Avatar billede charley78 Novice
01. april 2013 - 14:54 Der er 7 kommentarer

hvilket scripsprog ville være bedst, og hvor mange timer er der i det?

Hvilket programmeringssprog ville være bedst til flg. Vil man fx kunne bruge php, der fortælles at fungere godt (i modsætning til fx java, der kan drille i forskellige browsere)?:

Brugergrænsefladen skal give brugeren mulighed for at:
1) Uploade et billede
2) Se billedet og
3) rette det til og beskære, så det får et pænt udtryk indenfor et givent mål/areal (fx 90px x 60px). Fx ved at flytte en stiblet ramme hen over billedet til det ligger godt indenfor arealet.
4) måske skal billedet også kunne forstørres, før det ligger, som det skal.
5) Det nævnte areal ligger i en overordnet billedramme, der skal kunne printes.

Det er vigtigt at beskæringen af det lille billede ligger præcist, når det er printet. (pdf?)
Hvis man skal have 25 billeder uploadet og placeret på samme måde i 2 forskellige beskæringer og placeret på bestemte steder af den overordnede billedramme. Hvad ville det så tage i tid og koste at få programmeret sådan et forløb?
(og i hvilket program - php?)
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2013 - 15:21 #1
Skal det vaere web baseret eller er det OK hvis brugerne skal downloade og installere noget?

Hvis det skal vaere web, saa er server siden triviel - PHP eller hvad somhelst andet kan sagtens klare det. Det vil vaere client side som vilk vaere det stoerste problem. Enten noget meget avanceret JavaScript eller en Java applet.
Avatar billede Christian Futtrup Juniormester
01. april 2013 - 19:16 #2
Skal det være smartphone- og tabletkompatibelt?

I så fald, vil det ikke være en smart idé at lave det i Java, da Apple er gået fra Java. Apple's produkter, iPhone, iPad, etc. understøtter derfor ikke Java som standard.
Derfor vil jeg anbefale, at du laver det i PHP.

Håber svaret gav hjælp.
Avatar billede charley78 Novice
02. april 2013 - 14:52 #3
@arne_v:
det vil være bedst, hvis det er webbaseret, så det er så enkelt som muligt for den ret ukyndige webbruger. Jeg mener dog at de fleste er vant til fx at skulle downloade og updatere lidt java (software?), når de skal på netbank.
Udgangspunktet er dog om muligt at undgå java, da jeg er blevet orienteret om at, der kan være problemer med at udploade, og den proces skulle ret nødigt gå i stå i utide.

@cfuttrup
Det skal som udgangspunkt være computer- - altså 'tablet' kompertibelt om du vil, (og kun muligvis, hvis det kan lade sig gøre ret let, være til smartphone også.)
Avatar billede charley78 Novice
02. april 2013 - 14:55 #4
@arne_v og andre:
kan clientsiden da ikke laves m php som eneste scriptsprog alene?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. april 2013 - 15:22 #5
NemID kraever Java, saa de fleste danskere har Java installeret.

PHP koerer server side. Saa det interessante client side skal laves i noget andet. Hvis ikke Java, saa var JavaScript oplagt. Maaske kunne man ogsaa lave noget i Flash.
Avatar billede Christian Futtrup Juniormester
02. april 2013 - 22:27 #6
Jeg er enig med arne_v.
Dog vil jeg sige, at Flash rent faktisk er på vej ud, efter HTML5 og CSS3 kom ud. Man kan nemlig lave langt det samme i disse sprog, som du kan i Flash, og det er meget mere letvægtigt, hvis du også bruger disse sprog sammen med JavaScript eller jQuery.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2013 - 05:22 #7
Kommet videre?