Avatar billede varmeskud Praktikant
09. februar 2013 - 21:25 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Er det harddisken der er fejlen?

Hej

Jeg har en ASUS UL50V bærnar computer som for nogle måneder siden gik kold.
Så der måtte jeg formater det hele og genindstallere alt.

Men nu er den begyndt at "brokke" sig når man sidder ved den.
Hvis man belaster den hårdt, så kan den godt finde på bare at slukke for det hele (uden at lukke rigtigt ned eller noget)
Samt at det lyder lidt som at det måske er harddisken der kan finde på at larme lidt.

Men inden jeg bare bestiller en ny harddisk.
Har i så en eller flere gode måder jeg kan tjekke om det faktisk er harddisken det er galt med? Og ikke noget andet?

Mvh Kim
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2013 - 23:01 #1
Det er så ikke som den kører varm?
Avatar billede varmeskud Praktikant
09. februar 2013 - 23:07 #2
Jeg tror ikke det er fordi bærbar bliver varm.
Det er mere som at når bærbar skal til at arbejde meget, så begynder den og larme lidt og/eller simpelten hen bare slukker lige som hvis man hiver strømmen
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2013 - 23:12 #3
Ja og dette kunne tyde på den er varm.
Har du nogle målinger på hvor varm den er?
Avatar billede varmeskud Praktikant
09. februar 2013 - 23:17 #4
Nej har desværre ingen målinger for hvor varm den er.
Hvordan kan jeg gøre dette?

Men hvis jeg begynder og lave flere ting på den på samme tid.
f.eks. laver noget i forskellige programmer som mail - internet m.m. så køre blæseren op i omdrejninger (vel normalt)
Men så kan man høre at der er et eller andet som også begynder og køre op i hastighed.
Her tænker/tror jeg det måske er harddisken der køre op i omdrejninger og skaber en mislyd?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2013 - 23:22 #5
Du kan bruge Siw til det. Under "sensors" viser den din temperatur:
http://www.gtopala.com/download/oc/siw-setup.exe
Avatar billede varmeskud Praktikant
09. februar 2013 - 23:26 #6
Okay
Men den føles ikke varm når man har hånden på computeren.
Men hvad kunne ellers være galt?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2013 - 23:42 #7
En ting er hvad man føler, en anden er hvad den reelt er.

Du kan tjekke disken for fejl.
Windows har nogle værktøjer Chkdsk og sfc /scannow
Fysiske fejl på disken kan også tjekkes.
Har brugt HDTune til det selv.
http://www.hdtune.com/
Du kan jo prøve at hente trial udgaven og tjekke disken med.
HdTune ligger også på Hirens Boot cd hvis du har denne.
Avatar billede varmeskud Praktikant
09. februar 2013 - 23:54 #8
Hvad er det helt præcis jeg skal gøre inden i HDTune programmet?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2013 - 23:58 #9
Nu er det to tre år siden jeg brugte det, og jeg kørte en error scan af disken, som når den er færdig kan se sådan ud
http://www.hdtune.com/hdtune_errorscan.jpg
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2013 - 11:23 #10
Det lyder mere som om det er processoren der bliver overophedet.
Hvordan ser der ud på ventilatoren? og de små venlilatorer i siderne? Støv  og nullermænd?
Avatar billede varmeskud Praktikant
10. februar 2013 - 12:59 #11
Nu har jeg kørt det hdtune og den viser dette
https://dl.dropbox.com/u/73934584/hd.jpg

Har prøvet at optage hvordan den lyder lige nu (Normalt laver den ikke så meget, men det gør den åbenbart nu)
https://dl.dropbox.com/u/73934584/2013-02-10%2012.01.04.mp4
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2013 - 13:10 #12
SYynes nu mere det lyder som dårlige lejer i blæseren til din computer.
Om de tre fejl der er fundet er nok til at bøvle for dig er muligt. Jeg vil ikke udelukke det.
Avatar billede varmeskud Praktikant
10. februar 2013 - 13:36 #13
Jeg har nu lige haft harddisken ude og startet pc uden harddisken i.
Og der larmer den stadig.

Har også lige kort blæst computeren med trykluft - Men det var meget begrænset hvor meget støv der var i den.

Det skal siges at computeren stort set har været tændt konstant i de sidste 2-3 år
Så det kunne vel nemt være nogle defekte lejer?
Men har lige prøvet og se om jeg skal skille computeren ad. Men trods alle skruer jeg kunne finde var fjernet. Så kunne jeg ikke få bunden af så jeg kunne komme ind til blæseren.

Nogle guider eller andet til at skille den ad?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2013 - 16:50 #14
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2013 - 16:53 #15
Avatar billede varmeskud Praktikant
10. februar 2013 - 21:33 #16
Mange tak for de gode guider.
Det var lige hvad jeg havde brug for :-)

Fik min onkel til at skulle computeren ad for at tjekke blæseren.
Af en eller anden mytisk årsag. Så lå der en skrue under blæseren hvilket skabte mislyden.
Blæseren føltes OK når man drejede den rundt.

Nu når computeren er samlet igen, så er den konstante lyd væk.
Men man kan høre lige så snart at blæseren skal begynde og køre lidt hurtigere rundt. Så er der mislyd fra den (formoder stærkt det er fra blæseren lyden kommer)

Spørgsmålet er så hvor man kan købe en ny blæser der passer i computeren?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. februar 2013 - 15:49 #17
Er det en montage skrue til blæseren der er faldet ud?
MAn kan finde en ny blæser. Der står nogle numre på den som man bruger når man skal søge på det. Model nr kan måske også bruges.
Avatar billede varmeskud Praktikant
11. februar 2013 - 15:53 #18
Nu så jeg desværre ikke lige skruen.
Men han sagde et lignede en af de mange andre skruer der var i computeren.

Nu fik jeg desværre ikke taget billed / skrevet nr. ned der stod på blæseren.

UL50VT-XX066V står der under min computer.
Kan dette bruges?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. februar 2013 - 15:58 #19
Avatar billede varmeskud Praktikant
11. februar 2013 - 16:01 #20
Det ligner den rigtig meget :-)
Er det mon muligt at finde den til salg i denmark et sted?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. februar 2013 - 16:11 #21
Avatar billede varmeskud Praktikant
11. februar 2013 - 16:32 #22
Okay... Rigtig mange tak for hjælpen.

Point er hermed givet :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. februar 2013 - 16:52 #23
velbekomme og tak for point