Avatar billede scorpe Nybegynder
28. januar 2013 - 22:43 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Køling af mediebokse

Hej alle sammen :)
Jeg arbejder i en kiosk, hvor vi har fire fladskærme som skilter for tilbud o.lign. Skærmene styres af hver deres lille boks, med et HDMI output og et USB input. Problemet er, at disse bokse (som er gemt i et skab) bliver meget (!) varme, og tænder og slukker efter eget humør. Der er ikke mulighed for at flytte boksene, så der skal laves noget køling i skabet hvor de sidder. Den opgave er jeg blevet sat på.

Jeg forestiller mig noget med to store kølere, end der trækker luft væk fra boksene og en der puster luft på dem fra den anden side.

Har i nogle forslag til hvordan dette kunne realiseres? Jeg er frisk på at modificere produkter, og føler mig godt tilpas med en loddekolbe i hånden.

Kasper
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. januar 2013 - 13:39 #1
Hvis du nu uploader et billed af bokse og skab, så har folk en bedre ide om størrelse mv.
Vedlæg evt. en tændstikæske eller cigaretpakke på billedet.
Skriv også gerne mål.

Jeg tænker et stort kabinet måske kan bruges.
Avatar billede scorpe Nybegynder
31. januar 2013 - 00:02 #2
Billeder:
http://peecee.dk/uploads/012013/2013-01-30_17.07.19_billede2_big_thumb.jpg
http://peecee.dk/uploads/012013/2013-01-30_17.07.26_billede1_big_thumb.jpg

Boksene er cirka 2 centimeter tykke. Jeg forestiller mig noget i stil med en stor blæser på hver side, en der trækker luft og en der skubber. Men jeg har ingen idé om hvordan kølerne skal kunne styres - det er ikke vigtigt at styre hvor meget de blæser, men blot at de skal kunne tændes og slukkes.
Nogen bud? :)

Kasper
Avatar billede NielsErikK Juniormester
18. februar 2013 - 14:19 #3
Kan der på væggen til højre blive plads til en helt alm. 230 volt ventilator ?
Fjern evt det sikkerhedsnet som gør ventilatoren tyk, sæt i stedet net parallelt med fronten (mellem hylde og væg), således at en hånd ikke kan komme ind og få skader.

På bagsiden ser næsten ud til at kunne være en helt alm. 230 volt ventilator (brug fan-indkapslingen til fastgørelse, evt med strips)

EVT. yderlig køling ved at sætte små 12 volt (pc kabinet) ventilatorer fast med dobbeltklæbende tape, således at alle bokse har en fan ud for rillerne (vægside) som puster og tilsvarende en som suger på modsatte side (stadig klisteret fast ud for kølerillerne).
Der er mange strømkilder til 12 volt, forbind evt. alle 12 volt blæsere til en transformer du køber i en hobbybutik.
En gammel PSU til pc vil også nemt kunne fixes, så den starter og levere den nødvendige strøm når der tændes på kontakten.
Avatar billede scorpe Nybegynder
01. juli 2013 - 13:28 #4
Jeg glemte helt denne tråd. Niels, dit svar bekræftede de idéer jeg sad og rodede med og hjalp til med at føre dem ud i livet. Smider du et svar? :)
Avatar billede scorpe Nybegynder
04. december 2013 - 16:11 #5
svar