Avatar billede ra__mus Nybegynder
20. februar 2013 - 12:51 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Problem ved opstart af Windows 7

Der står dette når jeg starter min pc op :

3rd Master Hard Disk: S.M.A.R.T. Status BAD, Backup and Replace

Press F1 to resume
Press DEL key to enter setup Menu,F11 to enter Boot Menu

Nogen der kan hjælpe med hvad dette er og hvordan jeg fikser problemet ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. februar 2013 - 12:56 #1
Hej.

  Den fortæller dig, at din disk er på nippet til at knalde af!

  Gør som den siger: Back up af data og udskiftning hurtigst muligt.

  S.M.A.R.T. er en hardware-funktion på din harddisk, der holder styr på en mængde forskellige parametre, bl.a. opstartstid, læsefejl, temepratur m.m.

De bedste hilsner
Avatar billede jensenjs Juniormester
20. februar 2013 - 12:58 #2
Enig
@CRKrogh
"din disk er på nippet til at knalde af!"
Godt udtryk :-)
Avatar billede ra__mus Nybegynder
20. februar 2013 - 13:05 #3
Mange tak,
Kan man sige om det skyldes virus eller hvad skaden er kommet af ?
Avatar billede daquar Nybegynder
20. februar 2013 - 13:09 #4
Det er enten alderdom, forkert behandling (stød eller varme) eller konstruktionsfejl.

Software kan ikke skade en harddisk fysisk.
Avatar billede jensenjs Juniormester
20. februar 2013 - 14:41 #5
Det er som daquar og CRKrogh skriver.
Så du skal bare hurtigst muligt få lavet en backup, og gemme disken til du har fået analyseret din backup for fejl.
Derefter så hammerformater den og UD
Avatar billede NielsErikK Juniormester
20. februar 2013 - 15:53 #6
Jeg er enig i de ovenstående posts (backup NU, næste gang du tænder den kan være for sent).

Der hvor jeg bliver uenig er den hurtige hammer format.
Det er da værd lige at overveje om man kan få en ny disk via RMA.
Avatar billede jensenjs Juniormester
20. februar 2013 - 16:04 #7
#6
Det er selvfølgelig korrekt.
Jeg har dog aldrig returneret eller prøvet at få tilbage på garantier.
Det er så typisk fordi mine HDD kun sjældent er stået af, og at de få gange er det efter flere års kørsel.

Så jeg ved heller ikke om de vil have den returneret.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. februar 2013 - 08:45 #8
Mange HDD kan RMA i 3 til 5 år efter købet.

Jeg var for ca. 15 år siden uheldig og måtte sende en HDD til England, da den var udgået fik jeg en langt større retur. :-)
Avatar billede jensenjs Juniormester
21. februar 2013 - 09:51 #9
Du har fuldstændig ret.
Men det at sende en HDD videre uden chance for at slette data fuldstændig er ikke noget jeg er helt glad for.

Da en HDD er ved at stå af, er det ikke sikkert at data kan slettes tilstrækkeligt.

Og her tænker jeg selvfølgelig på personlige data som kontokort, personnr. kontoudtog, og andre data hvor personlige oplysninger kan forekomme.

Jeg har lige ny 7TB HDD plads (5 HDD), hvor
1 HDD er System partition + en service partition
2 HDD er multimedia (Mine film, musik, Youtube filer osv)
1 HDD er egne multimedia (Videoer, gamle smalfilm, foto og andet)
1 HDD er Diverse data, hvor personlige oplysninger og andet)
(System Installation og redskaber)
-------------------------------------------------------------
Yderligere:
Der er så en ekstern på 750GB som backup af Data disken.
En NAS med 2*320GB der udveksler fælles data til 4 maskiner.
Så er der 3*320GB 2.5" eksterne også fælles udveksling

Så der er en intern HDD, 1 ekstern HDD og 2 NAS HDD jeg aldrig vil sende videre uanset hvad.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. februar 2013 - 02:13 #10
Jeg mener ikke der er en væsentlig (minimal vil der altid være så snart du ikke kan se disken) risiko ved at RMA HDD.

Hvis det var et problem, så havde der været sager oppe om det og jeg mindes faktisk aldrig at ha hørt nogen omtale det som et oplevet problem.
(Teoretisk ja, i praksis nej)

Du kan feks ikke finde omtale af blot ET netbanksindbrud baseret på den metode.
(skaffe info fra defekte diske sendt til RMA)
Frygter man den slags, så mener jeg det er helt andre steder man skal koncentrere fokus.
Avatar billede jensenjs Juniormester
22. februar 2013 - 11:13 #11
Du har da da ret.
Hvilken virksomhed gider bruge tid og besvær for at se vores private data, jeg tror 0.

Skal jeg gå ud fra mine egne erfaringer, så har jeg som IT-Pro gennem 35 år aldrig haft trang til hverken at læse andres email, se deres billeder eller skanne deres diske for personlige data.

Men netop som IT-Pro har jeg gentagende gange redde mange data fra "døde" HDD, og har været nødt til at skanne reetablerede data for fejl og mangler.

Men det er så min egen politik, og sikkert også din.
Jeg foretrækker hammeren.
Om ikke for andet "så for at straffe den lede HDD :-)"
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. februar 2013 - 19:56 #12
Og uanset hvad du måtte ha set under reetablering, så har det ikke haft din interesse (anden det der skulle til for at udføre arbejdet), undtaget er naturligvis hvis du skulle ha været så uheldig at møde børneporno etc. (piratkopier ol. ignoreres).
Det er jo helt almindelig praksis rundt omkring.

For dem som vil have personlige info via HDD er det vist mere brugt blot at købe ganske almindelige brugte diske (mange formatere kun inden salg, kun få kører en omgang killdisk mv.)

Jeg kan godt li du vil straffe disken he he.
Det mindede mig om en YouTube video, hvor en kontormand går amok på hans defekte pc/skærm.
Avatar billede poko1 Ekspert
22. februar 2013 - 20:59 #13
Min gamle XP har kørt i flere år med S.M.A.R.T slået fra i BIOS.
Avatar billede jensenjs Juniormester
23. februar 2013 - 10:38 #14
#12
Det er netop de ting jeg siger/sagde til alle kunder, inden jeg begyndte på reetableringen.

Jeg har ikke interesse i andres pirat kopier af diverse.
Men fandt jeg børneporno eller måske noget i stil med dankort svindel så ville jeg reagerer.

Men jeg har dog aldrig fundet noget, nok fordi jeg netop kun skanner det der er reetableret uden at kigge nærmere.

De fleste vil bare redde deres dokumenter, og multimedia og familiefotos.

Jeg brugte/bruger j-river media til at gennemgå data, da den finder og stort set alt media lige fra dokumenter til video.

Jeg har da ofte fundet porno men har ikke kigget nærmere på det.
Det er deres personlige data som jeg ikke vil blande mig i.

Jeg tror enhver administrator, genkender dette at man har ikke tid eller lyst til at snage i alle de data der flyder rundt.

Man går kun i dybden med enkelte data på kundens opfordring.

Men havde jeg nogensinde set børneporno, så havde jeg reageret.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
10. marts 2013 - 16:00 #15
takker for de gode svar, læg points dem der vil have ;-)
Avatar billede jensenjs Juniormester
10. marts 2013 - 16:23 #16
Jeg springer over
Avatar billede jensenjs Juniormester
15. marts 2013 - 16:47 #17
Da ingen af os er interesserede i point.
Så giv dig selv et svar, accepter det så får du dine point igen.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
14. april 2013 - 04:15 #18
ok