Avatar billede NGadegaard Nybegynder
31. marts 2013 - 17:52 Der er 28 kommentarer

Ødelagt USB harddisk

Jeg har ødelagt min ekstern harddisk.
Ledningen sad i, mens jeg havde den i tasken, så det lille stik i harddisken sidder nu løst, og den kan ikke få kontakt til min computer.
Kan det fixes?

http://oi45.tinypic.com/14wc1zq.jpg
Avatar billede magic-mouse Novice
31. marts 2013 - 17:58 #1
Okftest kan det løses med at bytte skallen, hvis harddisken er intakt.
Avatar billede NGadegaard Nybegynder
31. marts 2013 - 18:05 #2
Tak for svar.
Hvordan/hvor gør jeg det? Jeg bor i Aarhus.
Avatar billede Blueeyez Mester
31. marts 2013 - 18:12 #3
Åbn kabinet så forsigtigt som muligt og tag harddisken ud. Tvivler på garantien dækker..  Evt sæt harddisken i en stationær for at teste..
Avatar billede NGadegaard Nybegynder
31. marts 2013 - 18:21 #4
Jeg ved ingenting om computer/harddisk.
Hvad er kabinettet og hvad er skallen? Umiddelbart kan jeg ikke skille den ad uden at bruge vold...
Avatar billede Blueeyez Mester
31. marts 2013 - 18:33 #5
Man kan altid skille en ekstern uden vold, at de ikke bruger skruer betyder blot de evt bruger det gummi der er under den til at skjule eller holde kabinettet sammen, skallen er et andet ord for kabinet :-)
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2013 - 18:43 #6
Når harddisken ligger i en box, skal der ofte bruges VOLD for at åbne den. Jeg har prøvet med Verbatim. Efter store anstrengelser fik jeg brækket boxen op. Hardddisken var intakt ok, men boxen var totalt skadet. Men så kan man jo få sine data ud.
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2013 - 18:45 #7
Ps. de limer sgu boxen sammen, de skiderikker.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2013 - 18:45 #8
Kan være sådan et du skal have:
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/harddisk-kabinet/usb-2.0-sata-harddisk-kabinet-%282,5-hdd%29-sort.asp
Formoder det er en 2,5" sata disk som den til venstre på dette billede:
http://www.laptopparts101.com/wp-content/uploads/2008/12/sata-ide-laptop-hard-drive.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2013 - 18:46 #9
#7 Ja de gør. Har en 3,5" Packhard Bell der også er limet sammen.
Avatar billede sadolin1978 Novice
31. marts 2013 - 18:51 #10
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2013 - 18:56 #11
Det ene link virkede ikke i #8:
http://kortlink.dk/c8rh
Avatar billede Blueeyez Mester
31. marts 2013 - 18:58 #12
Ja okay, en del tid siden jeg har købt færdig samlet og den var heldigvis ikke limet, blot kreativt samlet..

Men stadig hvis vold skal til så husk at harddisken ikke må tage skade eller slag af nogen art...
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2013 - 19:19 #13
Ja Uha! når jeg skriver vold, mener jeg naturligvis kun mod boxen. Man må aldrig slå på boxen eller ruske voldsomt under operationen.
Jeg brugte en skruetrækker til at lave en åbning, og en bidtang.
31. marts 2013 - 19:42 #14
HEJ,

1: Er det strømstikket og /eller datastikket, som er defekt(e) ?

2: Hvis det KUN er strømstikket kan det ofte betale sig at lave det selv. (Computer-servicefolk er som oftest aller helhest dyre).

Men det forudsætter at du har adgang til selve USB-printet (der hvor elektonikken, som kommunikerer med din Copmputer, sidder.)
Kan du ikke det er du lige vidt.

Men de fleste USB extern-diske kan (så vidt jeg ved) skilles ad ofte med et par stjerne-skruer i bunden (?) Men det forekommer lige så ofte at de et dækket af gummiben, små plastic-dæk-sedler eller lignende. Ofte noget med Garantien går til hel... hvis du fjerner denne seddel...

Jeg kan lave den (hvis strøm-stik), men det vil koste det samme som en ny USB-disk bare i porto (frem og retur), hvis du skal sende den til mig (jeg bor i NordNorge!) Men jeg kan give dig en masse gratis råd hvis du beslutter dig for at gøre det.

Kr
Avatar billede claes57 Ekspert
31. marts 2013 - 20:06 #15
#14  - de fleste 2½" diske har ikke en strømforsyning, så der er kun det lille usb-stik.
Spørger ved stort set intet (jf #4) om hardware.
I Aarhus (Århus) ligger fx
Proshop ApS - Århus
Michael Drewsens Vej 22
DK-8270 Højbjerg
de kan det...
Avatar billede NGadegaard Nybegynder
31. marts 2013 - 21:29 #16
Vil det sige, jeg selv kan skille boxen ad, tage harddisken ud (som ser sådan ud http://www.laptopparts101.com/wp-content/uploads/2008/12/sata-ide-laptop-hard-drive.jpg ???), og sætte den i den her: http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/harddisk-kabinet/usb-2.0-sata-harddisk-kabinet-%282,5-hdd%29-sort.asp ?

Så kører det?
Avatar billede claes57 Ekspert
31. marts 2013 - 21:32 #17
dit link til avexperten er til sata-disk - så hvis din disk ligner den til venstre på dit første link, så ok. Har den stik som den til højre, så nej - der skal en anden boks til (ide ikke sata)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2013 - 08:26 #18
#16 Valget af boks man skal købe, er vigtigt for den tilslutning din disk har. Det var derfor jeg sendete billedet så du kan se forskel på dem.
Vil dog mene at din med stor sandsynlighed er sata, og det var derfor jeg i #11 fandt et link der virkede på en boks til denne.
Avatar billede NGadegaard Nybegynder
01. april 2013 - 09:40 #19
Så det bedste jeg kan gøre, er at skille boxen ad, og poste et billede af indholdet? :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2013 - 11:33 #20
Gør du det.
Avatar billede Blueeyez Mester
01. april 2013 - 14:05 #21
#-9 ejer du en stationær?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2013 - 18:08 #22
#21 Ja det gør jeg, og jeg har en 3,5" ekstern usb hardisk til backup.
Hvorfor spørger du om det?
Avatar billede Blueeyez Mester
01. april 2013 - 18:32 #23
Hov mente 19 :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2013 - 18:38 #24
*G* ;-)
Avatar billede Skifter24 Praktikant
08. april 2013 - 11:42 #25
ærgerligt du ikke bor i Kbh. Så ku jeg have gjort det for dig. :(
Avatar billede Blueeyez Mester
08. april 2013 - 21:27 #26
Afmelder tråden.
Avatar billede jonny75 Nybegynder
04. juli 2013 - 02:06 #27
Hej.
Jeg har en precis den samme problem,hvor stikket er knækket i selve "motherboardet" man kan måske også bare skifte motherboardet?
Hvor kan man finde de?
Avatar billede FrederikFjordbak Nybegynder
29. januar 2014 - 09:35 #28
Har også samme problem som jonny75, stikket på printpladen, som forbinder selve harddisken med ledningen, og jeg tænkte også på, om man kan få en ny, eller om det er billigere/bedre at købe en helt ny ekstern?