Avatar billede izyr Juniormester
02. marts 2013 - 12:49 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

program til at komprimere jpeg filer - gerne flere biblioteker ad gangen

Hejsa

Jeg mangler et program som kan komprimere mine jpeg filer så jeg kan få det lagt på mit billedgalleri uden at skulle bruge for meget plads og båndbredde.

Jeg har før brugt OptimalJpeg men det kan ikke tage biblioteker med underbiblioteker og ordne hele skidtet på en gang. Desuden er det ret gammelt program.

Jeg kører windows8 og modtager meget gerne forslag til en nem og enkelt løsning.
02. marts 2013 - 12:52 #1
www.irfanview.com/ ???

Batch Mode ...
Avatar billede izyr Juniormester
02. marts 2013 - 13:38 #2
Det mit oprindelige program gør at reducere kvaliteten af billederne en smule og derved reducere hvor meget de fylder... kan det batch mode også det? Det er absolut ikke enkelt ud :o)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. marts 2013 - 14:08 #3
Blot af ren nysgerrighed: Hvorfor komprimere billeder i JPG - det er i forvejen et format med (mulighed for) en rimelig høj kompression i sig selv?
Avatar billede izyr Juniormester
02. marts 2013 - 14:10 #4
fordi jeg har et online galleri til vores billeder. Og jeg synes ikke de behøver at fylde 2mb pr billede - der er det nok at skære dem lidt ned i kvalitet så mit webhotel ikke bliver fyldt så hurtigt. Og tager heller ikke nær så lang tid at lægge dem ud på galleriet. De originale billeder har jeg jo lokalt
Avatar billede milter Ekspert
02. marts 2013 - 22:22 #5
#4.

Hvad bruges billederne på dit online galleri til?

Hvis det kun er til visning på en computer, skal du som det første reducere pixelantallet og derefter komprimere dem med .jpeg-kompression.  Der er ingen grund til at have et billede med f.eks. 3872x2592 pixels liggende i et webgalleri, medmindre de skal kunne downloades og printes derfra.

Med en fornuftig fremgangsmåde kan du på den måde få et billede, som oprindeligt i åben stand fylder ca. 30MB, til at fylde 2-300KB uden væsentlige kvalitetstab.
Avatar billede izyr Juniormester
03. marts 2013 - 00:03 #6
Milter: Det er jeg helt klar over, og det er også det jeg har brugt det oprindelige program til... tænkte bare der var et nyere og smartere program til at gøre det med... et hvor jeg ikke kun kan tage et helt directory, men også subdirectories...

Har hidtil komprimeret og krympet billederne da det netop er til web-visning kun
Avatar billede milter Ekspert
03. marts 2013 - 00:44 #7
#6.

Hvis det er tilfældet, så forstår jeg ikke, at du ender med komprimerede filer på 2MB.

Hvor store er de oprindelige billeder i pixels?

Hvor store er de efter beskæring?
Avatar billede milter Ekspert
03. marts 2013 - 00:49 #8
Og mht. til behandling af mange billeder på en gang slipper du ikke for at sætte dig ind i, hvordan en batch-operation foregår i et billedbehandlingsprogram. Til Irfanview findes der her en vejledning:

http://theoldergeek.com/tech-how-to/helpful-software-programs/how-to-batch-resize-photos-with-irfanview/
Avatar billede izyr Juniormester
03. marts 2013 - 09:06 #9
kan ikke lige huske opløsningen af billeder. OptimumJPEG kunne reducere mine billeder fra ca 2mb til 500kb, hvilket var udmærket.
Og programmet kunne sådanset det jeg vil have det til, hvilket er behandle flere biblioteker ad gangen... dog ikke underbiblioteker. Det var nok også bare mest en sådan funktion jeg savner i et nyere program. Det var bare for at gøre arbejdsgangen nemmere fremover.
Avatar billede milter Ekspert
03. marts 2013 - 10:33 #10
#9.

Et program som Irfanview kan reducere dine billeder meget mere end OptimumJPEG.  Du må da kunne se, hvor store billederne er i dit billedgalleri? Og har du ikke stadig originalerne?
Avatar billede izyr Juniormester
03. marts 2013 - 16:10 #11
jo det kan jeg da, men er det vigtigt? De er for store, og skal reduceres... de fylder omkring 2mb. 2593x1936 er nogle af dem... alt efter hvilket kamera der er brugt
Avatar billede milter Ekspert
03. marts 2013 - 17:11 #12
#11.

2593x1936 pixels er ikke nødvendigt, hvis jeg har forstået dig ret.

Hvor store skærme skal billederne vises på, og skal billederne fylde hele skærmen?
Avatar billede izyr Juniormester
03. marts 2013 - 17:21 #13
nej det er vel bare en 1024 eller sådan noget... eller måske bare en halvering. Men udgangspunktet i tråden er vi vist ikke så tæt på mere... manglede jo bare et program der kunne gøre det samme som optimumjpeg men bare tage biblioteker og underbiblioteker i en arbejdsgang...
Avatar billede milter Ekspert
03. marts 2013 - 20:33 #14
#13.

Irfanview kan faktisk både "resize" og inkludere undermapper i batch-processen. Du skal bare huske at afmærke de korrekte felter i programmet, før du klikker på "Go".

En halvering på begge led (højde og bredde) af billedstørrelsen fra dine 2593x1936 pixels vil, alt andet lige, resultere i filer, som er fire gange mindre.

Indrømmet, en batch-process kan virke uoverskuelig, hvis man ikke har prøvet at arbejde med den slags før, men det er mig bekendt den bedste metode til det arbejde, du ønsker gjort.
Avatar billede milter Ekspert
03. marts 2013 - 20:37 #15
Og hvis de engelske termer er for vanskelige, så kan du også installere danske tekster:

http://www.irfanview.com/languages.htm
Avatar billede izyr Juniormester
03. marts 2013 - 22:39 #16
Jeg takker mange gange for hjælpen og prøver at kigge på det imorgen :)
smid som svar så der kan komme point
Avatar billede milter Ekspert
03. marts 2013 - 22:54 #17
Velbekom og held og lykke :-)