Avatar billede trekkies Juniormester
19. marts 2013 - 17:32 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Cpu og køler

Hej alle sammen
Hvis jeg tager min køler ud af computeren, så kommer min cpu også med ud, det skulle den ikke gøre.
Ved I hvorfor den gør  det?
Cpuen er sat rigtig i.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
19. marts 2013 - 17:38 #1
Nu ved jeg ikke hvor erfaren du er, men kan du tage fejl og tale om blæser og køler (ikke køler og CPU) ?

Nu ville det være rart at kende din præcise hardware, det er jo lidt som at skulle rådgive om motorreparation, men end ikke kende bilmærket. :-D

Jeg vil dog sige, at det normalt ikke lyder godt hvis CPU følger med ud når den sidder fastlåst.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
19. marts 2013 - 17:41 #2
Hvis vi taler CPU, har du så husket den lille mekanisme/arm der normalt låser CPU fast ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. marts 2013 - 18:00 #3
Hej.

  Der er to betydeligt forskellige typer termisk "pasta", der anvendes imellem CPU og køler:

Den, der oftest ses, forbliver nogenlunde blød og indeholder en mængde sølv. Er det denne type, skulle du gerne kunne dreje køleren (forsigtigt) så den slipper.

Den anden type hærder lidt i retning ag silikone - så vil det mærkes som om din køler sidder fast i tyggegummi. Så skal du være MEGET forsigtig, da CPU'en let kan knække! Men der er desværre ikke noget mirakelmiddel her, kun tålmodighed.

Husk under alle omstændigheder at gøre CPU'en grundigt ren, inden du påfører ny kølepasta.

De bedste hilsner
Avatar billede NielsErikK Juniormester
19. marts 2013 - 18:42 #4
#3 Jeg er helt enig, men en fastspændt CPU sidder normalt rigtig rigtig godt fast i bundkortet, der skal bruges seriøs vold for at få den op (normalt).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
19. marts 2013 - 18:43 #5
Som jeg forstår det, ER CPU fulgt med op allerede.
Avatar billede trekkies Juniormester
19. marts 2013 - 21:50 #6
Min computer er 10 år gammel,  jeg har selv bygget den.
Hardwareen er følgende:
msi k8m diamond
amd 3200 mhz
2 gb ram fra kingston

Jeg har købt ny pasta nu, den jeg havde er ca 4 år gammel.

Kan det være at pastaen er for gammel?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
20. marts 2013 - 07:30 #7
At pastaen er gammel har intet at gøre med din CPU følger med op.

Hvad med at besvare vores spørgsmål hvis du vil ha hjælp ?

Jeg formoder ikke den kan starte op, right ?
Avatar billede trekkies Juniormester
20. marts 2013 - 09:36 #8
Computeren vil ikke starte op, overhovedet ikke.
Armen på cpu køleren er låst, men bliver låst op, når jeg tager den op.
Når jeg tager køleren op, følger cpuen med op.
Cpuen er låst fast til bundkortet, men kommer stadig med op.
Den gammel pasta er termisk pasta.
Håber at I kan bruge mine oplysninger, ellers må I skrive igen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. marts 2013 - 09:43 #9
Hvis den er hærdet som silikone (det lyder det jo til), er der ikke ret meget andet at gøre, end at fiske CPU+køler fri af bundkortet og forsøge at skære den fri med et langt, smalt blad fra en hobbykniv.
Skulle det lykkes, så husk omhyggelig rengøring. Sølvholdig termisk pasta bliver ikke "for gammel".
Avatar billede NielsErikK Juniormester
20. marts 2013 - 10:53 #10
Du får 99% sikkert brug for nyt bundkort.
Låsemekanismen skal sikre god forbindelse mellem CPU og bundkort, det lyde til den er skadet.

Om CPU også har lidt skade er svært at sige.
Avatar billede trekkies Juniormester
20. marts 2013 - 12:00 #11
Jeg har lige set at køleren til bundkortets grafikkort er knækket.
Kan det betyde noget også?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. marts 2013 - 18:47 #12
Jow.
Hvad dælen har du dog lavet, brugt tryklufthammer til at skille tingene ad ?
Avatar billede trekkies Juniormester
22. marts 2013 - 21:30 #13
Jeg er ved at finde et nyt bundkort, men der er kun 1 slagt tilbage, og det er fra asrock, det jeg har nu er fra msi, kan jeg bare flytte harddisken over,  og starte computeren?
Synes bare jeg har hørt noget om at det ikke er muligt p.g.a windows, er det sandt?

Jeg har fået cpuen af køleren, ved at skubbe cpuen ud over kølerens kant.

Jeg tror jeg lukker dette spørgsmål snart, så hvis I vil have nogle point, bedes I lægge et svar.

Mange tak for jeres hjælp.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. marts 2013 - 10:33 #14
Jeg springer over.

Held og lykke. :-)
Avatar billede trekkies Juniormester
30. marts 2013 - 20:29 #15
Er der ingen som vil have nogle point?
Avatar billede trekkies Juniormester
30. marts 2014 - 09:05 #16
Jeg lukker denne ned nu.