Avatar billede javisila Nybegynder
19. marts 2013 - 14:14 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Lopslag med flere resultater

Hej

Jeg har to ark hvor jeg skal lave noget lopslag, problemet er at i ark 1 forekommer varenummeret kun en gang men i ark 2 forekommer det flere gange. Her vælger lopslag hver gang bare det første. Hvordan kan man få den til at vise alle resultater fra ark 2. Jeg ved godt de ikke kan vises i samme celle men kunne man så lave flere opslag i samme linie hvor man så bare lavede lopslag + 1 f.eks. for at ramme næste resultat i ark 2. Højste forekomst af samme varenr. i ark 2 er 8 gange
Avatar billede vejmand Juniormester
19. marts 2013 - 14:33 #1
Det kan du gøre med SUMPRODUKT
Se her: http://gupl.dk/693777/
Avatar billede javisila Nybegynder
19. marts 2013 - 14:42 #2
Undskyld jeg var ikke præcis nok. Den skal ikke lægge resultaterne sammen. i ark 2 står der nogle data ud for varenr. som jeg skal bruge, det kunne være en dato f.eks. for hvornår varenr. er blevet solgt
Avatar billede kabbak Professor
19. marts 2013 - 15:09 #3
http://gupl.dk/693779/

brugerdefineret function
Avatar billede kabbak Professor
19. marts 2013 - 15:11 #4
Husk lige at låse cellerne med $, det glemte jeg
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2013 - 16:30 #5
Hvis du foretrækker en (matrix)formelløsning(med resultaterne i separate celler):

=HVIS(KOLONNE('Ark1'!A:A)>TÆL.HVIS
('Ark2'!$A$1:$A$10;'Ark1'!$A2);"";
INDEKS('Ark2'!$B$1:$B$10;
MINDSTE(HVIS('Ark2'!$A$1:$A$10='Ark1'!$A2;
RÆKKE('Ark2'!$B$1:$B$10));KOLONNE('Ark1'!A:A))))
Avatar billede store-morten Ekspert
19. marts 2013 - 17:51 #6
Avatar billede javisila Nybegynder
20. marts 2013 - 09:23 #7
@dkhanknu

Jeg har ikke prøvet matrixformler før, men når jeg har skrevet formlen og markeret området hvor den skal gælde og trykker ctrl+shift+enter så kommer der bare den mindste værdi i alle celler
Avatar billede javisila Nybegynder
20. marts 2013 - 09:24 #8
@ store-morten

her får jeg bare den største værdi i alle felter, hvad gør jeg forkert?
Avatar billede javisila Nybegynder
20. marts 2013 - 09:30 #9
@kabbak

Når jeg sætter fomlen ind skriver den bare #navn?
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2013 - 09:33 #10
Prøv at se denne fil:

http://gupl.dk/693838/

Hvis ikke du kan få det til at virke er du velkommen til at sende din egen fil til:
hans.knudsensnabelamail.tele.dk

(erstat snabela med @)
Avatar billede javisila Nybegynder
20. marts 2013 - 09:42 #11
@store-morten

Nu fik jeg det til at virker hvis jeg i hver enkelt celle opretter formlen og derefter trykker ctrl+shift+enter så kommer de rigtige værdier, men kan man ikke gøre det smartere jeg har over 200 rækker med varenr. og op til 8 datoer pr varenr. så det vil jo tage dage at gøre det på den måde?
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2013 - 09:46 #12
Først nu bliver jeg opmærksom på, at du skriver, at du aldrig har prøvet matrixformler før.

Matrixformler er specielle blandt andet derved at indtastning skal ske på en helt speciel måde. Hvor du normalt bare trykker på Enter ved afslutning af en formelindtastning, så skal du ved
matrixformler holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter. Hvis du gør det korrekt vil Excel sættte tuborgparenteser omkring formlen.. Forøg ikke at indtaste disse tuborgparenteser manuelt. Det vil bare medføre, at Excel opfatter det indtastede soom tekst og ikke som en formel. Når du på denne måde har indtastet den første matrixformel kan du på normal vis kopiere den til andre celler. Bemærk, at hvis du redigerer en matrixformel skal der igen afsluttes ved at holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter.

Hans
Avatar billede store-morten Ekspert
20. marts 2013 - 15:05 #13
Med navngivet områder:

=HVIS.FEJL(STØRSTE(HVIS((Opslag=$A$4)*(Opslag=$A$4);Resultat);B1);"")
Kan der fyldes ud til højre, og

=HVIS.FEJL(STØRSTE(HVIS((Opslag=A8)*(Opslag=A8);Resultat);$B$1);"")
Kan der fyldes ud ned ad.

Se: http://gupl.dk/693851/
Avatar billede kabbak Professor
20. marts 2013 - 17:56 #14
#9
du skal jo også tage koden med, den er i et VBA modul

Når du åbner mit regneark, så tryk ALT+F11, så kommer du til den.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2013 - 07:18 #15
Til orientering for andre deltagere i denne tråd: Jeg har, på spørgerens opfordring, i privat mail sendt et løsningsforslag, men det har spørgeren indtil videre ikke fundet anledning til at reagere på.

Hans
Avatar billede javisila Nybegynder
16. november 2013 - 15:09 #16
Undskyld jeg ikke har givet point. Det blev nok lidt for teknisk til mig så jeg løste problemet på en anden måde. Men du skal selvfølgelig have dine point, hvordan kan jeg give dig dem
Avatar billede javisila Nybegynder
30. april 2014 - 20:38 #17
lukker