Avatar billede Madzk Nybegynder
03. februar 2013 - 17:07 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Canon EF 70-300mm f/4.0-5.6 IS USM

Hej:)
Jeg er ude efter et godt objektiv til canon. Altså en der kan tage gode dyre billeder både i bævelse & et god zoome så man ikke skræmmer dyrende væk :)
Men også et der godt til et landskabs billede?
Jeg har kigget på -  Canon EF 70-300mm f/4.0-5.6 IS USM
& mange siger at de ikke fortyder valget:)
Men det er jo dyrt, så ville lige høre jeres mening :D
Kender i nogle gode objektiver der kan opfylde mine krav eller synes i jeg skulle tage - Canon EF 70-300mm f/4.0-5.6 IS USM?
Avatar billede chalde Seniormester
03. februar 2013 - 17:32 #1
Du kunne også overveje at kigge mod andre producenter. F.eks. Tamron eller Sigma.
Tamron har dog et lidt kedeligt ry vedr. kvalitetskontrol, men se:
Canon (3500kr): http://www.photozone.de/canon-eos/200-canon-ef-70-300mm-f4-56-usm-is-test-report--review
Tamron (2600kr): http://www.photozone.de/canon-eos/592-tamron70300f456vceosapsc

Det værende sagt, så er det ikke de hurtigste glas når det gælder bevægelse, så der skal gerne være en portion lys eller mulighed for lidt højere ISO.

Vedr. brug af en tele til landskaber, så afhænger det (som skrevet i din første tråd) meget af din skydestil. Personligt ligger jeg oftest i 14-35mm området til landskaber, da jeg ønsker at få "meget" med. Andre kan godt li at holde fokus på detaljer m.m. Men du har naturligvis din 18-55 til det område hvis telen kommer til kort.
Avatar billede nemlig Professor
03. februar 2013 - 18:55 #2
Det er et superoptik og får rigtig mange gode anmeldelser.
Men det dur ikke til landsskab, hvor kravet til brændvidde som regel er vidvinkel.

Du kommer nok ikke udenom, at der skal 2 objektiver til. Hvilket kamera har du?
Avatar billede Madzk Nybegynder
03. februar 2013 - 19:09 #3
Jeg har Canon 1100 D EOS
Men jeg har jo 18-55 mm det er vel godt til landskab så?:D

Har lige fundet et super billigt et:D

http://www.wupti.com/Produkter/Foto/Objektiver/341767/Sigma-70-300-mm-f4-5,6-DG-Macro.html?cid=911205000000
Avatar billede nemlig Professor
03. februar 2013 - 19:23 #4
Det medfølgende 18-55 mm. finder jeg OK til landskabsfotografering. Det er ikke et super-optik, men får OK anmeldeler ift. ydelse contra pris.

Vær opmærksom på, at det linkede Sigma-objektiv ikke har stabilisator.
Du kan godt blive udfordret på de lange brændvidder med rystelser, med mindre, du anvender et objektiv eller går langt op i ISO for at få hurtige lukketider. Men høj ISO og Canon 1100D er ikke den bedste cocktail. Det giver støj.
Avatar billede Madzk Nybegynder
03. februar 2013 - 19:30 #5
Hm. Kunne jeg måske få dig til at finde 70 - 300 mm med stabilisator? Har fundet
http://www.amazon.co.uk/Canon-70-300mm-4-0-5-6-USM-Lens/dp/B000B84KB6/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1359916176&sr=8-1

Men vil gerne have et der er billigere :)
Avatar billede Madzk Nybegynder
03. februar 2013 - 19:51 #6
Avatar billede chalde Seniormester
03. februar 2013 - 20:14 #7
#6 Nej. Det første er med OS (Optical Stabilization)
Og det andet ser ikke ud til at være noget værd: http://www.photozone.de/canon-eos/326-sigma-af-70-300mm-f4-56-apo-dg-macro-test-report--review

Husk på, at ofte hænger pris og kvalitet sammen. Og 1000kr for en telezoom i den range, er bestemt dømt til at fejle.
Jeg er røget i den "fælde" én gang, og der fortryder man hurtigt når man kigger på resultatet og bander over mangel på skarphed, ghost eller flares.
Personligt går jeg kun efter noget der lever op til det jeg ønsker af mine foto, men det koster desværre. Nogle gange kan man være heldig og finde noget virkelig godt på f.eks. DBA, nogle specifikke glas hænger sammen både i kvalitet og pris (f.eks. en klassisk 50mm) men langt hen af vejen må man spare sammen over længere tid.

Så overvej også et kig på DBA.
Avatar billede Madzk Nybegynder
03. februar 2013 - 20:23 #8
Avatar billede Madzk Nybegynder
03. februar 2013 - 21:09 #9
Jeg har fundet ud af det :D Mange tak alle sammen :D
Avatar billede chalde Seniormester
03. februar 2013 - 21:44 #10
Godt nok testet på full frame, men se først: http://www.photozone.de/nikon_ff/621-sigma70300f456osfx