Avatar billede alcodk Novice
05. april 2013 - 18:30 Der er 22 kommentarer

Pc genstarter under opstart

Hej

Min pc er begyndt og genstarte under opstart, den kan stå i flere timer bare og genstarte og så lige pludselig starter den op. har lagt mærke til at der kommer et bip når den starter rigtig op, det kommer ikke når den bare genstarter, ligesom om der er noget den ikke kan få ordentligt igang.
håber der er nogen der kan hjælpe??

på forhånd tak
Avatar billede NielsErikK Juniormester
05. april 2013 - 18:39 #1
Oplys gerne hardware.

Prøv at teste din RAM.
Lån anden strømforsyning (kraftig nok) og prøv med den.

Alternativt, så strip pcen mest mulig og se om det hjælper.
Hiv grafikkort ud rens kontaktflader og isæt.
Samme med RAM hvor du kun kører med en klods (på skift for at prøve begge)

Kølere er vel pæne og rene ?
(jeg tror ikke det relatere til varme)

Test din HDD.
http://www.hdsentinel.com/download.php

Jeg frygter fejl på dit bundkort.
Avatar billede alcodk Novice
05. april 2013 - 19:04 #2
Grafikkort geforce GTX 260 inno3d
Ram: patriot memory 2 gb pc2-6400 cl5
HDD: Samsung 500 gb/ 7200 rpm/ 16 m
bundkort: Msi nogen steder jeg kan se mere om det??
strømfors.: energon eps 750 w

Har haft pillet ramene ud.
strømforsyning er en 750 w så tror ikke det er den der er problemet.
havde den kørende tidligere på dagen, men genstartede så selv og har ikke kunne få gang i siden, men der stod graderne på 21.

går ud fra jeg skal installere testen på den pc det er galt med??

og tak for svar indtil videre
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2013 - 19:45 #3
Det lyder som om den ikke når at lave power on self test før den begynder at boote på disken, og det er derfor du ikke får det bip der normalt kommer.
Man kunne prøve at fjerne strøm fra den,og holde startknappen nede i 30 sek.Udtage det lille bios batteri, tyrkkr et par gange på startknappen. LAd den stå i ca 15 minutter. Genomter batteri og strøm og se om den så vil køre testen uden fejl.
Du skal muligvis ind og indstille din boot rækkefølge, og indstille din tid i bios igen.
Men som NielsErik skriver kan det være en fejl i bios der ikke kan gøres noget ved.
Hvis ikke dette løser problemet for dig kan man prøve at udtage alt på nær en ramklods og grafik kortet.
Virker det, så indsættes det næste indtil synderen findes.
Først HDD og derefter dvd drev.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2013 - 19:54 #4
tyrkkr= trykke.

Kan du udelukke at det hardware der er monteret til bundkortet er defekt kunne man forsøge at opdatere bios med en ny version.
Men det skal kun gøres hvis man er 100% sikker på det.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2013 - 20:04 #5
Hmm dit grafik kort anbefaler en psu på 550 watt i følge denne side:http://www.guru3d.com/articles_pages/inno3d_geforce_gtx_260_ichill_accelero_xxx_review_|_test,4.html
og da det er en Energon du har kunne man måske også sætte et spørgsmålstegn ved denne.
Har du tidligere kørt med et "svagere" grafik kort på den før uden problemer?
Avatar billede alcodk Novice
05. april 2013 - 20:04 #6
jeg har lige fået den startet op igen, men nu har den os stået i 4 timer bare og genstarte.

er ikke lige helt med på hvordan jeg skal fjerne strøm fra den??
og pille bios batteri ud??
Genomter??? hvad betyder det?

hvad kan jeg mere ud tage? har kun grafikkort. 2xram. hdd. strømfors. cddrev i.
har lige prøvet og tage ramene ud og have en i af gangen.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
05. april 2013 - 20:05 #7
strømforsyning er en 750 w så tror ikke det er den der er problemet.
Energon er en møg PSU (sorry), eneste fordel den har er prisen (som dog er en smule over gammelt jern he he).
Forsøg med anden PSU er endnu mere ønskeligt. :-)

Hvis den slet ikke vil starte, så må du strippe den alt du kan.
Start op med kun:
Bundkort
CPU + køler/blæser.
En klods RAM (prøv alle du har på skift)
Grafikkort

Ingen HDD eller DVD (eller andet ekstra HW)
Vi ønsker at minimere fejlmuligheder.
Målet er at få den til at be om boot medie.

Få evt fat i en intern speaker, dens biip kode vil måske sætte os på rette spor.
Avatar billede alcodk Novice
05. april 2013 - 20:09 #8
har installeret hd sentinel, hvad skal jeg kunne se ud fra den??
den skriver ydeevne 100 %
sundhed 100 %
harddiskens status er fremragende. ingen svage sektorer, rotations/overførselsfejl fundet.
ingen handlinger nødvendige.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
05. april 2013 - 20:12 #9
Når den er startet så test RAM.

Hey 220661, så slet ikke du var ankommet.  :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2013 - 20:14 #10
Tror din psu er synderen.
Avatar billede alcodk Novice
05. april 2013 - 20:16 #11
#5
nej har kun haft det ene grafikkort i, har dog udskiftet strømfors. fordi den gamle gik i stykker. men den har sættet i længe uden nogen problemer. men kan da godt være jeg skal prøve og låne en for og se om det er den der er i stykker.
Avatar billede alcodk Novice
05. april 2013 - 20:17 #12
hvordan skal jeg teste ramene??
Avatar billede NielsErikK Juniormester
05. april 2013 - 20:17 #13
Ja jeg lagde mærke til vi begge hurtigt reagerede på den som oplagt mulighed (uden at kunne være sikre).
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2013 - 20:28 #15
Har kun brugt Memtest86 som NielsErik henviser til.
Avatar billede alcodk Novice
05. april 2013 - 21:09 #16
den har ikke fundet nogen fejl på rammene endnu og den er over 100 %  nu.

jeg regner med at jeg kan låne en psu i morgen. og så vil jeg prøve at sætte den til.
kan i anbefale en ny psu hvis det skulle vise sig at være den der er problemet?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
05. april 2013 - 21:15 #17
Det snerper godt nok hen mod PSU eller MB.

Ja det kan vi godt klare, men skal vi ikke gemme det til vi ved om det bliver aktuelt.  :-)
Avatar billede alcodk Novice
05. april 2013 - 21:26 #18
okay. skriver igen når jeg har testet en anden psu.
men tak for hjælpen indtil videre.
Avatar billede alcodk Novice
08. april 2013 - 16:54 #19
hej igen.

det er strømforsyningen der er problemet. havde lånt en strømforsyning, men kunne ikke bruge den da den manglede nogle stik og sårn. og da havde jeg pillet min egen ud inden jeg havde opdaget det, men nu har jeg sat den i igen og nu starter den første gang.

så ved ikke om jeg stadig behøver en ny?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. april 2013 - 17:14 #20
Det vil tiden vise.
Fik du tjekket om den var beskidt, da du havde den ude?
Avatar billede alcodk Novice
09. april 2013 - 16:57 #21
nej det gjorde jeg ikke.
Avatar billede alcodk Novice
09. april 2013 - 17:01 #22
men har heller ikke sat den ordentlig i endnu så ka da hurtig kigge..