Avatar billede msoela Nybegynder
22. marts 2013 - 14:29 Der er 1 kommentar

Flettet tekst på baggrund af aktuel celle

Hej eksperter

Jeg håber at kunne finde en løsning på nedenstående problemstilling:

"Ark1" indholder følgende:
A1= Cykel | A2= Bus | A3= Hest
B1= Hus | B2= Ræv | B3= Skål

"Ark2" indeholder følgende:
A1= ="Hej, mit yndlings navneord er "&'Ark1'!A2&", og sådan er det bare."

Ønsket løsning:
1.) Området A1:B3 i "Ark1" bliver klikbart (som ved hyperlink), uanset  indholdet i de 6 celler.

2.) Ved klik på teksten i en af cellerne i A1:B3, oprettes en ny fane som er en direkte kopi af Ark2. Men med stationært indhold (som når man bruger Indsæt: Værdier).

3.) Alle visuelle opsætninger (marginer, teksttype mv.) skal bibeholdes som vist i ark 2.

Opsummering:
Ved Klik på indholdet i B1 i "Ark1", vil der blive oprettet et nyt ark, med samme formattering/opsætning som "Ark2". Af arket fremgår nu:
Hej, mit yndlings navneord er Hus, og sådan er det bare. Uanset eventuel fremtidig ændring i B1 i "Ark1", vil den nye fanes indhold været det samme.
Avatar billede Niels_Bjarne Praktikant
23. marts 2013 - 16:23 #1
Hej msoela

Tast Ctrl+F11 (vis Visual Basic for Applications)
Tast Ctrl+R (vis Project Explorer)
Klik på Sheets1 (Ark1) til venstre i Project Explorer
Over vinduet til højre vælger du "Worksheets" i stedet for "(General)"
Til højre for dette vælger du "SelectionChange"

I vinduet taster du:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    Worksheets(2).Range("A1").Value = "Hej, mit yndlings navneord er " & Target.Text & ", og sådan er det bare."
    Worksheets(2).Copy after:=Worksheets(Worksheets.Count)
End Sub

Når du gemmer din din Excel-fil skal du gemme den som en .xlsm fil.

Mange hilsner
Niels Bjarne