Avatar billede hearnz Nybegynder
06. februar 2013 - 16:14 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Laptop batteri oplader kun til 33%

Efter en nyelig reinstallation af windows 7 på min laptop oplever jeg at batteriet kun vil oplades til ca 33%.

Laptoppen er snart 4 år gammel så jeg er godt klar over at batterilevetiden må være reduceret en del. Det der bare undrer mig er måden den indikerer opladningen på.

Måden jeg kan se fejlen på er at batteri indikatoren viser at der er 33% strøm tilbage. Hvis jeg tager strømforsyningen ud og sætter den i igen kan jeg se at den oplader i ca. 10 sekunder hvorefter den stopper og bliver stående på 33%.

Det store problem opstår så når jeg ind imellem ikke har strømforsyningen sat i eller glemt at tænde for kontakten. Så aflader batteriet selvfølgelig, men når jeg så sætter strømforsyningen til igen vil den aldrig kunne oplade mere end det niveau den er nået til f.eks. 10%.

Den eneste måde jeg kan oplade den til de ca 33% igen er ved at aflade batteriet fuldstændigt (kører en HD film i fejlsikret tilstand indtil computeren lukker ned fordi batteriet er helt afladt).

Jeg lader så batteriet lade op (imens computeren er slukket) i nogle timer og på den måde kan jeg oplade til de ca 33% igen dog aldrig over 33%.

Her har jeg i øvrigt lagt mærke til at når jeg kører denne her HD film i fejlsikret tilstand går der op mod 1 time før computeren lukker ned. Det siger mig at batteriet rent faktisk er fuldt opladt og at det er en software fejl der gør at den indikerer 33%.

Jeg bruger computeren i skolen og har rigtigt meget software og forskellige virtuelle server miljøer kørende på den så jeg er ikke meget for bare at prøve at reinstallere windows igen. Det kan selvfølgeligt blive sidste udvej, men tænkte lige jeg ville høre om der var nogen herinde der havde erfaring eller idéer til hvordan jeg løser dette problem.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. februar 2013 - 16:26 #1
Kan måseke være at batteriet har fået en "memory effekt" der gør at det ikke kommer højere.
Nogle gange kan en opdatering af bios ændre på hvordan pc lader.
Jeg tror dog ikke på at du kan gøre noget med det 4 år gamle batteri her.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
06. februar 2013 - 21:53 #2
Lyder som en defekt i batteriet. Et normalt fungerende vil lade til 100% uanset kapacitet, da 100% kan være alt mellem 1 sek og 1 år. Men da batteriet er 4 år gammelt, og sikkert også brugt flittigt så tror jeg bare du må acceptere at den synger på sidste vers.
Avatar billede hearnz Nybegynder
06. februar 2013 - 22:10 #3
@220661: Bios opdatering hjalp ikke, tror jeg vil prøve en reinstallation hvis der ikke er andre foreslag, men tak for input :)

@tordenfusk: Jeg er helt med på hvad du mener. Har naturligvis selv tænkt det samme.. Det der får mig til at tro anderledes er at jeg kan køre en HD film i over en time når jeg prøver at aflade batteriet.

Da min computer var helt ny kunne jeg max presse 2 timer ud af batteriet hvis jeg så film. Det tolker jeg som at jeg har 50% kapacitet tilbage minimum. Og det er derfor jeg tænker at det er en softwarefejl.
Avatar billede imparatortr Nybegynder
07. februar 2013 - 12:44 #4
har haft den samme problem nogle år tilbage. det var batteriet der var defekt. Jeg vil foreslå at hvis du kender nogle der har den samme bærbar så kunne du evt. låne vedkommens batteri for at tjekke op på det. viser det sig at være det er det bare at investere i nyt et
Avatar billede hearnz Nybegynder
07. februar 2013 - 15:03 #5
Jeg har været på jagt efter nogen med den samme bærbar for at prøve netop det. Men uden held indtil videre. Tror ikke jeg vil ofre et nyt batteri da det også tyder på grafikkortet er ved at stå af på den :(

Jeg tror vist jeg bare må ud og investere penge i en ny.

Lukker her og takker for svarene.