeg stadig alle diske i og den skrev at filerne var blevet overskrevet?! af nogle filer fra næste drev,.. den forstår jeg ikke helt...
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2013 - 20:28 #6
"den sidder i en docking agtig station i fronten af min comz"
Hvis den docking virker lige som en ekstern, kan fejlen ligge der.
Jeg har selv en ekstern. Når jeg sætter min Samsung harddisk til der, får jeg at vide at det er en ukendt enhed som ikke kan findes. Men når jeg sætter harddisken til mit bundkort, så fungerer den 100%.
Avatar billede snigeren Nybegynder
28. januar 2013 - 23:56 #7
Har lige prøvet at installere zar 9.2 demoversion og når jeg forsøger at recover raw filesystem får jeg følgende, den finder disken men siger "It is not possible to process this device because its size appears to be zero. Make sure the device is properly installed, connected and that a media is inserted. If all else fails, try to change the disk access mode advanced configuration, "Disks and partitions" tab."

Andre forslag til en måde at få windows til at fatte disken? Eller er den bare helt tabt?

Som sagt har jeg prøvet den i docking og med normalt kabel til bundkortet.
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2013 - 01:33 #8
Nu er jeg ikke helt med på hvordan det står til med den disk.
Men HVIS problemet er at den står som RAW og der ikke er andet i vejen, så skulle det betyde at den har tabt filtabellen (partitionstabellen) og så kan windows ikke se disken.
Sådan et problem kan Easeus klare automatisk.
Gå ind under Partition manager og op for oven under "Wizard" Der finder du "Partition recovery wizard" vælg Automatisk.
http://download.cnet.com/Easeus-Partition-Master-Home-Edition/3000-2248_4-10863346.html Du skal ikke registrere, bare fjern fluebenet.
Avatar billede snigeren Nybegynder
29. januar 2013 - 02:27 #9
Nå så er Easeus også prøvet, det kan heller ikke finde disken,..
Avatar billede poko1 Ekspert
29. januar 2013 - 07:21 #10
Jeg forstår så at du ikke vil henvende dig til min forespørgsel i #2  og at den har tabt filtabellen er en kæmpe fejltagelse! RAW  er en tilstand hvor disken er nede og køre 1 Bit system som i nogle tilfælde kan laves om.
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2013 - 11:27 #11
#10 Det er dog lykkedes for mange gennem tiden. Lige siden brugeren helgec anbefalede at gendanne fra RAW med "Testdisk". Her er et eksempel: http://www.eksperten.dk/spm/689624
Harddisken i dette spørgsmål må vel så også fejle noget andet. Det er også derfor jeg skrev HVIS...
Avatar billede snigeren Nybegynder
29. januar 2013 - 12:07 #12
@poko1 - ahh jo fik bare ikke lige kommenteret det,.. Jeg tror den er helt gal, der står bare "unknown" og at den skal intializeres, hvilket jeg ikke kan få lov til fordi jeg får en I/O error :(

@off-line39 - Nu har jeg også prøvet testdisk 6.14 og det kan heller ikke finde disken :(

Det er en 64bit comz med 64bit win7 men testdisk 6.14 skulle også kunne klare 64bit...

Det ser sort ud...
Avatar billede snigeren Nybegynder
29. januar 2013 - 12:10 #13
Og jeg kan ikke gøre andet ved disken end vælge initialize, offline eller egenskaber. Og i egenskaber har jeg prøvet at afinstallere og opdatere driveren, desuden står der at "enheden virker som den skal" eller noget lignende
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2013 - 12:30 #14
Du kan, uden megen håb, prøve med HDsentinel http://www.hdsentinel.com/download.php
Men ærlig talt, når Testdisk slet ikke kan se den harddisk, så er det nok fordi der ikke er noget at se efter. Den kommer næppe til at køre, med mindre de kan genoplive den på IT-hospitalet, men det bliver desværre et kostbart redningsforsøg.
Avatar billede snigeren Nybegynder
29. januar 2013 - 13:22 #15
Mjaa den er sku nok bare død,..

Nå men jeg takker for de gode bud. Men mon ikke jeg overlever selvom det er lidt træls det var langt fra den vigtigste disk :)
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2013 - 13:36 #16
Ja det er surt, og du har da gjort hvad du kunne. Men på et tidspunkt, og det er nok nu, må man erkende, at det er slut.

Der er dog den teoretiske mulighed. at det er printpladen som fejler og den kan faktisk nemt udskiftes. MEN, og her er så problemet. Printpladen man vil udskifte med, skal være 100% identisk med den som sidder på harddisken. Og så har man et nyt spørgsmål; hvor finder man lige den printplade? Finde ud af hvad den hedder og hvor den er fabrikeret? På nettet?
Avatar billede snigeren Nybegynder
29. januar 2013 - 13:54 #17
ja det var der også en ven der fortalte mig, han siger at selv firmwaren skal være den samme,.. jeg tror ikke lige jeg gider gøre så meget for det og så er det ikke engang sikkert det virker,.. :D

Well endnu engang tak for hjælpen, er der nogen der vil have points? Ellers lukker jeg bare spg.
Avatar billede jensenjs Juniormester
29. januar 2013 - 14:07 #18
Min indsats er ikke værdig til point ;-)
Avatar billede poko1 Ekspert
29. januar 2013 - 16:21 #19
Men glem det hvis der er mange kloge på Eksperten??
http://www.eksperten.dk/guide/1444
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. januar 2013 - 17:16 #20
Trist, der ikke kom liv i den, men det er desværre det, der sker ind imellem.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. januar 2013 - 17:32 #21
Er det ikke sørgeligt at i kun tænker på pont og  ligger svar når der kan være en løsning?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. januar 2013 - 17:39 #22
Meget... SÅ sørgeligt...

http://www.comon.dk/dilbert/568 ;-)
Avatar billede jensenjs Juniormester
29. januar 2013 - 19:43 #23
Point er i sig selv ligegyldige, og jeg takker normalt nej som her.

Jeg er bare tilfreds med at mange deltog og snigeren havde finesse nok til at takke for hjælpen, selv om problemet ikke blev løst. Stort plus til dig!

Der hvor jeg er utilfreds er når en person beder om hjælp, får ved hjælp fra andre lykkedes med at klare problemet, blot enten  svarer selv og lukker.
(Underforstået er bedøvende ligeglade med andre) sagt på en anden måde uhøflig, og uopdragen.
Eller som nogle gør undlader at afslutte de åbne spørgsmål.
Vis dog en smule anstændighed.

I dette tilfælde behøvede snigeren ikke en gang uddele point, men spørger alligevel. Selvom her bare kunne være lukket med eget svar lukker tak for hjælpen.
Avatar billede snigeren Nybegynder
29. januar 2013 - 23:56 #24
@poko - mjaa gad godt der var en løsning men har nu også prøvet filescavenger som godt kan finde disken under physical drives men ikke under logical drives... I øvrigt står der 0 kb udfor disken de steder hvor jeg har kunne finde dem...
Avatar billede poko1 Ekspert
30. januar 2013 - 13:48 #25
nu tror jeg så ikke du har set andet en Scavanger og ikke
http://gratisupload.dk/vis_billede/64262/
og prøvet mulighederne!
Avatar billede snigeren Nybegynder
30. januar 2013 - 14:08 #26
uhm men når jeg ikke kan få filerne ud kan det vel være lige meget om jeg får disken igang igen,.. skal det ikke være inden man laver en ny ntfs partition at jeg skal have filer ud?
Avatar billede poko1 Ekspert
30. januar 2013 - 14:16 #27
tja hvis du bare vil smide den ud så??
Avatar billede snigeren Nybegynder
30. januar 2013 - 15:53 #28
mjaa er ikke så glad for at bruge diske der har været fejl på, har heller ikke lige brug for mere plads forløbig har lige købt en ny 2tb så det må være nok så må jeg jo slette lidt ;)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. januar 2013 - 17:17 #29
Husk (i paranoiaens hellige navn) at baldre disken fysisk, f.eks. med en hammer, inden du bortskaffer den - bare for alle tilfældes skyld.
Avatar billede snigeren Nybegynder
30. januar 2013 - 19:18 #30
ja det eller lave en Collage med alle de disk man har liggende :P