Avatar billede drholm Nybegynder
28. januar 2013 - 22:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ændre printkort

Jeg har brug for at lune nogle redskaber (ja - gynækologiske!)
Varmepude er optimal, temperaturen passer og jeg vil bruge den med et tænd-sluk ur. Men de har alle en 90 minutters automatisk afbryder.
Printkortet indeholder en chip og en pænt stor transistor.
Kan jeg slutte at det er transistoren der afbryder - og hotwire ben 1 og 3?
Avatar billede thov Forsker
29. januar 2013 - 02:42 #1
Hvad hedder transistoren ?
"kortslutte ben 1 og 3" er nemlig hul i hovedet, for der findes uendelige mængder af transistorer og lige så mange ben konfigurationer.

Det du skal gøre, er at finde det ben som skifter spændingsniveau, når timeren afbryder.
Går den fra højt niveau mod nul, skal der monteres en pull-up modstand mellem transistorbenet og +V.
Går den fra næsten ingen spænding og til +V, skal der en pull-down modstand mellem transistorbenet og stel.

I begge tilfælde skal forbindelsen mellem transistorbenet og chippen afbrydes.
Avatar billede drholm Nybegynder
30. januar 2013 - 17:45 #2
Men..når jeg har fundet "styrebenet" og enten lavet en pull-up eller en pull-down...
har jeg så ikke effektivt bypasset den - altså kortsluttet de to andre ben?
Avatar billede thov Forsker
31. januar 2013 - 02:35 #3
Det afhænger af, hvad der er for en 'transistor'.
Det kunne være en TRIAC (Hvis varmepuden kører på vekselspænding), og så er det en anden boldgade.
Avatar billede drholm Nybegynder
01. februar 2013 - 08:39 #4
Den hedder "ON A45" og "C106 MG"
Dit sidste bud passer vist. Det er midterste ben jeg kan følge til varmepuden - og når varmepuden er tændt kan jeg måle 230v på den - men mærkeligt nok 0v på de to andre ben i forhold til lysnettets 0v.
Sådan en transistor kan ud fra det jeg kan læse også bruges til styrkeregulering? men der sidder nu en almindelig "skyder" med 4 trin 0,1,2,3 på printkortet.
Så min chance for at få slukket for 90-minutters afbrydermekanismen er vist ikke så god...
Avatar billede thov Forsker
01. februar 2013 - 13:25 #5
Ja, lige det jeg tænkte - en TRIAC http://www.allaboutcircuits.com/vol_3/chpt_7/6.html
Kortslutter du benene, ryger et eller andet - eller hele molevitten - ad h****** til.

Men hvis tidsforsinkelsen er tilstrækkelig primitiv, er den baseret på afladning af en kondensator, så en større kondensator betyder længere 'køretid'.
Avatar billede drholm Nybegynder
27. februar 2013 - 00:23 #6
duh
Avatar billede drholm Nybegynder
27. februar 2013 - 00:27 #7
Jeg fandt nogle større transistorer - og de medførte rigtignok at den var tændt længere - tak for forslaget. Desværre kun godt 2 timer. Jeg lavede så en opsætning med et tænd-sluk-ur som slukkede et kvarter hver 2. time - men efter 15 min afbrudt var puden stadig i "tiden er udløbet" mode.
Man skal tilsyneladende fysisk føre skyderen til 0 og så op på I - II eller III før puden varmer igen. Fandt efterfølgende en varmepude uden tidsbegrænsning. Thank heaven for Harald-Nyborg