Avatar billede xxxxxxxxxx Nybegynder
28. februar 2013 - 13:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hvad kunne grunden være til at et bundkort brænder af

Har haft 2 HP bærbar som hver efter ca 3 år har brændt bundkortet af. Ville høre hvad grunden kunne være til at et bundkort brænder af.
Hvad skal man kigge efter når man køber bærbar så man ikke for tilsvarende problem.
Avatar billede m_claus Nybegynder
28. februar 2013 - 13:34 #1
Der er en kode i alle bundkort;
IF "Garanti Dato ophør" < "Dags Dato" = burn!

Nej, det passer ikke, det er fordi, at laptop bundkort er ikke lavet ligesom almindelig bundkort, fordi de skal veje mindre, og de elektrolytiske kondensatorer man bruger til laptop bundkort bliver hurtigere kemisk nedbrydt inde i end normale PC bundkort gør.

Der er forskel på laptop bundkort, man kan godt købe nogle der holder længere, men producenterne mener ikke at det kan betale sig, da efter 3 år er teknologien løbet fra laptoppen alligevel.
Avatar billede jpvj Nybegynder
28. februar 2013 - 13:38 #2
Årsagen kan findes flere steder, men uden en konkret fejlsøgning som kan fortælle hvad der er gået galt bliver det et gæt:
Det kan være den måde, som den bærbare, er blevet behandlet på (eks. løft i den ene side kan bøje hele kabinettet hvilket stresser lodningerne i printet og kan give løse forbindelser)

Det kan også være dårlig/uheldigt komponentvalg fra producentens side. Det sker lidt for ofte i de billige serier, hvor prisen er den primære konkurrence parameter.

Nu skriver du ikke om det er en konsumer eller business bærbar, men generelt er holdbarheden og kvaliteten af en business bærbar højere.

Jeg har generelt været meget tilfreds med IBM/Lenovo Thinkpads. T-serien er et godt kompromis mellem vægt og pris og du får 3 års garanti.

/JP
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2013 - 13:39 #3
Hej og velkommen.
Hvis man ikke vedligeholder/renser sin bærbar så kan hardwaren køre varm på den, og langsomt nedbrydes. Og da delene på en bærbar er loddet på bundkortet vil det næsten hver gang, at enten cpu eller gpu futter af betyde et nyt bundkort.
Avatar billede jpvj Nybegynder
28. februar 2013 - 13:45 #4
Jeg er generelt enig i, at man indimellem skal blæse støv ud af blæseren - der samler sig en del gennem tiden.

Jeg synes nu oftere jeg har se billige kondensatorer, der buler op end CPU/GPU, der er død.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2013 - 14:51 #5
Tager man Hp modellerne dv 6000 til  dv9000 så er det typisk grafikken der står af, hvis man ikke er påpasselig med at holde den ren. De er fra starten af under dimensioneret (eller forkert kontrueret) i blæser systemet, og når der så kommer nullermænd i så går det galt.
Med hensyn til kondensatorer, så udtørres disse når de bliver for varme.
Avatar billede xxxxxxxxxx Nybegynder
28. februar 2013 - 16:20 #6
Den sidste HP jeg havde var en pavilion dv6. Men tak for nogle gode forslag. Dv6 jeg havde var mest ud af plastik samt havde ikke støvsuget den, så tror det var det som gik galt.
Har kigget på en Samsung np700z5a-s04se. Er det noget som kan anbefales ?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2013 - 16:53 #7
DV 6 er heller ikke verdens bedste model. Vi har en herhjemme, og den var til rep 2 gange under garanti perioden. Tastatur og touchpad knapper er elendige på denne model.

Jeg vil anbefale at rense blæse systemet på sådan en bærbar mindst 2 gange om året så den ikke overopheder.
Har ikke nogen erfaring med Samsung bærbar desværre.
Afmelder overvågning af tråd.