Avatar billede apviking Praktikant
23. februar 2013 - 17:41 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kraftig "Slow down" i hastighed på SSD

Jeg monterede en ny Samsung 830 SSD i min netbook. Det kørte fint i godt en måned, men nu er hastigheden på at læse og skrive til drevet blevet så langsom at maskinen kører meget bedre med den gamle mekaniske HD.

Hastigheden ifl. det medfølgende program Samsung Magician Performance Benchmark er reduceret med en faktor 30 i løbet af et par måneder.
I dec. var sequential read and Write på 67-72 mb/s,-og nu i februar er det nede på 2 - 3 mb/s.

Opstarttiden for maskinen er gået fra ca. 1 min til nu 4 min.

Det er en lille netbook Acer One, typ 751H som primært bruges til mail samt til lidt internet surfing. Samsung SSD er på 120 GB og ca. 50% fyldt.
Kører med CPU : Intel Atom z520. 1.33 Ghz.
Bios er Phonix ver. Vo 3206
Styresystem er XP, der jo ikke har TRIM funktion. Det tror jeg der er i den medfølgende Samsung Magician Software og jeg har kørt "Performance optimization" flere gange uden success.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. februar 2013 - 18:26 #1
Prøv at køre det her og fortæl hvordan det gik.
http://www.hdtune.com/
Upload gerne et billed.

Health info samt benchmark.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. februar 2013 - 18:31 #2
Er det sket trinvist eller pludseligt ?
Har du mod på at smide indholdet over på HDD og reinstall SSD (fjerne alle partitioner først)?
Avatar billede apviking Praktikant
23. februar 2013 - 23:34 #3
Hej. Jeg har nu kørt et check med hdtune. Den viser nogenlunde det samme som Samsung magician , nemlig en transfer rate på minimum 0,7 og maximum 3 mb/sek.

Den viser så også en fejl på Ultra DMA CRC error account, - som jeg ikke ved hvad betyder.

Jeg ved ikke rigtig hvor man kan uploade billeder - sorry - men jeg har lagt dem på min hjemmeside, hvor de kan ses på følgende adresser
www.syviking.dk/hdtune01.jpg  og www.syviking.dk/hdtune02.jpg

Jeg kan selvfølgelig godt slette det hele og lægge alt info over. Da jeg startede i dec. kopierede jeg den "gamle" HDD over på min stationære comp. og derfra kopierede jeg over på Samsung SSD. Den øvelse kan jeg gøre igen, hvis det har noget formål. Mon jeg skal/ kan formatere SSD via USB kabel
Avatar billede apviking Praktikant
23. februar 2013 - 23:42 #4
Fik så ikke lige svaret at problemet er kommet gradvist i den sidste måned.

Kan også nævne at jeg for nogle dage siden har uncheck'et cachelagring, som er anbefalet i et andet svar vedrørende SSD. Det har dog ikke hjulpet hos mig.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. februar 2013 - 03:58 #5
Uhh nu begynder det at blive grumt. :/

Prøv at sætte din HDD til samme SATA port på bundkortet og med samme kabel, kør så HDtune og se efter CRC fejl.

Jeg tror nu du har problemer med stik, kabel eller controller (vil endnu ikke udelukke RAM).
Der er stor sandsynlighed for din SSD har problemer der kræver udskiftning.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. februar 2013 - 04:04 #6
Backup vil jeg forsat anbefale hurtigst mulig.
Der er desværre nu kun lille mulighed for en omgang killdisk og efterfølgende windows install vil hjælpe (så det gemmer vi til lige før du opgiver den).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. februar 2013 - 04:12 #7
Med controller, taler jeg om den controller som sidder på SSD.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. februar 2013 - 04:15 #8
Det gode er at den lyder til at være så ny, at du har garanti på den.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. februar 2013 - 04:25 #9
I forbindelse med du tester HDD, så prøv også forskellige stik og kabler (også teste SSD med andre kabler og stik).

Består problemet på SSD men er ikke tilstede  på HDD, så er det ombytning af SSD.
Avatar billede apviking Praktikant
24. februar 2013 - 15:52 #10
Hej så er jeg tilbage i "maskinrummet" igen. Jeg har nu skiftet tilbage til min gamle HDD, og resultater fra hdtune ligger på min hjemmeside www.syviking.dk/hdtune06.jpg og www.syviking.dk/hdtune07.jpg

Det skal jo bemærkes at der er tale om en lille netbook, og derfor er der ikke nogle kabler etc. Disken "slides" direkte ind på motherboard vil jeg formode. Jeg har forsøgt at slide den ind og ud nogle gange for at skabe bedre kontakt, men det gav ingen forbedring.

Som du kan se er der ikke nogle fejlanmærkning med min gamle hdd. Jeg kan ikke vurdere hastighed, men bemærker jo den er noget hurtigere end med mit SSD.
Opstarttid er nu som i "gamle dage", dvs langsommere end da SSD var ny, men betydeligt hurtige end med SSD i dag.

Jeg kan jo prøve at formattere SSD og indlæse en total kopi igen. Denne øvelse foretager jeg på min stationære pc, og det vil selvfølgelig tage nogen tid. Mon det er en øvelse der er værd at prøve?
Avatar billede apviking Praktikant
24. februar 2013 - 16:27 #11
Har nu koblet op til min stationære pc med Sandberg Hard disk link og USB kabel. Min PC har desværre ikke ledige SATA slot. Testen viser næsten konstant læse skrive på ca. 27 mb/s, hvilket nok er begrænset af USB porten, men en access time nede på 0,7 ms.

Health check viser også her warning og fejl på DMA CRC error count!.

Hvis der er fejl på SSD må jeg kunne bruge min garanti der er indenfor 6 mdr. Mon man kan bruge denne test som bevis overfor forretning på at der er fejl?
Avatar billede apviking Praktikant
25. februar 2013 - 00:01 #12
Mine test med Samsung SSD og Toshiba HDD på  hdtune kan indtil videre ses på www.syviking.dk/hdtune
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. februar 2013 - 02:14 #13
Hastigheden (alt) for din HDD ser ok ud.

Jeg ville ringe til sælger og tage en snak med ham, du er meget langt fra hvad den SSD bør yde.
Jeg ville nok tie med USB resultatet (det lyder ok), men slå på dine interne målinger samt dine CRC fejl.
Jeg tror han ombytter uden af blinke.

Du har ret i du ikke er så langt fra USB2 grænsen.
USB 2.0: Released in April 2000. Added higher maximum signaling rate of 480 Mbit/s (effective throughput up to 35 MB/s or 280 Mbit/s) (now called "Hi-Speed").
Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus
Avatar billede apviking Praktikant
26. februar 2013 - 00:30 #14
Niels Erik! Tak for hjælpen. Kendte ikke HD tune. SSD skal nok byttes. Får dog testet på en hurtigere PC med windows7 for at se om den virker der.
Du kan smide et svar, så giver jeg point til dig.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. februar 2013 - 07:00 #15
:-)