Avatar billede cardude Praktikant
28. marts 2013 - 23:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

ram problem med asus striker extreme

jeg har en "ældre" pc som er fra ca 2007 den kører med et asus striker extreme, monteret med et asus 8800 gtx 768mb, lga775 core 2 quad på 2,4 ghz samt en 700W psu, der er 3 harddike 2 mekaniske og 1 80gb ssd,
indtil for ca 5 måneder siden kørte den med 2 corsair xms2 ddr2 ram på 800mhz på 2gb stykket (cm2x2048-6400c5) 1,8V ver 6.1. totalt 4gb

jeg var så for 5 måneder siden på dba og købte mig 2 klodser mere. eneste forskel er udseende og ver. 4.3 så nu var der ialt 4 klodser på 2gb ialt 8gb ligesom bundkortet understøtter.

her for 3 dage siden ville jeg tilføje et logilink pc0054 som jeg stak i en af pcie portene, det ville dog ikke starte så jeg forsøgte også lige den ekstra grafik port, tænkte at det kunne ikke skade.
efter ca 1 times forsøg på forskellige drivere og bios indstillinger fik jeg BSOD med IRQL_.... nå det plejer at være en ram fejl
jeg trak først pcie kortet ud og forsøgte at boote igen, samme fejl den kom under opstart af windows 7.

så jeg stak en hirens boot cd i og kørte mem86, straks var der en fejl raportage i test 2 i alle 4 ram blokke. det lød underligt så jeg tog de 2 version 6.1 blokke ud og kørte testen igen, ingen fejl efter 2 gennemgange af udvidede tests. lukkede ned og tog ver. 4.3 blokkene ud og satte 1 ver. 6.1 blok i og kørte testen igen, ingen fejl, så måtte det jo være den sidste blok, den skulle lige testes men den var der hellere ikke fejl på. satte i så begge 6.1 blokke var i og igen ingen fejl. satte så 2 6.1 blokke i og en 4.3 blok i, stadig ingen fejl, satte den sidste blok i og så var der fejl igen. tog den ene 4.3 blok ud og satte den anden 4.3 blok i igen ingen fejl, så konklusionen er at hvis jeg sætter 4 blokke i ligegyldigt kombinationen så fejler den, men alle kombinationer af 3 blokke virker??? er det bundkortet som er "F*****" eller er der noget jeg overser, har forsøgt med et totalt reset af motherboard med backup batteri ude og strømmen af over natten, det gav intet resultat.

hjælp, skal jeg bare have et nyt bundkort er det hardware eller er det basalt forkert at have de ramblokke monteret i bundkortet "fejl 40" eller er det noget bios/software, de har også samme timming 5-5-5-18 bundkortet er fuldt opdateret på bios.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. marts 2013 - 08:40 #1
Du står desværre med et klassisk problem.

Dit bundkort er "sart" vedrørende RAM når det kommer til at køre dual channel.

Nogen motherboard (MB) kan du fodre med nærmest alt (jeg skriver fra to forskellige mærker RAM i forskellig hastighed, samtidig er det 2-2-4-4 GB).

Andre MB vil kun lege med hvis RAM er helt og aldeles ens.
Det kan være ganske små tekniske detaljer der adskiller RAM og vupti så vil de ikke.

Jeg mener både dit MB og din RAM er ok.
Der er åbenbart en lille teknisk forskel på version 4.3 og 6.1

Du har 3 muligheder:

1: Du har fået lavet rod i BIOS, reset den.

2: Hvis du er heldig findes der BIOS upgrade som løser det.
Pas på ved BIOS upgrade, gør du det forkert risikere du at miste kontakten til MB!

3: Købe 100% identisk RAM.

Jeg hælder mest til 1 men vil ikke udelukke 2-3 bliver løsningen.
Jeg er næsten helt sikker på dit problem er relateret til dual channel.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. marts 2013 - 08:42 #2
Nedsæt evt. manuelt hastigheden (inc. timings) på RAM i BIOS, det har for nogle få kunne løse det.
Avatar billede cardude Praktikant
29. marts 2013 - 15:25 #3
har reset bios som jeg skriver, har formateret harddisken og geninstalleret windows 7, og som skrevet har jeg opdateret bios.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. marts 2013 - 15:32 #4
Så har du jo #2 tilbage at prøve før du springer til læsning 3.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. marts 2013 - 15:33 #5
**løsning
Avatar billede cardude Praktikant
29. marts 2013 - 15:33 #6
nå kan godt se at det har jeg glemt at skrive men jeg har resettet bios. det gjorde jeg før jeg lavede ram test. har også forsøgt mig med nedsat ram timing og clock speed uden resultat, jeg tænker bare at det er kommet samtidigt med at jeg har forsøgt at montere et pcie usb 3 kort?

det har jo kørt i ca 5 måneder.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. marts 2013 - 22:16 #7
Måske kan du ha været uheldig med statisk elektricitet.

Teoretisk kunne det ha været strømmangel, men den tror jeg ikke på med din PSU.

Strip den for alt unødigt, start op med kun:
CPU +køler/blæser
RAM
MB
PSU
GFX

Vil den forsat ikke, så har jeg desværre ikke flere skud lige pt.
Avatar billede cardude Praktikant
15. juni 2013 - 22:58 #8
det var motherboarded som var dødt for en uges tid siden gav den ramfejl igen nu kun med 2 ramklodser i, et nyt motherboard fra samme generation er indkøbt brugt og alle 4 klodser sidder nu i uden problemer.
Avatar billede cardude Praktikant
15. juni 2013 - 22:58 #9
så bundkortet var dødt.