Avatar billede ClaudiuS51 Novice
16. februar 2013 - 17:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

SATA disk kan ikke boote

Har købt et ældre MB (Intel D865PERL) og det kører ganske fint med 2 ATA/IDE diske. Har nu sat en SATA disk i og installeret en Ubuntu Linux.
Maskinen vil nu ikke boote, med mindre jeg fjerner SATA disken igen.

Nogen der har et tip?
Avatar billede daquar Nybegynder
16. februar 2013 - 18:03 #1
Måske har harddisken en jumper til SATA I og SATA II (150/300). Hvis den har det, er den instillet rigtigt?
Avatar billede ClaudiuS51 Novice
16. februar 2013 - 19:09 #2
Nej det har den ikke. Det er i øvrigt en disk fra Western Digital(WD10EACS-00D681)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
17. februar 2013 - 04:34 #3
Prøv at flytte din sata disk til et andet stik på bundkortet (prøv dem alle).
På mit ene bundkort har jeg et tilsvarende "problem", men det er afhængigt af hvilke sata-stik der anvendes.
Avatar billede ClaudiuS51 Novice
17. februar 2013 - 14:03 #4
Tak Niels Erik, det var lige det der skulle til. Der er 2 stik og jeg havde konsekvent brugt det forkerte.
Hvordan får jeg givet dig pointene?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
18. februar 2013 - 13:01 #5
Du kom til at tage dem selv, du opretter en ny tråd med emnet: Point til NielsErikK, i tråden smider du et link til denne tråd.
Så smider jeg et svar, som du så vælger at acceptere.

Godt du fik løst dit problem. :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
18. februar 2013 - 13:08 #6
PS.  Et lille trick mere...

Hvis du vil ha en SATA disk sat til dit nu eneste tilbageværende stik, så skal du bare starte med kun den sat til, instalere windows på den og derefter sætte de andre til.

Du kan i nogle tilfælde få sort skærm til du har bootet windows, men liv kommer der med lidt tålmodighed. :D
Avatar billede vejmand Juniormester
20. februar 2013 - 11:58 #7