Avatar billede peter_t_n Nybegynder
07. april 2013 - 13:51 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Rensning af blæser i Samsung bærbar

Hej.

Jeg har en samsung bærbar som tit går ned pga varme. Jeg vil derfor have skilt den ad og have renset blæseren.

Men jeg kan ingen guides finde på denne computer om emnet.

Model: np305v5a-s03se

Nogle der ved hvor man kan finde en guide som kan hjælpe en igennem det?

Med venlig hilsen

Peter
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. april 2013 - 14:51 #1
Undgå selv at skille en bærbar ad (undtagen lidt klapper på bagsiden).
Forsøg via klips/stoppenåle etc. at fastgøre blæseren og brug så trykluft.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. april 2013 - 14:53 #2
Bedst er en kompressor (autoværksted mv.), alternativt kan du købe trykluft på dåse i mange butikker.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. april 2013 - 17:10 #4
Det svinger en del hvor meget der skal til at skille en bærbar ad.
Nogen er ligefrem limet sammen (skal varmes op).

Går du i gang med adskillelse, så tilråder jeg forsigtighed.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
07. april 2013 - 17:16 #5
et ord. Støvsuger.
Du behøver ikke skille den ad for at rense blæseren.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. april 2013 - 17:35 #6
Støvsuger er sommetider nok og fin til samtidig brug af trykluft.

Fordelen ved trykluft er det kan fås på flasker med en ca 10 cm lang tynd plastikslange, der kan stikkes ind i pcen.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2013 - 17:47 #7
Har brugt denne måde med held:
Rense blæser i bærbar: Man skal bruge trykluft på dåse.
En støvsuger.
Noget til at fiksere blæser vingen med (jeg brugte en kontor clips)

Udtag alt strømmen fra den.
Udret clipsen så den kan blokere vingen og helst selv sidde fast.
Sæt mundstykket fra støvsuger i bunden hvod blæser suger ind.
Pust så ind der hvor blæser normalt puster ud.
Du kan hvis du er omhyggelig på den måde få skidtet ud uden at skille den ad.

Vil personligt ikke anbefale en kompressor da denne luft ikke er ren. Der kan både være vand og olierester med i luften.
Og fedte blæsesystemet ind i olie fremmer dannelsen af snavs i blæsesystemet bagefter.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. april 2013 - 18:12 #8
Hvis kompressoren luftes ud som den bør, så skulle det være ok, men teoretisk har du helt ret.

Jeg kan se vi er enige om clips/støvsuger/trykluft på dåse metoden.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2013 - 18:37 #9
Ja det er vi. Man kan nemlig hvis man er uheldig komme til at ødelægge blæseren, og det øskes jo ikke.
Jeg ved af erfaring at udluftning af disse kompressorer aldrig bliver gjort, så beholderne bliver klasset ind i vand og olie med tiden.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
08. april 2013 - 07:32 #10
Man kunne jo gå over og hive i ringen lige inden man går i gang, eller få den ansatte til det, men du har ret i mange først lufter ud når de bliver generet af de hurtigt løber tør for luft.

Min private hoppykompressor bliver luftet ud når den hives frem til brug (jeg bruger den sjældent).

Jeg kan fortælle dig at tandlægers trykluft kommer fra en ganske almindelig kompressor og et simpelt luftfilter.
Jeg har nemlig talt med min tandlæge om ikke hans naboer blev trætte af den stod udenfor og bankede.
De puster fint folk i munden uden olie/vand problemer, så det kan sagtens lade sig gøre at anvende alm trykluft.
Avatar billede peter_t_n Nybegynder
08. april 2013 - 14:52 #11
Jeg tror jeg hopper ned og prøver at finde trykluft på dåse.

Jeg skriver lige hvordan det går, tak for hjælpen venner;-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
17. april 2013 - 13:48 #12
alternativt kan du købe trykluft på dåse i mange butikker.

Her er et svar til uddeling af point og lukning af spørgsmålet da du har fulgt rådet i #2.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. april 2013 - 16:02 #13
Jeg smider også et svar for den vejledning, som jeg beskrev i #7.
Du kan bruge dette svar sammen med NielsEriks, hvi du har fulgt min vejledning.
Hvis ikke du har brugt den ser du bare bort fra svaret når du lukker.