Avatar billede SoronSR Nybegynder
25. februar 2013 - 17:57 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Opgradering af bærbar

Hej Eksperter

Jeg er ejeren af denne bærbar: http://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-U35JC-RX040V-13.3-i3-GF310-2229905.html

Den er ganske udemærket til mine normale behov, men er fornyligt begyndt at game lidt (lol). Det bryder den sig ikke rigtigt om. Den bliver godt varm, og er rigtig lang tid om at loade.

Kan jeg på nogen måde udskifte nogle af komponenterne i min bærbar der kan gøre min situation bedre?

Mvh. Søren
Avatar billede sadolin1978 Novice
25. februar 2013 - 18:16 #1
det korte svar er RAM og HDD hvis du skal skifte andet er det hele din computer
Avatar billede Blueeyez Mester
25. februar 2013 - 18:22 #2
Nej bærbare er lavet på en dum måde når det kommer til opgradering / vedligeholdelse og derfor er det bedre at investere i en stationær til spil... Netop for at undgå at maskinen bliver for varm da det nemt ødelægger den
Avatar billede 220661 Ekspert
25. februar 2013 - 18:24 #3
En anden ting du også kan gøre er at lukke ned for programmer der starter med systemet. Det er normalt en begrænset mængde af disse der er nødvendigt for systemet.
Antivirus og andre sikkerhedsprogrammer skal selvfølgelig køre.
Også programmer til Java update samt programmet til din touchpad bør køre.
Du kan selv se hvad der starter sammen med windows, ved at skrive msconfig i søgefeltet og gå til start fanen.
Ellers er jeg enig i #1
Med hensyn til ram har du sandsynligvis 4 Gb som i følge producenten er max for bundkortet.
Avatar billede Blueeyez Mester
25. februar 2013 - 18:26 #4
Jeg vil dog tilføje at hvis du har windows 7 64 bit så bør du køre med 6 gb ram minimum.. Utroligt de sælger 64 bit med kun 4 gb ram..
Avatar billede 220661 Ekspert
25. februar 2013 - 18:34 #5
Kigger du under specifikationerne for pc at max understøttet ram er 4Gb.
Synes også det er en lav mængde til dagens pcere.
Man får jo så hellere ikke fuld udnyttelse at styresystemet som kan håndtere meget mere ram.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. februar 2013 - 18:35 #6
Yep der er angivet at være 2x2 GB RAM.

Du kan med fordel udskifte din HDD med en BILLIG SSD, din SATA gør at du ikke har grund til at smide alt for mange penge efter hastigheden på SSD (ved de bedste vil din SATA blive flaskehals).
Det vil hjælpe på loadtider og en smule på varme.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. februar 2013 - 18:41 #7
Vil du game så er den desværre ikke rigtig velegnet, du ønsker dig anden CPU og mest af alt et hurtigere grafikkort (anden pc).
Avatar billede SoronSR Nybegynder
25. februar 2013 - 18:47 #8
Jeg ved godt at det ikke er en gamer pc, den var heller ikke købt til det formål. Kunne bare godt tænke mig at høre om jeg kunne gøre lidt for at forbedre spiloplevelsen :)

Vil en udskiftning af min HDD have nogen effekt rent spilmæssigt?
Hvis JA, hvad kan i så anbefale at udskifte den med? :)
Avatar billede SoronSR Nybegynder
25. februar 2013 - 18:48 #9
Og det er forresten heller ikke meningen at det skal blive til en gamer pc, for så ved jeg godt at det bedre kan betale sig at invistere i noget nyt! :)
Avatar billede 220661 Ekspert
25. februar 2013 - 18:51 #10
Jeg er enig. Vil ikke tro at udgiften kan måle sig med de forventninger man får ved opgraderingen af harddisken.
En gratis måde at forbedre en smule er at deaktivere ting der ikke behøver at køre, samt evt at skrue ned for charmen (ydelsen) til styresystemet. Her vil man kunne hente en smule, og det burde også afhjælpe at den ikke bliver så varm.
Avatar billede Blueeyez Mester
25. februar 2013 - 19:19 #11
#5 chokerende... Den bærbare er slet ikke egnet til 64 bit utroligt de må snyde folk på den måde!

#8 er bærbaren sløv generelt? Hvis så prøv og ryd op i programmer, kør disk oprydning og disk defragmentering og husk meget anti virus software er tungt så måske der du os kan gøre den bedre..
Avatar billede SoronSR Nybegynder
25. februar 2013 - 20:00 #12
Generelt fungerer den rigtig fint. Slet ikke nogen problemer. Rydder ofte op i den osv. så alt det er der styr på.
Avatar billede SoronSR Nybegynder
25. februar 2013 - 23:15 #13
Vil en udskiftning af min HDD have nogen effekt rent spilmæssigt?
Hvis JA, hvad kan i så anbefale at udskifte den med? :)
Avatar billede Blueeyez Mester
25. februar 2013 - 23:30 #14
#13 jeg vil mene det ikke er harddisken der er flaskehalsen, ja en ssd gør at tingene sker hurtigere men på det her område så er det snare dit grafikkort / cpu... Du kan evt overvåge dit grafikkort med gpu-z når du spiller men bare det at den bliver varm indikere jo at den er på hårdt arbejde... Så vil jeg snare påpege en kølemåtte i håb om at din bærbar ikke tager skade af varmen...

Dernæst vil jeg dog påpege din bærbar køre 64 bit men har kun 4 gb ram og det er i underkanten dernæst så er 32 bit systemer mere egnede til spil hvor 64 bit er beregnet til arbejdsmaskiner i den ende hvor man os har andet hardware end du har i din... Men sæt video kvaliteten ned og lev med lav grafik da din bærbar ikke er til spil (antager jeg ud fra det du skriver) men også med min egen erfaring med bærbare og spil...
Avatar billede SoronSR Nybegynder
26. februar 2013 - 00:21 #15
Ja en køler kan hjælpe lidt på det :) Nå men kan fornemme der ikke er meget andet at gøre end at anskaffe sig en bedre bærbar :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. februar 2013 - 04:43 #16
Altså SSD vil i forhold til spil kun hjælpe på de to ting jeg skrev, altså loadhastighed, samtidig udvikler SSD lidt mindre varme end HDD (hovedparten af din varme kommer fra CPU og GFX).
SSD vil være en opgrade som også seriøst arbejde nyder godt af (det er GFX upgrade normalt ikke).

Blueeyez kommer ind på CPU og GFX lige som jeg tidligere gjorde, jeg er enig med ham. (nap bare hans udmærkede svar)
Dit GFX er nuværende flaskehals efterfulgt af CPU.

#15 Det vil være det rette.