Avatar billede steffendh Nybegynder
28. februar 2013 - 19:33 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Valg af NAS - med eller uden Wifi

Hej,

jeg skal vælge en nas til hjemmebrug og har set på følgende
http://www.qnap.com/en/index.php?lang=en&sn=822&c=351&sc=514&t=523&n=3377

http://www.synology.dk/products/spec.php?product_name=DS212j&lang=dan#p_submenu

To sværvægtere indenfor NAS og til ca. samme pris.

Jeg tror, jeg gerne vil køre Raid 1, så jeg spejler to diske for at være sikker. Jeg har ikke oplevet mine eksterne HDD fejle, men måske kan interne diske fejle, hvis de kører konstant?

Jeg har set begge har dlna - men ikke wifi. Dvs. at jeg skal overføre data fra PC til NAS'en via LANkabel, hvilket ikke er særlig smart, da jeg forestiller mig at "spærre" boksen inde.

Mit spørgsmål er hvilken NAS, jeg bør vælge, når den skal bruges til jævnlig backup og visning af film/billeder på et fjernsyn.

Noget andet: Kræver det en statisk IP for at kunne tilgå udefra?
Avatar billede Blueeyez Mester
28. februar 2013 - 19:47 #1
Jeg vil mene at du skal tilslutte den til din router med kabel da den skal bruge en ordentligt forbindelse med pcerne på netværket som jo er trådløse...

Harddiske har bedre af at køre 24/7 end at tændes og slukkes flere gange dagligt, men du skal nok heller ikke gå efter de billigste harddiske når det er til følgende...
Avatar billede Blueeyez Mester
28. februar 2013 - 19:51 #2
Og qnapen er markant bedst..
Avatar billede steffendh Nybegynder
28. februar 2013 - 19:55 #3
OK, så setup kan fx være:

Min TDC router forbundet til stik i væggen -> Trådløs router -> NAS drev ?

Så det er ikke nødvendigt NAS'en har wifi når man har en trådløs router?

Forslag til hvilke diske jeg kan sætte i - regner med 2x2TB, men ved ikke hvilken hastighed og type...

Qnap er markant bedst - i ydelse, brugervenlighed, stabilitet eller??
Avatar billede Blueeyez Mester
28. februar 2013 - 20:10 #4
#3 tdc router bør du ændre til bridged mode så den ikke får nogen indflydelse på netværkets opsætning

Nasens wifi ville skulle forbindes til routeren og derved belaster du kun routeren mere et kabel vil ikke belaste netværket og det vil ikke blive smidt af som wifi enheder kan :-)

Er der pris begrænsning ?

Den har bedre cpu og ram ud fra hurtigt kig ;-)
Avatar billede steffendh Nybegynder
28. februar 2013 - 20:39 #5
Pris max 3000 for det hele.
Brigded mode - vil det sige ikke-dhcp?

Og kræver det en statisk IP at tilgå udefra?

Og så forstår jeg ikke helt din sætning med nasens wifi. Nasen har IKKE wifi, men jeg tænker at forbinde den efter min egen trådløse router (det er vel det eneste jeg kan).
Avatar billede Blueeyez Mester
28. februar 2013 - 20:46 #6
#5 nej og ja, det betyder den kommer til pg fungere som modem der kun er til for at lade dig komme på nettet :-) antager det er den der fungere som "modem" og "router" så det er blot så den kun fungere som "modem"

Statisk ip er en fordel da ipen aldrig ændre sig.. Det du har nu er dynamisk men det betyder ikke at ipen skifter såvidt jeg ved af burde ipen først ændre sig hvis netværket slukkes helt ned.

Antog ud fra måden du skrev at nas skal kobles til router med wifi?

Er det 3000 inkl nas?
Avatar billede steffendh Nybegynder
28. februar 2013 - 21:20 #7
Ja til router med wifi.
Og krav inkl nas og to drev.

Slides der så meget på diskene der kører 24/7 så det er nødvendigt at køre Raid 1 for at være sikker på man ikke taber data?
Avatar billede Blueeyez Mester
28. februar 2013 - 21:43 #8
Vil mene du skal bruge kabel fra nas til router.. Det er det mest fornuftige efter min mening..

Nas koster ca 2300 så for 3000 ialt kan du kun.få en 2 tb disk med

Harddiske er kendt for 1 ting... De fejler når du mindst forventer det.  Jeg siger ikke at alle gør men hellere være sikker på man ikke mister vigtig data end hvis du gør!

Det handler ikke kun om når de køre.. Det er mere hvis harddisken rotationshastighed går op og ned meget og hvis der skrives meget på den... Hvilket der vil blive uanset hvad :-)
Avatar billede steffendh Nybegynder
28. februar 2013 - 21:56 #9
Okay, tak for svar.
Avatar billede Blueeyez Mester
28. februar 2013 - 21:57 #10
http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=TS-219PII-EU&pn=QNAP&vare=667688&f=edbp

Og billigste 2 tb hdd http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=ST2000DM001&pn=Seagate&vare=672888

Forhandler er en jeg finder troværdig og en af de billigste at handle ved af dem jeg fandt på edbpriser.dk
Avatar billede steffendh Nybegynder
01. marts 2013 - 09:06 #11
Tak, jeg tror det var svar på det hele.
Avatar billede Blueeyez Mester
01. marts 2013 - 13:18 #12
#11 så får du et svar :-)