Avatar billede thorkild10 Juniormester
03. marts 2013 - 17:08 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til, at afinstallere win 8 og installe win 7

Hej alle

Jeg har lige købt en ny acer bærbar.
Men har desværre allerede erfaret, at Windows 8 lige er for hi tech for mig. Vil derfor gerne afinstallere win 8 og smide win 7 ind.

MEN
Jeg kan ikke finde ud af dette.
Når jeg starter pcen op (har ændret i bios, at der skal bootes fra dvd)og har smidt win 7 dvd i - så får jeg blot en fejlmelding om, at boot fra cd/dvd drevet er blokket.

Nogen som kan guide mig igennem her. Evt. formatere alt på pcen og så starte helt forfra (der er preinstalled windrev)

På forhånd tak.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. marts 2013 - 17:22 #1
Hej, Thorkild.

  Du bliver jo stoppet allerede inden den booter, så det er din BIOS, der spænder ben. Du må en tur der ind igen og se om du kan finde noget i retning af boot-options?

De bedste hilsner
Avatar billede claes57 Ekspert
03. marts 2013 - 17:40 #2
typisk kan windows ikke nedgradere, da den nye version har lagt lidt data ind på disken.
Hvis du starter på en linux-cd, og i den tømmer harddisken 100% (alle partitioner skal slettes), så kan ældre versioner indlæses.
Jeg bruger selv en boot-cd med gparted til at fjerne alt på disk.
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
det er ret nemt.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. marts 2013 - 17:50 #3
Hvad #1 skriver er korrekt, men jeg tror det er i orden.
Jeg er også enig med #2, her vil jeg blot tilføje at enhver format er ok og mange måske vil foretrække en start disk (Dos).
http://www.bootdisk.com/

En tredje hurtig mulighed er at sætte harddisken til internt i en anden stationær pc som slavedrev (ikke C-drev), derefter i windows højreklikke på harddisken og vælge format.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. marts 2013 - 17:50 #4
Claes:

  Han kan jo netop IKKE boote fra det optiske drev....
Avatar billede thorkild10 Juniormester
03. marts 2013 - 17:53 #5
Hej Claes57...

Det lyder som en mulig løsning... Det er bare ikke muligt, at hente iso filen derinde? har du den til, at ligge?
Avatar billede thorkild10 Juniormester
03. marts 2013 - 17:54 #6
Har faktisk lige akkurat fået den til, at godkende boot fra cd/dvd... men nu går den så kold på vej ind i windows installe... tror et reboot af det hele ville være rigtig godt.
Avatar billede thorkild10 Juniormester
03. marts 2013 - 18:03 #7
NielsErikK

Hvilken af versionerne af boot disk skal jeg hente derinde og hvad skal jeg så efterfølgende gøre... åbne filen i windows? eller lade den boote fra filen?(hvis man kan)
Avatar billede claes57 Ekspert
03. marts 2013 - 20:14 #8
jeg har ikke lige været på - men gparted kunne hentes til cd og usb-boot, så det burde kunne virke på alle maskiner.

Det, som jeg ser det, der er blokket i boot på win7, er, at den ikke kan indlæses på en win8-maskine (man kan heller ikke installere xp på en win7-maskine uden problemer). En sletning af partitioner (også de skjulte, som gparted kan se), vil løse det.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. marts 2013 - 20:40 #9
thorkild10
Brug evt killdisk, det er meget nemt og du finder links og vejledning (brænd på en cd/dvd og kør) via der hvor jeg svarede før...
http://www.eksperten.dk/spm/977699
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. marts 2013 - 20:45 #10
Killdisk er den eneste af de nævnte som laver disken helt blank.
Det er oprindeligt udviklet til at sikkerhedsoverskrive disk således data ikke kan genskabes.
Avatar billede thorkild10 Juniormester
04. marts 2013 - 18:51 #11
@NielserikK

det lyder godt, at alt kan slettes.
Jeg har dog lige forsøgt og når jeg starter op vil den bare ikke fange hverken disk, eller usb...

Er virkelig skidt kørende hvad dette angår :( Sorry...
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 11:17 #12
Prøv at falde tilbage på forslaget i #8 samt mit nederste i #3