Avatar billede JakobS Praktikant
16. februar 2013 - 23:35 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

fejlmeddelelse: formatér USB drev?!

Hejsa

Jeg har haft en USB stick siddende i en feltstation på Grønland i et par måneder og opsamle data. Da jeg forlod stationen virkede den upåklageligt men nu da jeg checker den igen siger mit system pludselig at jeg skal formatere den før jeg kan bruge den. Jeg har checket den på 4 forskellige computere (både pc/mac) med samme respons. Jeg har desuden brugt EaseUS til at søge efter filer på drevet, uden at finde noget.

Der har i løbet af de sidste par måneder været en studerende ude og kigge til stationen for at hente data, uden held. Er det muligt at dette kunne have påvirket USB-drevets filsystem eller noget andet? Det er mildest talt ikke uden konsekvenser at smide de her data ud ved formattering så alle råd modtages gerne!

Mvh Jakob
Avatar billede ClaudiuS51 Novice
17. februar 2013 - 00:16 #1
Har den studerende haft usb'en i en linux maskine? Jeg er nogen gange blevet stillet i samme situation ved brug af usb på flere systemer.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
17. februar 2013 - 05:05 #2
Det lyder som en type data som du er villig til at betale for at se igen.
Har du overvejet at kontakte nogle professionelle firmaer som lever af data recovery ?

Her er et par tilfældige link så jeg er sikker på du er med på hvad jeg taler om...
http://www.ibas.dk/ontrack-datarecovery/genskabe-harddisk.html
http://www.aarhuscomputerservice.dk/data-recovery-vi-kan-gendanne-dine-slettede-eller-mistede-filer.html
Avatar billede NielsErikK Juniormester
18. februar 2013 - 12:47 #3
Jeg ved ikke om du har forladt din tråd ?

Som jeg fornemmer det er de data så vigtige, at jeg ikke vil begive mig ind i online data recovery.
Det er derfor jeg henviser dig til fysiske firmaer.

Hvordan kom den USBstick fra Grønland til Danmark ?
Hvis den har befundet sig i din bagage, i et ikke opvarmet lastrum på et fly, så kan du stå med fysiske defekter (som nok kan reddes).

Der er som sagt alt for mange ubekendte og vi taler ikke just et par musikalbum etc.
Avatar billede JakobS Praktikant
21. februar 2013 - 23:18 #4
Hej Niels Erik

Nej jeg har ikke forladt tråden. Men tingene går en del langsommere heroppe indimellem fordi at man pludselig skal udenfor lands lov og ret og sidde og holde øje med sit udstyr et par dage i træk :)

Jeg har stadig ikke fået USB sticken til at virke. Nu er der samtidig meget der tyder på at dataloggeren, hvorpå USB sticken har været monteret, simpelthen er stoppet med at fungere også. Vi mistænker software nedbrud pga for lav spænding fra batterierne. Intet er bekræftet endnu men jeg forestiller mig at de to ting (altså USB'ens nedbrud og loggerens nedbrud) er forbundede. Der arbejdes på højtryk for at finde en løsning. I mellemtiden har jeg dog fået meldingen om at dette datasæt måske ikke er helt så afgørende alligevel, og at jeg godt må anse det som mistet, hvis der ingen anden udvej er. Set i lyset af hvor mange problemer den har givet mig tror jeg dette er den mest naturlige løsning på nuværende tidspunkt.

USB'en virkede da jeg forlod feltstationen heroppe i September, så nedbrudet er sket engang undervejs.

Tak for dine tanker ihvertfald! :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. februar 2013 - 02:36 #5
Ahh jeg troede du var returneret til Danmark.

Held og lykke med loggeren. :-)
Avatar billede JakobS Praktikant
25. februar 2013 - 13:57 #6
Tak for hjælpen ihvertfald. Det viser sig at USB sticken ikke engang kan blive formatteret så der er et eller andet helt galt med den. Vi har givet op på den :)

Nogen der vil have point? :)
Avatar billede JakobS Praktikant
29. april 2015 - 13:19 #7
Ingen vil have point. Jeg trækker point tilbage :)