Avatar billede NicholaiCSJ Nybegynder
06. marts 2013 - 18:50 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

AMD Control Center

I AMD Control Center kan man ændre CPU-procederhastigheden. Hvad sker der når man ændre den?
Min står til: 800 MHz-3200 MHz.

Kan man sætte ydeevnen i computeren ned når jeg f.eks. surfer på internettet?- udover windows standard instillinger i strømstyring.
Avatar billede NicholaiCSJ Nybegynder
06. marts 2013 - 18:53 #1
Et ekstra spørgsmål: Hvad er antal kerner i en computer?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. marts 2013 - 19:59 #2
din står til 'variabel' - så den skifter selv op/ned efter behov. Det gør så, at alm surf på nettet kører på lav hastighed, og at du sparer strøm og larm (blæsertid) der.

Kerner - kører du flere programmer samtidigt, så kan de køre i hver sin afdeling af cpu'en uden at genere hinanden.
Tast Ctrl+Shift+Esc og du får et program op, der bla kan vise cpu-forbrug (ikke i win8 - det er sparet væk) på de enkelte kerner.
Win8 skal jo være hurtigere, så den viser kun et samlet tal - det er microsofts måde at svindle med tidsmålinger på.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 20:17 #3
Hvis du taler om GPU (grafikkort som jeg tror ud fra hastighederne) så kan nogen programmer sænke og/eller hæve hastigheden på både core og RAM på grafikkortet.

De anvendes sjældent nedadgående, men tit til at hæve hastighed/ydelse, såkaldt OC.
RivaTuner er et eksempel på sådan et program.

De rå ændre også på volt, med flere volt mere varme, men også mulighed for højere hastighed såfremt der er nok køling.

Øger man nok, så er der mulighed for i yderste konsekvens at brænde kortet af.
Sænker man er risikoen for hardwareskader langt mindre.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 20:18 #4
Uanset om det er GPU eller CPU er det gennemgående samme træk.
Avatar billede milter Ekspert
06. marts 2013 - 21:41 #5
Betydningen af antal kerner i en CPU kan du læse om i linket herunder. Kort fortalt betyder det, at en enkelt CPU-blok indeholder flere processorer. Hvordan, de samlet og hver for sig virker, afhænger af flere ting, især hvordan de kørte programmer er skrevet. Nogle er bedre til at udnytte flere kerner end andre.

Normalt skal man holde sig fra at justere standardprocessor- og GPU-hastighed (overclocking), medmindre man ved nøjagtigt hvad det indebærer. For langt de flestes vedkommende vil det betyde flere genstarter, nedbrud og fejl, medmindre man supplerer justeringerne med en bedre køling af hele maskinen.
Avatar billede milter Ekspert
06. marts 2013 - 21:42 #6
Tilføjelse til #5.

Linket er her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-core_processor
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. marts 2013 - 18:21 #7
#5 jeg er enig i dit sidste afsnit, dog kan man godt sænke hastigheder moderat uden de store problemer (med mindre varmeudvikling til følge)

@NicholaiCSJ
Vil man øge så er få procent normalt ikke et problem.
Først når man for alvor vil OC, bliver viden til gengæld meget vigtig (evt. mindre viden, men med close rådgivning).

Begynder man at ændre eksempelvis grafikkortes blæser, således den kører langsommere idle, hvornår/hvor meget den øger hastighed samt hvornår den blæser 100%, så skal man være yderst forsigtig og helst alliere sig med en der har erfaring.

Ved langsommere hastighed bruges mindre strøm, men går man efter at spare strøm, så skal man se et helt andet sted...

Strømforsyningen!
Mange strømforsyninger udnytter kun 70-80 procent at den strøm de suger fra elnettet (strømregningen).
Ved at købe en bedre strømforsyning, kan man nå op på omkring 95% udnyttelse!
De rigtig dårlige strømforsyninger udnytter kun omkring 50%

Værste fald:
Input 1000 watt, computeren får lov at bruge 500watt, rest er spild/varme i strømforsyningen.

Platin certificeret god strømforsyning:
Input 1000 watt, computeren får lov at bruge 950watt, rest er spild/varme i strømforsyningen.
Avatar billede NicholaiCSJ Nybegynder
09. marts 2013 - 11:39 #8
Tak for hjælpen
Avatar billede milter Ekspert
09. marts 2013 - 11:42 #9
Velbekom :-)