Avatar billede tosa Nybegynder
07. april 2013 - 15:23 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hard drives og RAID

Hej eksperter,

Jeg har lige opgraderet mit system. I den forbindelse havde jeg tidligere 2 ens 1 TB WD black diske i RAID1. Nu finder computeren kun den ene af diskene.

Jeg vil gerne sætte diskene op til RAID0, men hvordan gør jeg det - i det gamle setup havde jeg en hardware controler i bundkortet, som næsten automatisk satte det op for mig (ja, der var en del komplikationer med det).

Men er der nogen bud på hvordan jeg nemmest muligt sætter drevene op til RAID0, og hvordan jeg får computeren til at registrere det drev, som pt. ikke lige kan ses.

Derudover har jeg installeret et nyt 3 TB drev, som jeg også vil have i brug - jeg troede ikke man skulle køre F-disk eller noget med nye drev i dag, så er der nogen bud på hvad jeg kan gøre for at sætte det nye drev op på computeren??
Avatar billede tosa Nybegynder
07. april 2013 - 15:23 #1
Jeg ved ikke om det har relevans, men mit bundkort er et ASUS P8 H77-M Pro
Avatar billede vagn99 Nybegynder
07. april 2013 - 15:48 #2
Hvis du motherboard er designet for raid, må du vel kunne sætte det op i bios. Ellers må du bruge det gamle instiksboard,som er
designet til raid.
Med hensyn til den nye harddisk anbefaler jeg Eseaus Partition Maneger gratis version. Det er et supergodt program. Pas dog på ikke at hente alt muligt stads samtidig.
her kan du sætte den nye disk op. Partitonere den og formattere i ønskede formater. NTFS,fat32 m.v.
http://www.easeus.com/
Avatar billede claes57 Ekspert
07. april 2013 - 16:03 #3
i den til mobo medfølgende cd med drivere osv, er der en mappe ..\RAID installation guide
læs og følg.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. april 2013 - 16:10 #4
hvis du kun har to diske, så kan du via
G:\Information\Manual\Intel Rapid Storage Information
få et kombineret raid 0 og raid 1, så du kan skifte den ene disk uden at tabe data
Avatar billede tosa Nybegynder
07. april 2013 - 16:21 #5
Super, tak for hjælpen.

Ved du hvorfor jeg ikke kan lave en partition på mere end 2 TB, og hvorfor jeg ikke kan lave 2 1,5 TB partitioner på 3 TB drevet??

Efter jeg har prøvet at lave en 1,5 partition, vil den kun tillade mig at bruge 50% af det resterende til en ny partition - skal dog siges, at jeg ikke har udført operationen endnu.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. april 2013 - 16:27 #6
du skal have en speciel driver til diske over 2tb. Under installation (hvis du bruger den som primær disk), så skal du trykke F6 undervejs for at indlæse driver fra tredie part.
Driver kan være på usb - eller en anden cd, hvis du har 2 cd-drev i maskinen.
Avatar billede tosa Nybegynder
07. april 2013 - 16:31 #7
OK - det er ikke systemdrev, da jeg bruger SSD der. Men er der nogen grund til, at jeg ikke kan lave 2 ens 1,5 TB partitioner??
Avatar billede claes57 Ekspert
07. april 2013 - 16:50 #8
manualen igen - om på side 142:
installing os on a hdd larger than 2tb in raid-mode.
Avatar billede tosa Nybegynder
07. april 2013 - 17:16 #9
Huh?!?

Jeg har tænkt mig, at RAID'e mine gamle 1TB drev, og køre med mit 3TB drev selvstændigt, og køre systemdrev på min SSD.

Så:
- RAID 0 med mine 2x1TB
- 2x1,5 TB partitioner på mit 3 TB drev
- system/OS på mit SSD drev
Avatar billede thov Forsker
07. april 2013 - 17:17 #10
Hvis din 3TB disk står som MBR, hjælper det sandsynligvis at ændre den til GPT.
Den ændring kan klares i Diskhåndtering, og forudsætter at du ikke benytter Windows XP, men Vista, W7 eller W8.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. april 2013 - 17:35 #11
jf #4 - sæt op i bios, og installer ssd normalt til os - indlæs intel-driver der. Tilslut de 2 1tb-diske, og sæt dem via intel-tool til raid. Tilslut 3tb-disk, og evt driver dertil - opdel via computer/administration/diskhåndtering.
Avatar billede chalde Seniormester
07. april 2013 - 18:43 #12
#2 og ellers er der softwareraid.
Fordelen ved softwareraid er bla. at det ikke er controllerafhængigt (skifter man bundkort er man ikke afhængig af at det er den samme controller på næste bundkort hvis man vil undgå at starte forfra).
Ulempen er, at ydelsen ikke er helt på højde med "fake raid" og "ægte raid".
Avatar billede claes57 Ekspert
07. april 2013 - 19:41 #13
men altså #2 og #12 - bundkortet kan raid (0, 1, 5, 10 + intel rapid storage) med ncq, ahci og hot-plug.
Avatar billede chalde Seniormester
07. april 2013 - 20:19 #14
#13 som netop har den ulempe at du ikke bare kan flytte et array til et nyt bundkort medmindre det er samme controller (det er altid rart at kende sine fordele og ulemper).
Avatar billede tosa Nybegynder
16. april 2013 - 22:36 #15
Hov, havde helt glemt denne her.

Jeg har endnu ikke fået sat RAID op - har ikke haft tid. Men 3 TB disken er sat til nu - thov, kan du ikke lave et svar, så giver jeg dig 50% af points - resten ryger til claes57 eller chalde.
Jeg vil gerne give jer alle, hvis det er muligt.
Avatar billede thov Forsker
16. april 2013 - 22:52 #16
Giv bare point til de andre. Jeg springer over :-)
Avatar billede tosa Nybegynder
17. april 2013 - 00:11 #17
OK, men tak for hjælpen.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. april 2013 - 09:02 #18
jeg dropper også...
Avatar billede tosa Nybegynder
23. maj 2013 - 23:14 #19
OK, det lader ikke til at nogen vil have points her. Så jeg lukker den bare. Hvis nogen føler sig forbigået må i lige sige til, så opretter jeg et nyt spm, og giver selvfølgelig points.

Tak for hjælpen.