Avatar billede hathor Nybegynder
28. februar 2013 - 11:53 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Intern overførsel mellem computere på LAN via WIFI er langsom.

Jeg har en NetGear CG300 router, og to laptops er koblet på via WIFI.

Routeren er sat til 802.11 b/g/n tilstand, 20 mhz. Der er også mulighed for at vælge 40 mhz.

Den ene laptop har et Athoros 9285 netkort. Den anden computer er en HP6730s med et Intel 802.11a/b/g draft-n netkort.

Begge computere kører Windows 7.

Når jeg overfører filer via Windows' fildeling med hjemmegruppe, opnår jeg en hastighed på 3.4 megabyte i sekundet i følge DU meter. Det får jeg til at være omtrent 27 megabit.

Jeg kunne godt tænke mig at overførslen var væsentligt hurtigere, og kørte med 100/150 megabit.

Hvad kan jeg gøre for at forøge den interne overførselshastighed? Når jeg downloader torrents kan jeg hente med omtrent 5.7 megabyte i sekundet, hvilket passer meget godt med de 50 megabit jeg har hos Yousee bredbånd. Det undrer mig meget at den interne overførselshastighed er langsommere.

Et andet faktum der undrer mig, er, at når jeg benytter TDC hastighedstest på mit trådløse Athoros kort, så opnår jeg et resultat på ca. 30 megabit, når jeg kører kablet opkobling til routeren opnår jeg de forventede 49 - 50 megabit. Jeg finder jeg højest besynderligt at jeg kun kan opnå 30 megabit i testen, når jeg kan downloade med fuld skrald i uTorrent og udnytte alle 50 megabit der.

Er der nogen der kan kaste klarhed over situationen? Er vi ude i, at de to computere skal have et andet netkort?
Avatar billede jpvj Nybegynder
28. februar 2013 - 13:41 #1
Generelt skal du ikke forvente at et access point nogensinde kommer til at levere mere end ca. 50% af den teoretiske max og det er under gode forhold.

De 150 mbit skal deles mellem alle tråløse enheder, som er koblet til access pointet.

WiFi er fedt fordi det er flexibelt, men der er *meget* langt til samme ydelse som en kablet forbindelse.

Jeg oplever nogenlunde det samme som dig med en Lenovo T510 mod TDC Hometrio boksens AP og videre med kabel til en NFS box. Så når der skal fart på sætter jeg et kabel i.
Avatar billede sadolin1978 Novice
28. februar 2013 - 13:44 #2
har du andre enheder på netværket ? mobiltelefoner eller andet der evt køre en lavere standard