Avatar billede Kitte10 Nybegynder
06. februar 2013 - 21:24 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål om ny hardware, eller ny computer.

Hej.
Har en "gammel" stationær, som jeg ikke synes lever helt op til mine krav. Og vil høre om det er nemmere/billigere at opdatere den hardware, eller købe en helt ny maskine.
Informationer:

Processor: Intel(R) Core(TM)2 Quad Q9300 @ 2.50GHz  2.50GHz

Grafikkort: NVIDIA GeForce 9600 GT

RAM: 4,00 GB

Bundkort: Kan ikke finde information omkring bundkortet.

Harddisk:
1. 232 GB
2. 348 GB
3. 465 GB

Styresystem: Windows 7 Ultimate

På forhånd tak
-"Kitte"
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
06. februar 2013 - 21:50 #1
Kommer jo an på hvad den skal bruges til. Lav en liste med 3 prioriteter hvor 1 er mest vigtig og 3 er mindst vigtig men stadig aktuelt.

Eksl.
1. adobe suite
2. video redigering
3. spil

Så vil det være nemmere at svare på.
Avatar billede Kitte10 Nybegynder
06. februar 2013 - 22:10 #2
1. Skal nok mest bruge den til at spille på. (Den har problemer med store spil)
2. Photoshop

Er heller ikke helt tilfreds med min internet "fart" (Har 30/30 Mbit/s fiber, men downloader sjældent med over 1 Mbit/s)

Håber det kan hjælpe jer, med at hjælpe mig :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
06. februar 2013 - 22:51 #3
Jeg vil nok mene at du skal købe helt ny pc.. en ting er at alt du har i den nok ikke er det sidst nye på nogle områder så du vil få mere ud af og købe helt ny, ud over det så ved vi jo heller ikke hvor lang tid din nuværende pc har tilbage i sig.. Så kom med en pris hvis du har en grænse på det område (Ingen finder det dyreste af det dyreste, men hardware koster)...
Avatar billede Kitte10 Nybegynder
06. februar 2013 - 22:59 #4
Ikke alt for dyrt, tænkte på omkring 5.000. Har fundet denne i et andet spørgsmål:
http://topdata.dk/product.asp?product=8582
Jeg ved kun det en lille smule om hardware, så ved ikke hvor god den er. Men synes selv den ser fornuftig ud.
Avatar billede Blueeyez Mester
07. februar 2013 - 10:18 #5
Cpu og grafikkort ser godt ud, men de andre ting de nævner tør jeg ikke helt vurdere på.. Hvis du kan kontakte dem og få model navne på det der er i den så vil jeg godt tjekke op på det, svarer dog først senere i dag da jeg lige er optaget i nogle timer..
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
07. februar 2013 - 11:34 #6
Maskinen ser fin ud, de vigtigste ting er cpu, gfx og ram. Meget af resten er integreret på bundkortet som lyd, usb, kølerstyring og netkort.
kabinet, psu og dvd-brænder vil jeg ikke spekulere meget i.
Avatar billede imparatortr Nybegynder
07. februar 2013 - 12:40 #7
Hvis du bruger den generelt til spil så vil jeg foreslå at du køber bundkort, grafikkort, ram og processor og bruger din hdd, kabinet og strømforsyning. altså samler den selv. så kan du helt sikkert spare nogle penge + at du kan få de hardware du vil ha til den istedet for et færdig bygget. du kan helt klart finde nogle færdig bygget til billige penge, men om du kan få det du vil ha til de penge kan jeg ikke garantere dig. så brug nogle af dine gamle dele og byg en selv. du vil helt klart få en com der er til dit behov.
Avatar billede Kitte10 Nybegynder
07. februar 2013 - 13:39 #8
#7 Har overvejet at bygge min egen, men har bare alt for lidt viden om hardware. Computer bygning ved jeg heller ikke noget om, og har en uheldig tendens med at ødelægge alt teknologi jeg har fingrene i.
Avatar billede imparatortr Nybegynder
07. februar 2013 - 13:59 #9
hehe sådan er det for nogle :D

Hvor du fra i landet? Hvis du er fra sjælland er jeg villig til at give en hjælpende hånd

Det er faktisk ret simpelt at samle en computer selv. bruger manuelen for bundkortet beskriver hvilke kabel der skal hvor hen. ellers er er jo altid youtube ;)
Avatar billede Kitte10 Nybegynder
07. februar 2013 - 14:17 #10
#9 Er fra midtjylland, ellers mange tak for tilbuddet :-)
Tror også sagtens jeg kan finde ud af det, men som regel når jeg laver noget med teknologi fungerer det ikke optimalt efter.
Avatar billede imparatortr Nybegynder
07. februar 2013 - 14:21 #11
hehe bare være forsigtig :D held og lykke og du er velkommen til at spørger hvis du får brug får hjælp.
Avatar billede Kochens51 Praktikant
07. februar 2013 - 15:31 #12
Tilsyneladende er dit bundkort 775-platform, som er ok til selv nyeste spil/cpu er ok, men dit 9600 Gt grafikkort kan ikke klare nuværende krav til en nogenlunde performance. Ram 4 gb. er også ok, men men nu kender vi ikke lige specks. på diverse. Ang info bundkort, du bliver nødt til at åbne kassen og se om ikke der står et eller andet på bundkortet. Det gør der med garanti!
Avatar billede Kitte10 Nybegynder
07. februar 2013 - 16:15 #13
#12 Den eneste ledetråd jeg fandt var "serial ATAII" kan ikke google mig frem til et svar på hvilet bundkort der er i.
Kan dog fortælle at det er en "Acer Veriton M670G" og kunne ikke forestille mig at der er skiftet bundkort i den
Avatar billede Kitte10 Nybegynder
07. februar 2013 - 16:17 #14
Kunne godt være at det er "Intel Q45 express mainboard" men er ikke sikker
Avatar billede Kochens51 Praktikant
07. februar 2013 - 17:00 #15
For det første er Q45 express et chipset, fortæller ikke meget om bundkort-brand. Men det er bestemt et udemærket chipset. Hvis kassen indeholder en PSU(strømforsyning) på 300W så se at få den skiftet lynhurtigt. Den magter ikke din hardware i længden, i værste fald hvis den går ned, tager den næsten alt med."Nedsmeltning"!
Igen!der må stå noget på det bundkort (seriel ATA gælder dine evt. harddiske)
Avatar billede Kochens51 Praktikant
07. februar 2013 - 17:06 #16
Acer VM670G-UQ9550C Q45T-AM Motherboard: er navnet på dit bundkort
Avatar billede Kochens51 Praktikant
07. februar 2013 - 17:10 #17
Som jeg ser det, kan du undgå den store udgift, for at få maskinen til at køre med nyeste spil. Nyt grafikkort, ny strømforsyning (gerne på en 550W-600W , burde være nok.
Avatar billede Kitte10 Nybegynder
07. februar 2013 - 17:13 #18
Så ny strømforsyning, og nyt grafikkort. Ellers er resten ok, hvis jeg har forstået ret?
Avatar billede Kochens51 Praktikant
07. februar 2013 - 17:15 #19
Jeg kan ikke hjælpe dig videre
Mvh.
Avatar billede Kochens51 Praktikant
07. februar 2013 - 17:15 #20
Ja
Avatar billede Kitte10 Nybegynder
07. februar 2013 - 17:16 #21
Havde ikke lige set den sidste ^^
Men kan du anbefale noget?
Og ville det være "bedre" at bruge lidt ekstra penge, og så købe denne: http://topdata.dk/product.asp?product=8582 (eller en anden maskine)
Avatar billede Kochens51 Praktikant
07. februar 2013 - 17:24 #22
Den maskine fra topdata.dk vil selvfølgelig på sigt være fremtids-sikret i en 2-3 år, din nuværende PC ville også klare sig i 2-3 år med de forbedringer jeg har nævnt her, så det må du vudere! om at bruge ca. 6000,- for en ny PC eller ca 3000-4000,-kr. i opgradering af din Acer.
Avatar billede Kitte10 Nybegynder
07. februar 2013 - 17:40 #23
Mange tak for hjælpen